کد خبر: ۳۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - 2014September 23
شفاآنلاین -خوردن دوبار ماهی در هفته شنوایی را بهبود می بخشد.
به گزارش شفاآنلاین، روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس نوشت، امگا سه موجود در ماهی، می تواند در بهبود میکروسیرکولاسیون گوش داخلی موثر باشد.
بیش از یک پنجم شهروندان فرانسوی، از سن شصت سالگی کم و بیش ازضعف شنوایی رنج می برند. اهمیت سلامت عمومی موجب شده است تا محققان به بررسی راه هایی برای کاهش مشکلات شنوایی بپردازند.
اهمیت قرار نگرفتن در معرض سروصدا و یا مصرف داروهای «سمی کننده گوش» که قادر هستند به شنوایی آسیب وارد کنند، مشخص است. مطالعات جدید در آمریکا نشان می دهد که مصرف ماهی ممکن است بتواند در کاهش آسیب های شنوایی موثر باشد.
ماهی ها حاوی امگا سه هستند و این اسیدهای چرب غیر اشباع که مزیت های بسیاری برای قلب و عروق دارند . این مواد نقش ضد التهابی دارند و بر گردش خون اثر مثبت می گذارند.
در سال دوهزار و هفت، محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا در یافتند در میان زنان بالای پنجاه وچهار سال، کسانیکه با تغییر میکروسیرکولاسیون شبکیه مواجه هستند بیشتر با خطر کاهش قدرت شنوایی در فرکانسهای پایین رو به رو هستند.
همچنین این محققان در یک دوره پنج ساله، نشان دادند که قدرت شنوایی نزدیک به سه هزار زن و مرد در این رده سنی که دست کم دو بار در هفته ماهی مصرف کرده اند، حفظ شده است.
مطالعاتی که در دهم سپتامبر در مجله‌ آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، در مقیاس کاملا متفاوت انجام گرفته است چراکه این مطالعات در مدت هجده سال روی شصت و پنج هزارو ئویست و پانزده زن انجام شده است و این زنان در سال هزارو نهصد و نود در رده سنی بیست و پنج تا چهل و دو سال بوده اند.طبق مطالعات انجام گرفته، یازده هزارو ششصت و شش نفر از این زنان دچار کاهش قدرت شنوایی شده اند.
محققان گروه آمار زیستی هاروارد در آمریکا به کمک مجموع این اطلاعات توانستند تاثیر مصرف ماهی را به طور دقیق ارزیابی کنند.
طبق تحقیات دکتر شارون کورهان و همکارانش در بریگام و بیمارستان زنان در بوستون ، نتایج این مطالعات نشان می دهد که تغییر در عادت های غذایی می تواند به کاهش خطر از دست دادن قدرت شنوایی کمک کند.
پروفسور ژان میشل لوسرف، رئیس بخش تغذیه در موسسه پاستور لیل می گوید «این مسئله برای من عجیب نیست چراکه امگا سه مولکولی است که در تمام غشاء بویژه غشاء حلزون گوش (گوش داخلی) و در جای دیگر در شبکیه چشم وجود دارد . عملکرد این اعضاء به سیال بودن غشا وابسته است و سیال بودن غشاء نیز به اسیدهای چرب امگا سه وابسته است».
دکتر لوران شوالیر، متخصص تغدیه تصریح می کند: «به طور کلی مصرف ماهی برای سلامتی بسیار مفید است، اما باید در خوردن آن اعتدال را رعایت کرد. زیرا ماهی ها حاوی فلزات سنگین هستند و ممکن است موجب اختلالات غدد درون ریز شود.
پروفسور ژان میشل لوسرف از مصرف کنندگان ماهی خواست که جانب احتیاطر را در مصرف دارو رعایت کنند و گفت این اطلاعات تنها داده های اپیدمیولوژیک هستند وناشنوایی یک مکانیزم چند عامله است .
این اطلاعات فقط اهمیت امگا سه را تایید می کنند ، اما نباید تنها بعنوان عامل پیشگیری کننده تلقی شود.
به طور کلی، خوردن ماهی به طور منظم می تواند در حفظ قدرت شنوایی مفید باشد، اما مهم تر از آن اجتناب از قرارگرفتن در معرض صداهای بلند است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: