کد خبر: ۳۵۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024October 05
ایرانیان باستان به روز ۱۴ هرماه « گوش روز» می‌گفتند. این نامگذاری الهام‌گرفته از نام فرشته‌ گائوش (فرشته نگاهبان چهارپایان و جانوران سودمند) بود.

شفاآنلاین:عمومی>در سال 1369 تلاش‌هایی برای اختصاص روزی به‌نام روز دامپزشکی آغاز شد. ازجمله پیشنهادهایی که در این زمینه طرح شد، پیشنهاد دکتر حسن تاج‌بخش بود که روز 14 مهرماه را به‌یاد «گوش روز» که در ایران باستان روزی خجسته بوده است، پیشنهاد داد.

به گزارش شفا آنلاین:این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت و بدین‌ترتیب روز ۱۴ مهرماه به‌عنوان روز دامپزشکی معرفی شد. ایرانیان باستان به روز ۱۴ هرماه « گوش روز» می‌گفتند. این نامگذاری الهام‌گرفته از نام فرشته‌ گائوش (فرشته نگاهبان چهارپایان و جانوران سودمند) بود. فن دامپزشکی حدود ۵۰۰ سال بعد از میلاد مسیح در ایران صورتی علمی به خود گرفت.

در ایران قدیم، البته پزشکی و دامپزشکی یکی بود و در زمان ساسانیان به‌تدریج دامپزشکی از پزشکی جدا شد و به‌عنوان حرفه تا حدی استقلال یافت. در سال ۱۲۹۰ هجری شمسی دولت ایران از کشور سوئد عده‌ای کارشناس نظامی برای تأسیس ژاندارمری استخدام کرد. به همراه افسران سوئدی دو دامپزشک نیز بودند. این دو افسر دامپزشک اقدام به تأسیس مدرسه دامپزشکی در ایران کردند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: