کد خبر: ۳۵۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 22
شفا آنلاين- از فست فودها گرفته تا سيب زميني سرخ شده و نان هاي فريز شده و در اغلب موادغذايي که دوست داريم مثل پنير، کچاپ، چيزبرگر، اسنک ها، پاستا و غذاهاي گوشتي سديم وجود دارد.
به گزارش شفا آنلاين ،وجود اين همه سديم در مواد غذايي روزانه باعث نگراني محققان مي شود. مواد غذايي سرشار از سديم تأثير زيان آوري روي قلب مي گذارد. محققان دانشگاه هاروارد، در سال ۲۰۱۲ فشارخون بيش از ۸هزار داوطلب را به مدت ۶ ساعت بررسي کردند و به اين نتيجه رسيدند که برنامه غذايي سرشار از نمک، علت بيش از ۴۰درصد از موارد فشارخون بالاست. در اين مطلب به برخي از واقعيت ها درباره سديم و چگونگي کنترل مصرف اين ماده اشاره شده است.

مزايا:

بدن براي سالم ماندن نياز به سديم دارد. اگرچه ميزان بالاي سديم فشار خون را افزايش مي دهد اما مقدار متعادل آن مي تواند در کنترل فشارخون موثر باشد. سديم در ايجاد تعادل در مايعات خون موثر است و براي عضلات نيز بسيار مفيد است. شايد برايتان جالب باشد که بدانيد بدون سديم، ارسال پيام از طريق مغز به قسمت هاي ديگر بدن دشوار مي شود. اما مشکل اين است که سديم در همه غذاها وجود دارد بنابراين آن چه انسان ها قبلا به سختي به آن دسترسي داشتند، امروزه به راحتي در دسترس است.

مضرات:

به گفته متخصصان، هر فردي بايد روزي کمتر از ۲هزار و ۳۰۰ميلي گرم (حدود يک قاشق مرباخوري حدود ۶-۵گرم) سديم مصرف کند. افرادي که به بيماري هايي چون فشارخون بالا، ديابت و بيماري مزمن کليوي مبتلا هستند، بايد روزي تنها يک هزار و ۵۰۰ميلي گرم سديم مصرف کنند.

رعايت اين توصيه بسيار مهم است زيرا سديم در بيشتر غذاها وجود دارد و ميزان آن محاسبه نمي شود. از جمله در غذاهايي مانند؛

* نان

* گوشت هاي سرد (سوسيس، کالباس)

* ساندويچ ها

* پيتزا

* گوشت طيور

* سوپ

* پنير

* پاستا

* اسنک ها مانند چيپس، چوب شور، پاپ کرن

همگي حاوي ميزان بالايي سديم است. همگي ما طعم نمک را دوست داريم و بدون نمک غذا براي ما بي مزه است. از طرفي انسان ها ياد گرفته اند که با استفاده از نمک مي توان ماندگاري غذا را بيشتر کرد و يا از طريق آن غذا را نرم کرد. با مصرف سديم زياد چه اتفاقي مي افتد؟ خطر فشارخون افزايش مي يابد. مصرف زياد نمک به رگ هاي خوني آسيب مي رساند و خطر فشارخون را افزايش مي دهد.

براي سالم نگه داشتن قلب بايد چه کار کرد؟

مصرف سديم را کم کنيد. به گفته متخصصان، در صورت مصرف مجاز سديم، فشارخون پايين مي آيد و سالانه جان هزاران نفر نجات پيدا خواهد کرد.

به گزارش سايت «Readers Digest»،نتايج بررسي ها نشان مي دهد، کاهش مصرف سديم، فشارخون را کاهش مي دهد حتي اگر دارو جواب ندهد. سعي کنيد به جاي غذاهاي فرآوري شده از غذاهاي طبيعي استفاده کنيد. خيار را جايگزين ترشي و گوجه را جايگزين کچاپ کنيد. از خوردن غذاهاي شور بپرهيزيد و برچسب ها را براي ميزان سديم کنترل کنيد.




خراسان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: