کد خبر: ۳۴۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 15
درباره 5بیماری مهم ویروسی و تنفسی در فصلی که سلامت عمومی آسیب‌پذیرتر می‌شود
شفاآنلاین:سلامت>تغییر شرایط آب‌وهوایی با نزدیک شدن به فصل پاییز، باعث ایجاد پاسخ‌های فیزیولوژیکی و ایمونولوژیکی در بدن می‌شود. دمای سردتر، نوسانات رطوبت و افزایش آلرژن‌های موجود در هوا (گرده و هاگ‌های کپک) هم در شیوع بیماری‌های فصلی نقش زیادی دارند.
 به گزارش شفا آنلاین:عفونت‌های تنفسی، واکنش‌های آلرژیک و تشدید شرایط مزمن مانند آسم هم با این تغییرات خارجی بیشتر می‌شوند. علاوه بر این، تغییرات آب و هوایی با شروع فصل آلرژی و تغییر الگوی بیماری‌ها، این خطرات را برای سلامتی تشدید و پاییز را به زمان چالش‌برانگیزتری برای سلامت عمومی تبدیل کرده است. ابتلا به بیماری‌های ویروسی هم در این فصل به دلایلی ازجمله کاهش دما، افزایش فعالیت در محیط‌های سربسته، رطوبت کمتر هوا و تغییر عملکرد ایمنی بدن بیشتر است و مجموع اینها با هم سرعت انتقال ویروس در ماه‌های پاییز را بیشتر می‌کنند. شایع‌ترین بیماری‌های فصل هزار رنگ سال را در ادامه بخوانید.

عفونت‌های تنفسی
با کاهش دما، عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر می‌شوند. هوای سرد دستگاه تنفسی را تحریک و آن را در برابر ویروس‌ها آسیب‌پذیرتر می‌کند. علاوه بر این، گذراندن زمان بیشتر در داخل خانه با کاهش دما، احتمال قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا را افزایش می‌دهد.
علائم: عطسه، گلودرد، سرفه، تب و خستگی.
پیشگیری: شستن مکرر دست‌ها، اجتناب از تماس نزدیک با افراد آلوده، دریافت واکسن آنفلوآنزا و حفظ یک رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی.

آلرژی (تب یونجه)
با پایان تابستان، بسیاری از گیاهان در پاییز گرده آزاد می‌کنند، به‌ویژه گیاه ابروسیا که یک آلرژن‌زای رایج است. آلرژن‌ها می‌توانند باعث ایجاد تب یونجه شوند که با عطسه، احتقان بینی، خارش چشم و آبریزش بینی مشخص می‌شود.

علائم: خارش گلو، عطسه، آبریزش چشم و احتقان بینی.
پیشگیری: پنجره‌ها را بسته نگه دارید تا ورود گرده را محدود کنید و از فیلتر هوا، عینک آفتابی برای کاهش قرار گرفتن در معرض گرده و آنتی هیستامین‌ها طبق دستور پزشک استفاده کنید.

درد مفاصل و آرتریت
یکی از شکایت‌های شایع در فصل پاییز و زمستان که به‌دلیل تغییر وضعیت آب و هوا اتفاق می‌افتد، درد مفاصل است. در واقع در ماه‌های سرد سال و با کاهش دما و افزایش رطوبت، مبتلایان به دردهای مفاصل و آرتریت، دچار تشدید درد و درد مفاصل می‌شوند.
علائم: سفتی، تورم و درد مفاصل به‌ویژه در هنگام صبح.
پیشگیری: فعال بمانید، مفاصل را گرم نگه دارید و تمرینات کششی یا کم‌ضربه را برای بهبود انعطاف‌پذیری تمرین کنید.

تشدید آسم
تغییرات آب و هوا می‌تواند علائم آسم را بدتر کند. هوای سرد می‌تواند ریه‌ها را تحریک کرده و خطر حملات آسم را افزایش دهد. علاوه بر این، آلرژن‌هایی مانند گرده و کپک هم می‌توانند باعث مشکلات تنفسی در افراد مبتلا به آسم شوند.
علائم: تنگی نفس، خس‌خس سینه، سرفه و گرفتگی قفسه سینه.
پیشگیری: طبق دستور پزشک از داروهای استنشاقی استفاده کنید. از محرک‌های شناخته شده اجتناب و کیفیت هوا و تغییرات آب و هوا را کنترل کنید.

اختلال عاطفی فصلی (SAD)
با کوتاه شدن روزها، برخی از افراد علائم افسردگی را تجربه می‌کنند که به‌عنوان اختلال عاطفی فصلی (SAD) شناخته می‌شود. همچنین کاهش نور خورشید هم می‌تواند ریتم شبانه‌روزی را مختل کند و سطح سروتونین را کاهش دهد که منجر به تغییرات خلقی  می‌شود.
علائم: انرژی کم، تحریک‌پذیری، مشکل در تمرکز و تغییر در الگوهای خواب.
پیشگیری: در طول روز زمانی را در خارج از منزل بگذرانید، نور درمانی را درنظر بگیرید و یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: