کد خبر: ۳۴۹۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 13
متفورمین، دارویی که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، احتمالاً به تخلیه مخزن ویروس اِچ‌آی‌وی (عامل بیماری ایدز) و از بین بردن کامل این ویروس در افراد مبتلا به آن، کمک می‌کند.
شفاآنلاین:سلامت>یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد داروی متفورمین که برای درمان دیابت استفاده می‌شود، به سیستم ایمنی بدن کمک مخازن اِچ‌آی‌وی (HIV) را شناسایی و با آنها مقابله می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین: یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد متفورمین، دارویی که برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود، احتمالاً به تخلیه مخزن ویروس اِچ‌آی‌وی (عامل بیماری ایدز) و از بین بردن کامل این ویروس در افراد مبتلا به آن، که داروهای ضد ویروس پسگرد دریافت می‌کنند، کمک می‌کند.

داروهای ضد ویروس پسگرد داروهایی هستند که مانع عملکرد ویروس پسگرد مانند ایدز می‌شوند.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، گروهی از پژوهشگران کانادایی به سرپرستی پترونلا آنکوتا (Petronela Ancuta)، متخصص ایمنی‌شناسی از مرکز پژوهشی بیمارستانی دانشگاه مونترال نشان داد که متفورمین، در صورتی که به مدت سه ماه مصرف شود، ایمنی بیماران را افزایش داده و التهاب مزمن را که معمولاً با عوارضی مانند بیماری‌های قلبی‌عروقی همراه است، کاهش می‌دهد.

یکی از دلایل مؤثر بودن این دارو این است که متفورمین از فعالیت اِم‌تُر (mTOR) یا مولکول هدف راپامایسین در پستانداران جلوگیری و در نتیجه، تکثیر ویروس اِچ‌آی‌وی را در سلول‌های بیماران مبتلا به ویروس کُند می‌کند.

داروی دیابت به مقابله با ویروس ایدز کمک می‌کند

پژوهشگران سازوکارهای مولکولی اثر متفورمین را بر روی تکثیر اِچ‌آی‌وی در لنفوسیت‌های تی CD۴، سلول‌های سیستم ایمنی که سرپناهی برای ویروس فراهم می‌کنند، مطالعه کردند. در این مخازن، اِچ‌آی‌وی به تکثیر ادامه می‌دهد که با فعال کردن مداوم سیستم ایمنی، باعث التهاب مزمن می‌شود.

آنکوتا می‌گوید: نتایج آزمایش‌های ما روی سلول‌های افراد مبتلا به اِچ‌آی‌وی و درمان با داروهای ضدویروس پسگرد در ابتدا ما را غافلگیر کرد. آن‌ها کمی شگفت‌انگیز بودند. متوجه شدیم متفورمین، هم اثر پرو ویروسی و هم ضد ویروسی دارد. این دارو به افزایش تعداد سلول‌های آلوده به اِچ‌آی‌وی کمک و در عین حال از فرار ویروس از سلول جلوگیری کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: