کد خبر: ۳۴۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 10
عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، بر اهمیت برپایی نمایشگاه های دارویی در کشور با هدف افزایش صادرات دارو تاکید کرد.
شفاآنلاین:سلامت>ورود محصولات دارویی ایران به بازارهای بین‌المللی همواره یکی از دغدغه‌های فعالان صنایع داروسازی ایران بوده است.

به گزارش شفا آنلاین:مشکلاتی نظیر تحریم‌ها و نقل و انتقال پول، به رغم توان بالای صنعت دارو در ایران، همواره دشواری‌هایی را برای حضور ایران در عرصه جهانی دارو ایجاد کرده است.

از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند که شناسایی محصولات در دنیای امروز از طریق رویدادهای نمایشگاهی به شکل مطلوب اتفاق می‌افتد. با این تفاسیر در آستانه برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما (۱۱ تا ۱۳ مهر ۱۴۰۳)، این پرسش مطرح می‌شود که آیا این رویداد می‌تواند در مسیر رشد صادرات دارو موفق باشد.

حسن ریاحی عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: امروزه در تمام دنیا رویدادهای نمایشگاهی به عنوان ابزاری برای معرفی دستاوردهای حوزه‌های مختلف کاربرد دارند. این ابزار در حوزه دارو نیز سال‌ها است که در قالب رویدادهایی مانند CPHI در ابعاد بین‌المللی شکل می‌گیرد و موجب توسعه تجارت و تبادلات بین‌المللی در حوزه دارو می‌شود.

رئیس کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، درباره تأثیر نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما بر توسعه صنعت داروسازی کشور، افزود: نمایشگاه ایران فارما نیز در حدود یک دهه فعالیت مستمر خود پیرامون صنایع داروسازی کشور به یک جایگاه شناخته شده برای نمایش توانمندیی‌های دارویی و بخش‌های مرتبط با این صنایع تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در شرایط ویژه تحریمی کشور محدودیت‌های بانکی بین‌المللی اعمال شده علیه ایران، این رویداد بین‌المللی می‌تواند با جذب مشارکت کشورهای خارجی فعال در این حوزه، نقش به سزایی در تأمین مواد اولیه و انتقال دانش فنی به داخل کشور و نیز گسترش صادرات دارو از ایران داشته باشد.

ریاحی درباره تأثیر تحریم‌ها بر نقش‌آفرینی صنایع داروسازی در مقیاس بین‌المللی، گفت: طبیعتاً به دلیل تحریم‌های اقتصادی، امروز امکان تعاملات اقتصادی در حوزه دارو با بسیاری از شرکت‌های اروپایی امکان‌پذیر نیست اما در عین حال حضور نمایندگان و شرکت‌های دارویی کشورهای منطقه و نیز تشکیل پاویون‌های کشورهایی مانند چین و هند که بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه دارویی دنیا محسوب می‌شوند، امکان تبادل نظر و مبادلات تجاری بین طرف‌های ایرانی و خارجی را فراهم می‌آورد. در همین راستا سال گذشته نیز در ایران فارما شاهد حضور پررنگ مشارکت‌کنندگان و نمایندگان کشورهای چین، هند و کره جنوبی در این رویداد بودیم.

وی تاکید کرد: یکی از نقش‌های مهم ایران فارما در توسعه صنایع دارویی کشور، امکان ایجاد بستر مناسب برای ارتباط و مذاکرات شرکت‌های داخلی و بازرگانان خارجی برای صادرات محصولات دارویی است.

ریاحی در ادامه درباره اقدامات کمیته صادرات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در حوزه صادرات دارو گفت: کمیته صادرات سندیکا در کنار همه اقدامات انجام شده برای گسترش بین‌المللی در حوزه دارو، در تلاش است تا با استفاده از امکانات موجود، این روند را تسهیل کند. در حال حاضر نیز با رایزنی‌های انجام شده با اداره کل دارو، در تلاش هستیم یک مسیر سبز برای صادرات دارو ایجاد کنیم تا صادرات اقلام دارویی که تولید آنها در کشور به حد کافی است، بدون دریافت مجوزهای موردی امکان‌پذیر باشد.

وی در پایان افزود: امروز امکان رقابت داروهای ایرانی با تولیدات خارجی از نظر کیفیت و قیمت به شکل مناسبی وجود دارد و از نظر قیمت برخی داروها، شاید تنها کشور هند بتواند رقیب ما باشد که البته تولیدات کشور ما از نظر کیفیت نسبت به آنها در سطح بالاتری است. به همین دلیل ایران فارما به صورت بالقوه می‌تواند نقش فعالی در صادرات دارو به کشورهای دیگر داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: