کد خبر: ۳۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 22
متخصص اعصاب و روان همزمان با اول مهر در گفتگو با شفا آنلاین اعلام كرد:
شفا آنلاین- بوی مهر می آید و فصل آغاز مدارس، جدایی سخت کودکان به ویژه کلاس اولی ها از خانواده، خجالت، ترس از دوستیابی و ورود به محیطی جدید اغلب آنان را با استرس مواجه می کند؛ اين درحالي استكه یک متخصص اعصاب و روان 50 درصد استرس هایی که به کودکان انتقال داده می شود را ناشی از چهره نگران والدین ورفتارهاي آنان است.

دکتر غلامرضا حاجتی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: به طور معمول با گشایش مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید علاوه بر ذوق و شوق خانواده، میان آنها و کودک نیز استرس و نگرانی هايي ایجاد می شود.

وی ادامه داد: استرس ( فشار روانی) یعنی بهم خوردن تعادل فرد و کاهش عملکردش.حال آنكه استرس در دانش آموز ممکن است موجب افت تحصیلی شود. اما استرس و نگرانی بیش از حد خانواده در مورد وضعیت تحصیل آنها به افت تحصیلی نیز دامن مي زند.

عضو هیئت علمی دانشگاه،کلاس اولی ها و کلاس آخری ها ( پیش دانشگاهی) را در معرض ابتلا به بيشترين استرس دانست و تصریح کرد: البته در حال حاضر نسبت به 2 تا 3 دهه اخیر به دلیل فرستادن کودکان به مهد کودک و پیش دبستانی ها درصد کمی از کودکان به استرس های قبل از رفتن به مدرسه دچار می شوند.

اختلال اضطراب جدایی

وی افزود: اما کماکان برخی از کودکان دچار مشکلات جدی می شوند که به آن اختلال اضطراب جدایی گفته می شود.زيرا به دنبال آن کودک به مدرسه نمی رود ويا ازرفتن به مدرسه وحشت داردكه این امر به عنوان یک اورژانس روانپزشکی حاد نیازمند پیگیری و درمان فوري است.

ترس از جدایی

حاجتی درادامه به شفا آنلاین گفت: همچنین طیف دیگری از کودکان به علت ترس جدایی از خانواده و به ویژه مادر برای مدرسه رفتن دچار استرس می شوند.اين درحالي استكه براي كمك به اين بجه ها از قبل باید با گفتن قصه هایی از خاطرات خوب ذهنشان را آماده و استرس شان را به حداقل هاي ممكن رساند .

به گفته وی گذاشتن عکس کودک با مادر در کیف دانش آموز خردسال به ویژه کلاس اولی ها نقش بسزایی در کاهش استرس آنها ایفا می کند.ضمن اينكه باید به کودک گفت هنگام دلتنگی به عکس مامان وبابا نگاه کند.

این روانپزشک اظهار کرد: از آنجا که برخی از کودکان به علت خجالت و ترس از دوستیابی دچار مشکل می شوند؛ مادران بايد چند روز قبل از آغاز مدارس ويا درنخستين روزهاي مهر کلمات موثری برای دوستیابی با فرزندش تمرین کند.

وی توصیه کرد: از آنجا که والدین هم دچار استرس می شوند و این استرس در چهره آنها موج می زند، باید سعی کنند که در صورتشان بیشترین حالت آرامش را نشان دهند.

وی با تأکید بر این که هنگام جدایی والدین از کودکان و راهی کردن آنان به مدرسه لحن آنها باید آرام اما قاطع باشد به شفا آنلاین گفت: برای نمونه به کودک بگویند ظهر منتظرتم که ناهار بخوریم یا برای خرید فلان چیز بیرون برویم و...

متخصص اعصاب و روان اظهار داشت: دادن هدیه ای کوچک در حد توان خانواده دقیقأ قبل از ورود دانش آموز خردسال به مدرسه خاطره بسیار خوبی را در ذهنش رقم می زند. به گونه ای که تا آخر عمر فراموش شدنی نیست.

وی تأکید کرد: کلام توام با لحن مضطرب با دانش آموزان به طور جدی باید از بین برود؛همچنين بايد توجه داشت توضیحات اضافه نظیر نگران نباش چیزی نیست، مراقب کیفت باش و... میزان نگرانی واسترس کودک را برای ورود به محیطی جدید بیشتر می کند.

حاجتی ادامه داد: باید با کودک با جملات کوتاه و درعین حال آرامش بخش صحبت کرد. برای نمونه چشم بهم بزنی ساعت مدرسه تمام شده و مامان با یک غذای خوشمزه منتظر تو ست.و...

وی گفت: در روزهای اول مدرسه که کودکان بعد از زنگ آخر و پایان روز منتظر والدین هستند نباید برای رفتن به دنبال آنها بد قولی کرد. همچنین تنظیم ساعت خواب آنها باید از یک هفته قبل تغییر کند؛ یعنی حداکثر ساعت 10 شب بخوابند و تماشای برنامه های تلویزیونی نیز تعدیل شوند.

این روانپزشک در پایان گفتگو با شفاآنلاين تصریح کرد: هنگام رسیدگی به تکالیف کودکان در صورت امکان اگر سایر اعضای خانواده هم مطالعه کنند خیلی بهتر است زیرا این امر کودک را به انجام بهتر تکالیف ترغیب می کند.


گفتگو :شبنم طاهري

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: