کد خبر: ۳۴۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024September 07
مردم برخی کشورها ازجمله در اروپا، استرالیا وکانادا دچار پارادوکس شادی و افسردگی شده‌اند
شفاآنلاین:سلامت>مصرف روزانه داروهای ضدافسردگی در جهان رو به افزایش است. اما نکته عجیب اینکه روند افزایشی در برخی کشورهای اروپایی، استرالیا، کانادا و حتی میان شهروندان رژیم‌صهیونیستی رقم خورده و آنها را در لیست پرمصرف‌ترین‌ها قرار داده است. براساس اعلام World of Statistics ؛ ایسلند، پرتغال و بریتانیا بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان داروهای ضد‌افسردگی جهان هستند. جالب اینجاست همین چند وقت پیش هم نام تعدادی از آنها در فهرست شادترین کشورهای جهان اعلام شد، ازجمله ایسلند، استرالیا،  کانادا و... اما مردم‌شان سالانه هزینه‌های قابل توجهی را برای جلسات مشاوره‌درمانی، داروهای افسردگی و اضطراب پرداخت‌می‌کنند.

میزان مصرف داروی ضد‌افسردگی به ازای هر هزار نفر
 به گزارش شفا آنلاین:ایسلند 157.3نفر، پرتغال 150.5نفر، بریتانیا 138.2نفر، کانادا 134نفر، استرالیا 127.9نفر، اسپانیا 98.4نفر، نیوزیلند 96نفر، آلمان 64نفر، رژیم‌صهیونیستی 61.8نفر، فرانسه 57.6نفر، ترکیه 52.5نفر، هلند 48.5نفر و ایتالیا 45.5نفر
نکته: نام سوئد در میان کشورهای پرمصرف داروهای ضدافسردگی قرار ندارد، اما نتایج یک مطالعه منتشر شده در Statistics نشان می‌دهد که میزان مصرف در این کشور از حدود 80مصرف‌کننده در 2009، به حدود 114مصرف‌کننده در 2023 افزایش یافته است.

عوامل مؤثر
مصرف بالای داروهای ضد‌افسردگی ناشی از چندین عامل پیچیده است؛ شیوع بالای افسردگی و اضطراب، افزایش آگاهی مردم، تغییرات فرهنگی، انگ‌زدایی از بیماری روانی، فرهنگ کاری سخت و پیری جمعیت.
در کشوری مثل ایسلند شیوع بالای اختلال عاطفی فصلی (SAD) وجود دارد که با زمستان‌های طولانی و تاریک این کشور تشدید می‌شود.
در کشورهای جنوب اروپا ازجمله پرتغال و اسپانیا رکود اقتصادی، نرخ بالای بیکاری و استرس مالی در سال‌های اخیر با افزایش نرخ افسردگی مرتبط است.
در اسرائیل سطوح بالای استرس و اضطراب مردم به‌دلیل وضعیت ژئوپلیتیک این منطقه، درگیری‌های مداوم و تهدیدات امنیتی رقم خورده است. زندگی تحت نگرانی‌های امنیتی مداوم، خدمت سربازی طولانی‌مدت و قرار گرفتن مکرر در معرض حوادث آسیب‌زا هم در این شرایط نقش داشته است.
در کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان استرس ناشی از کار و فشار ناشی از حفظ تعادل بین کار و زندگی نیاز به مداخلات بهداشت روانی را افزایش داده است.
کشورهای اروپایی با جمعیت سالخورده، مانند آلمان و فرانسه هم با افزایش نرخ افسردگی مواجه شده‌اند که منجر به استفاده بیشتر از داروهای ضد‌افسردگی می‌شود.


نسخه ایرانی‌ها هم داروی ضدافسردگی دارد
آمار مصرف داروهای ضدافسردگی در ایران دقیق اعلام نمی‌شود، اما مصرف این داروها در ایران هم مشابه روند جهانی طی چند دهه گذشته افزایش یافته و این آمار در مناطق شهری بیشتر از روستاهاست. این در حالی است که ایران هم جزو کشورهای موفق در ادغام خدمات سلامت روان در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه به شمار می‌رود و مراجعه برای روان‌درمانی بیشتر شده است. گزارش منتشر شده در مجله مراقبت دارویی در سال2020 درباره الگوهای نسخه‌نویسی در ایران نشان داد که داروهای ضدافسردگی جزو داروهای تجویز شده در کشور به‌ویژه در میان جوانان و میانسالان است.

نتایج یک نظرسنجی در اروپا (2022) نشان داد که در ایرلند، بریتانیا و ایتالیا بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان با استرس  و یک پنجم هم با  فسردگی زندگی می‌کنند/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: