کد خبر: ۳۴۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024August 25
فرحزادی تاکید کرد؛
محمدهادی فرحزادی گفت: اعتیاد یک بیماری چند وجهی است که بر تمام ابعاد سلامتی فرد اثر می‌گذارد که شامل سلامتی جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و حتی سلامتی معنوی است
شفاآنلاین:سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد، بر ضرورت به کارگیری پزشکان عمومی در روند درمان اعتیاد در کشور تاکید کرد.
 به گزارش شفا آنلاین:محمدهادی فرحزادی، در حاشیه برگزاری همایش تازه‌های بالینی و مراقبت‌های اولیه در طب عمومی، گفت: کمیته آموزش و پژوهش انجمن پزشکان عمومی ایران فعال شده و اعضای جدید را اضافه کرده است که یکی از اعضایی که به این کمیته اضافه شد من و همکارانم در حوزه اعتیاد بودیم. با توجه به سیاستگذاری که این کمیته داشت آموزش‌های مدون و علمی برای پزشکان عمومی انجام می‌شود.

رئیس کمیته آموزش و پژوهش کانون درمانگران اعتیاد کشور افزود: اعتیاد یک بیماری چند وجهی است که بر تمام ابعاد سلامتی فرد اثر می‌گذارد که شامل سلامتی جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی و حتی سلامتی معنوی است؛ چون بیماری چند بعدی و مولتی فاکتوریال است و مدیریت و مداخلات درمانش باید به تمام ابعاد سلامت فرد معتاد رسیدگی کند.

دانش آموخته PHD مطالعات اعتیاد ادامه داد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم و تیم درمانی تنظیم کنیم که این تیم درمانی بتواند هم تأثیرات منفی که اعتیاد بر سلامت جسمی، روان و اجتماعی، ارتباطات فرد با جامعه، خانواده و شغلش گذاشته، برای هر کدام از اینها برنامه مدون علمی داشته باشیم.

وی افزود: درمان‌هایی که صورت می‌گیرد درمان کامل اینترگیتد در هم آمیخته نیست. برخی از ما درمان دارویی را در برنامه‌های خودمان برجسته می‌کنیم و به آن می‌پردازیم گاهی اوقات درمان ما درمان اجباری و دادگاه درمان مدار می‌شود که پلیس وارد شود تا فرد مجبور به درمان شود.

فرحزادی گفت: باید تمام ابعادی که اعتیاد تحت تأثیر قرار می‌دهد هم برای پیشگیری و هم آموزش و هم درمان بشناسیم. پزشکان عمومی به علت اینکه در صف حضور بیمار و جامعه و تیم سلامت هستند و از نظر توزیع پزشک عمومی در کشور همه جا حضور دارند و در دسترس هستند، می‌توانند شبکه بسیار مفیدی برای درمان استاندارد اعتیاد باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد تاکید کرد: ما می‌خواهیم به پزشکان بگوییم نه تنها باید در درمان توانمند شوید و استانداردها را انجام دهید حتی باید در آموزش به عموم جامعه، غربالگری و تشخیص اعتیاد، ارتباط با خانواده و مداخلات غیردارویی، تبحر پیدا کنید و انجام دهید.

وی با اشاره به برگزاری همایش تازه‌های بالینی و مراقبت‌های اولیه در طب عمومی که به درمان اعتیاد نیز اختصاص داشت، گفت: این اولین سمینار ذیل کمیته آموزش و پژوهش انجمن پزشکان عمومی است که تشکیل شده است. در این سمینار در مورد مواردی صحبت شد که اهمیت و نقش پزشک عمومی در حوزه اعتیاد، غربالگری اعتیاد که استاندارد جهانی بهداشت است را آموزش می‌دهیم تا برای جمعیت هدف انجام دهند.

فرحزادی ادامه داد: آشنایی با مداخلات غیردارویی، آموزش روش درمان‌های اعتیاد با داروهای داروخانه‌ای انجام می‌شود. برخی از داروها در داروخانه هستند که می‌توان نسخه کرد و بیمار هم می‌تواند دارو را تهیه کند و هزینه بالایی ندارد و می‌تواند برای درمان برخی بیماران مؤثر باشد. این داروها به دست فراموشی سپرده شده اند که نیاز به ستینگ و کلینیک خاصی نیست. اتفاقاً به پزشکان عمومی می‌خواهیم بگوییم داروهایی در داروخانه برای درمان اعتیاد به الکل و دخانیات و موادمخدر و محرک است که می‌توانند تجویز کنند. تک تک این داروها را آموزش می‌دهیم و یکی دو مداخله غیردارویی را آموزش می‌دهیم؛ مانند مصاحبه با بیمار، اصول مصاحبه انگیزشی، درمان اختلال جنسی و اختلال خواب در بیماران معتاد. این موارد در برنامه دو روزه گنجانده شده بود و آموزش‌های لازم ارائه شد.

وی گفت: در پایان سمینار نیازسنجی آموزشی برای پزشکانی که در این سمینار شرکت کردند انجام می‌دهیم تا برای برنامه‌های بعدی بر اساس نیازی که خود پزشکان احصا می‌کنند آموزش‌ها و برنامه‌های لازم را داشته باشیم.

همایش تازه‌های بالینی و مراقبت‌های اولیه در طب عمومی، در روزهای ۳۱ مرداد تا دوم شهریور ۱۴۰۳ توسط انجمن پزشکان عمومی ایران در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد./مهر


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: