کد خبر: ۳۴۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 21
عضو کابینه دولت اصلاحات : متأسفانه علی‌رغم ارتقای رتبه علمی دانشگاه‌های ما از ابتدای انقلاب تا همین چند سال اخیر، با این حال رتبه دانشگاه‌های ما در دنیا افت شدیدی داشته است.
شفاآنلاین:عمومی>عضو کمیته‌ انتخاب وزیر علوم و رئیس پیشین دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت: در همین دانشگاه امیرکبیر حدود 10 درصد استادان کم شده‌اند؛ چون بازنشسته‌ شده‌اند. اما جایگزینی برایشان نبوده و این لطمه بزرگی‌ است.

به گزارش شفا آنلاین:سید‌احمد معتمدی، عضو کمیته انتخاب وزیر علوم و رئیس پیشین دانشگاه صنعتی امیرکبیر، درباره وزیر پیشنهادی علوم گفت: دکتر سیمایی به نظر من گزینه خوبی هستند. مراحل اجرائی را هم به‌خوبی طی کرده‌اند. اول مدیرکل پارلمانی بودند، بعد معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم شدند و در هیئت دولت هم دبیری هیئت دولت بودند که کار ساده‌ای‌ نیست. به هر‌حال بررسی وضعیت ایشان، نشان می‌دهد توانایی خوبی در کار اجرائی داشته‌اند که توانسته‌اند در آن پست قرار بگیرند.

وزیر پیشنهادی علوم سوابق درخشانی دارد

این عضو کمیته انتخاب وزیر علوم اضافه کرد: من در تماس‌هایی که با ایشان داشتم، ایشان را فرد قابلی دیدم. کار وزیر علوم دو بُعد دارد؛ یک بعد کارش، کار با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی و بحث‌های علمی‌ است و یک بعد هم این‌ است که بتواند در هیئت دولت و در مجلس، حق‌وحقوق دانشگاه‌ها را بگیرد و حمایت کند و بودجه‌های لازم را تأمین کند. از این رو هم چون حوزه کاری ایشان پیش‌تر ‌این بوده است، خوب می‌توانند موفق باشند و به نظر من انتخاب ایشان به‌ عنوان وزیر، انتخاب خوبی است. یک از ویژگی‌های دیگر ایشان هم این است که در عین سوابق علمی درخشانی که دارد، نسبتا جوان است و می‌تواند با انرژی به کارش‌ در این حوزه ادامه دهد. معتمدی همچنین در پاسخ به این پرسش که به نظرتان ایشان می‌تواند چالش‌های موجود نظام آموزش عالی را مدیریت کند و بر آنها فائق آید، گفت: همان‌طور‌که گفتم، دو بعد کار پیش‌روی وزیر علوم است؛ یکی همین مباحث بودجه‌ای و تأمین امکانات آموزشی و بحث جذب استادان و بقیه مسائلی از این دست که این مسائل در بقیه دنیا محل چالش نیست و در ایران از مهم‌ترین مسئله‌هاست.

استادان بازنشسته می‌شوند و جایگزینی برایشان نیست‌

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: برای مثال، در مسئله جذب استادان من فکر می‌کنم در همین دانشگاه امیرکبیر حدود 10 درصد استادان کم شده‌اند؛ چون بازنشسته‌ شده‌اند ولی جایگزینی برای‌ آنها نبوده‌ و این لطمه بزرگی‌ است. زمانی -نه زمانی خیلی دور، همین پنج‌ شش سال پیش که من رئیس دانشگاه بودم- ما در جذب، هم از داخل و هم از خارج کشور متقاضیان زیادی داشتیم. الان اصلا من ندیدم که در همین دانشکده خودمان (دانشکده برق) مراجعی از خارج از کشور داشته‌ باشیم؛ چرا‌که ضوابط و نحوه جذب سخت شده است. از طرف دیگر دانشگاه‌های قدیمی مثل دانشگاه ما،‌ استادانش در دوره سالمندی هستند و نیاز به تزریق نیروی جوان دارند. اگر همین‌طور ادامه پیدا کند به مشکلاتی جدی می‌خورند. یک کار وزیر علوم، حل همین مسائل جاری است.

برخی استادان 3 سال است که در صف تبدیل وضعیت‌اند

او گفت: قطعا یکی از مسائل پیش‌روی وزیر علوم همین مورد جذب است و در کنارش تبدیل وضعیت استادان جوان‌تر. امروز استادانی در دانشگاه‌ها هستند که هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند؛ بعضی از آنها سه‌ چهار سال است در صف تبدیل وضعیت‌اند. حتما وزیر علوم باید با همکاری رئیس‌جمهور و بقیه اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این مسائل را حل کنند.

دانشگاه‌های ما هنوز در پیچ‌و‌خم دانشگاه‌های نسل یک و دو هستند

استاد‌تمام دانشکده‌ برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: اگر این چالش‌ها حل نشود، وزیر علوم از رسیدگی به مسائل اساسی‌تر بازمی‌ماند. مسائل اساسی‌تر چیست؟ اینکه دانشگاه‌ها ارتقای علمی داشته باشند، نیرو‌های کارآمد تربیت کنند، مشکلات کشور را حل کنند، ارتباط با صنعت و ارتباط با جامعه داشته‌ باشند. دانشگاه‌های ما هنوز در پیچ‌و‌خم دانشگاه‌های نسل یک و دو هستند. ما هم زمانی سعی کردیم حرکتی را شروع کنیم به سمت دانشگاه‌های نسل سه‌ تا به این سبب دانشگاه‌های صنعتی ما نقش مهم‌تری در اقتصاد داشته باشند. خب تا آن چالش‌های ابتدایی حل نشود، دانشگاه نمی‌تواند به این مسائل بپردازد.

رتبه‌ دانشگاه‌ها‌ در دنیا افت شدیدی داشته است

عضو کابینه دولت اصلاحات ادامه داد: متأسفانه باید بگویم علی‌رغم ارتقای رتبه علمی دانشگاه‌های ما از ابتدای انقلاب تا همین چند سال اخیر، نمی‌دانم در چند سال اخیر چه اتفاقی افتاده که رتبه دانشگاه‌های ما در دنیا افت شدیدی داشته است؛ درست برخلاف اهداف نظام و تأکیدات مقام معظم رهبری. آمارها در این زمینه خیلی تأسف‌بار است. قراردادهای صنعتی هم به همین ترتیب. در بعضی از دانشگاه‌ها که من می‌بینم آمارها افت داشته‌ است. به هرحال اینها اصل مسئله دانشگاه است که امیدواریم با حل چالش‌های ابتدایی دانشگاه، به این مسائل پرداخته شود.

عضو شورای راهبری وزارت علوم در دولت یازدهم همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سیمایی بهترین انتخاب ممکن رئیس‌جمهور بود، گفت: هر گزینه‌ای در قیاس با گزینه‌های دیگر محاسن و معایب خاص خودش را دارد. نمی‌شود ادعا کرد گزینه‌ای داریم که از همه جهات نسبت به دیگران برتری دارد. ایشان هم از انتخاب‌های خوب رئیس‌جمهور هستند. حالا اگر ‌مقداری امتیاز کمتری در کمیته‌ای که من بودم داشتند، شاید به این خاطر است که خیلی شناخته‌شده نبودند.

او افزود: هر فردی را که ما انتخاب کنیم یک‌سری محاسن و معایب مشخص دارد. خود من در کمیته‌ای که بودم امتیاز خوبی به ایشان دادم، چون مقداری ایشان را می‌شناختم. بعضی از دوستان امتیاز بالاتری دادند و ایشان را از نزدیک می‌شناختند. در مجموع من فکر می‌کنم ایشان جزء افراد قابل قبول کابینه‌اند. در‌عین‌حال باید در عمل هم ببینیم، اما افرادی که از نزدیک ایشان را می‌شناسند، خیلی تأییدشان می‌کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: