کد خبر: ۳۴۸۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 19
رژیم فستینگ اگر بدون آگاهی و خودسرانه در پیش گرفته شود، مثل سایر رژیم‌ها می‌تواند آسیب‌رسان باشد
شفاآنلاین:سلامت>رژیم فستینگ، یک الگوی غذایی شبیه روزه گرفتن است. این رژیم کاری ندارد که شما کدام غذاها را می‌خورید، بلکه بیشتر مشخص می‌کند که چه زمانی باید غذا بخورید. این رژیم در کنار فواید متعددی که دارد، اگر خودسرانه انجام شود، ضررهای زیادی را متوجه سلامت‌تان می‌کند. در چنین رژیمی باید بدانید که چه الگویی را باید در پیش بگیرید تا به‌ جای کاهش وزن دچار اضافه وزن نشوید یا سلامت‌تان آسیب نبیند. اگر تعجب می‌کنید که رژیم فستینگ می‌تواند به سلامت شما آسیب بزند، پس حتما این مطلب را تا انتها بخوانید.

انواع رژیم فستینگ
به گزارش شفا آنلاین:رژیم فستینگ انواع مختلفی دارد و هیچ‌یک از این روش‌ها برای افراد مختلف به‌صورت واحد توصیه نمی‌شود. تنها کسی که می‌تواند تشخیص دهد کدام‌یک از انواع رژیم فستینگ مناسب شماست، مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی است. انجام خودسرانه هر یک از این رژیم‌ها می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای سلامت بدن‌تان داشته باشد؛ عواقبی که گاه جبران آن ممکن نخواهد بود.
 رژیم فستینگ 16ـ 8: شامل 16ساعت روزه گرفتن در روز و محدود کردن مصرف غذا به یک بازه زمانی 8ساعته است.
فستینگ 5ـ 2: 2روز در هفته چیزی نمی‌خورید و تمرکز اصلی روی این است که در آن 2روز بدن‌تان بیشتر از ۵۰۰کالری دریافت نکند.
رژیم فستینگ یک روز در میان: یک روز در میان روزه می‌گیرید.
رژیم فستینگ 24ساعته: یک روز کامل باید ناشتا باشید و هیچ‌چیزی نخورید.
رژیم فستینگ ۱۲ـ۱۲: باید ۱۲ساعت از رژیم فستینگ پیروی کنید و ۱۲ساعت دیگر را به خوردن وعده‌های غذایی معمول خود اختصاص دهید.
رژیم فستینگ جنگجو یا 20ـ 4: به‌مدت ۲۰ساعت میوه و سبزیجات یا غذای بسیار کم را می‌خورید و در یک بازه زمانی ۴ساعته اجازه دارید یک وعده غذایی بزرگ صرف کنید.
یک وعده غذایی در روز: در این روش یک‌ساعت از روز را اجازه دارید کل مقدار کالری‌ای که هر روز دریافت می‌کردید را دریافت کنید و ۲۳ساعت باقیمانده را به رژیم فستینگ اختصاص دهید.

ضررهای رژیم فستینگ
دکتر مریم مظاهریون، دکتری تخصصی تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو انجمن علمی تغذیه ایران می‌گوید: رژیم غذایی باید براساس سن، جنسیت، موقعیت شغلی، میزان فعالیت بدنی و موقعیت جغرافیایی و محل زندگی افراد تعیین شود و اینطور نیست که رژیم فستینگ برای همه افراد مناسب باشد.
دکتر مظاهریون با بیان این نکته مهم که رژیم فستینگ اگر بدون آگاهی و خودسرانه در پیش گرفته شود، مثل سایر رژیم‌ها می‌تواند آسیب‌رسان باشد، تأکید می‌کند: این رژیم برای افرادی که مبتلا به سنگ کیسه صفرا، دیابت نوع 2و صرع هستند و نیز برای زنان در دوران بارداری و شیردهی، برای افرادی که بیماری‌های خودایمنی (Autoimmune) دارند و همچنین برای سالمندان، کودکان و نوجوانان اصلا توصیه نمی‌شود.
دکتر مظاهریون همچنین می‌گوید: تا امروز تحقیقات زیادی درباره روش‌های مختلف رژیم فستینگ انجام و ثابت شده که این رژیم هیچ برتری و مزیتی در مقایسه با رژیم‌های دیگر ندارد. هیچ مدلی از فستینگ در هیچ‌یک از فاکتورهای سلامتی، مزیتی نسبت به دیگر رژیم‌های هم‌کالری ندارد.

مهم‌ترین عوارض فستینگ از نگاه مظاهریون
  گرسنگی مفرط
  کاهش شدید قند خون و سردرد
  مشکلات گوارشی مثل یبوست
  تغییرات خلقی
  ریزش مو
  خستگی و افت انرژی
  بوی بد دهان
  اختلالات خواب
  اختلالات خوردن مثل بی‌‎اشتهایی یا پرخوری عصبی
  کم‌آبی

فستینگ رژیم بدی نیست اما...
فستینگ اصلا رژیم بدی نیست و خیلی از متخصصان تغذیه، یکی از مدل‌های فستینگ را برای کاهش وزن برخی از مراجعان خود توصیه می‌کنند و در پیش می‌گیرند، اما دکتر مظاهریون می‌گوید:  هر رژیمی که نقصان کالری آن هم به‌صورت صحیح برقرار باشد، می‌تواند اثرات مفیدی روی وزن، قند، چربی و سایر فاکتورهای مورد نظر داشته باشد و اگر آن نقصان کالری برقرار نباشد، نمی‌تواند کاری بکند. این دکتری تغذیه می‌گوید: پس اگر کسی به شما می‌گوید که بدون تغییر انتخاب‌ها و میزان کل غذای مصرفی‌تان فقط بیایید صبحانه را ظهر بخورید، این کار باعث می‌شود که اتفاقات ناگواری برای سلامت شما رخ دهد و طبق تحقیقاتی که در دانشگاه‌های معتبر و توسط محققان انجام‌شده، هیچ پشتوانه علمی ندارد و کاملا غلط است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: