کد خبر: ۳۴۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 19
نماینده تهران:"سیاسی‌ترین و جناحی ترین مواضع از طرف تشکل آقای ظفرقندی صادر شده است، از فتنه سال ۷۸ و ۸۸ و همین «اغتشاشات» ۱۴۰۱. او این «اغتشاشات» را جنبش پاک خطاب کردند."
شفاآنلاین:سلامت>روز گذشته و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، نوبت به محمد رضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی مسعود پزشکیان برای وزارت بهداشت و درمان رسید تا نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را در رابطه با این وزیر پیشنهادی ارائه دهند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، بیشتر صحبت‌ها و تاکیدات نمایندگان مخالف بر جنبه سیاسی و اظهارنظرهای سابق محمدرضا ظفرقندی بود، آن‌هم در شرایطی که بیشتر نمایندگان موافق و حتی مخالف نیز بر این اعتقاد بودند که دوران مدیریت او بر نهادهای حوزه سلامت، یک دوران درخشان به حساب می‌آمد و وی بهترین گزینه برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. به عنوان مثال، مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران به عنوان نماینده مخالف گفت: «تخصص و توانمندی اقای ظفرقندی برای همگان اشکار است اما این شرط لازم است نه کافی! سوابق جهاد و جبهه او هم روشن است اما ملاک حال فعلی افراد است. سیاسی‌ترین و جناحی ترین مواضع از طرف تشکل آقای ظفرقندی صادر شده است، از فتنه سال ۷۸ و ۸۸ و همین «اغتشاشات» ۱۴۰۱. او این «اغتشاشات» را جنبش پاک خطاب کردند. سابقه اقای ظفرقندی سابقه تند سیاسی است و مطالبشان در فضای مجازی موجود است.

به گزارش شفا آنلاین:او در «اغتشاشات» گفته که آمبولانس‌ها را از نیروی انتظامی پر کردند. می‌دانید چند آمبولانس آتش زده شد؟.» روح الله عباسپور، نماینده قزوین که به عنوان نماینده مخالف سخن گفت: «جهت گیری‌های اقای ظفرقندی با اقای پزشکیان در حوزه بهداشت و درمان همخوانی ندارد. شما رئیس سازمان نظام پزشکی بودید و افزایش تعرفه درمانی را در بخش خصوصی مصوب کردید و همین مساله با محرومیت زدایی در تضاد است.گذشته سیاسی اقای ظفرقندی را وقتی بررسی می‌کنیم، می‌فهمیم او بیشتر از اینکه از ابزار جراحی برای درمان مردم استفاده کند، قلم به دست بیانیه‌هایی در جهت تضعیف نظام و حمایت از «اغتشاشات» می‌نویسد.» سیدمحمد پاک‌مهر، نماینده بجنورد نیز گفت: «سکان هدایت این وزارتخانه را باید فردی کاملا غیرسیاسی سکان دار شود. نمی‌شود وزارت تخصصی و غیرسیاسی را به افرادی با نگاه سیاسی بسپاریم.»
موافقان چه گفتند؟
اما موافقان محمدرضا ظفرقندی، موضع کاملا متفاوت داشتند و احمد بیگدلی، نماینده خدابنده به عنوان نماینده موافق اعلام کرد: «آمده‌ام از هم‌سنگر پدرم دفاع کنم. چرا می‌خواهیم امید دانشجویان و بیماران و مردم و کادر درمان را ناامید کنید. ایشان به این نظام و ولایت فقیه التزام علمی دارد. با تک تک پزشکان و کادر درمان صحبت می‌کرد که رای بدهند. این چه معنی جز التزام علمی به نظام دارد؟ الان همکاران من چشم و گوششان به شما است که ببینند مجلس به چه کسی رای می‌دهد. عزیزان بیاید وفاق ملی را معنا کنیم.» بابک رضازاده، نماینده مشکین شهر نیز گفت: «در این ایام که کشور با تنگناهای مالی ناشی از تحریم رو به رو است توجه ظفرقندی به سطح بندی خدمات بسیار مهم است. این را در برنامه ایشان دیده ایم که کمک می کند تا توزیع خدمات با اولویت انجام شود. در تجربه مدیریتی خود در نظام سلامت و در دانشگاه علوم پزشکی به گونه ای عمل کرد که همچنان مورد تحسین همه است. حتی وزیر قبلی از ایشان حمایت کرده‌اند. در کنار قابلیت‌های فردی دکتر ظفرقندی برنامه ایشان هم جامع و هم واقع‌بینانه و هم در راستای سند چشم انداز و برنامه هفتم توسعه است. برنامه دکتر ظفرقندی اگر اجرایی شود می‌تواند اصلاح جدی ایجاد کند.» منصور علیمردانی، نماینده ابهر نیز گفت: «یک سال تا افق چشم انداز باقی مانده و ما در برخی شاخص ها فاصله زیادی تا تعیین اهداف در این سند بالادستی داریم. از محسنات وزیر بهداشت موافقان گفتند. برنامه ایشان کاملا هم سو با اسناد بالادستی بوده. مرجعیت ایشان در میان بزرگان حوزه سلامت مشخص است. نظر کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان است هم ایشان را تایید کرده است.»
از هزینه های نظام سلامت تا مهاجرت نیروی انسانی
اما محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در ادامه جلسه مجلس تریبون را در دست گرفت تا از خود و برنامه هایش برای وزارت بهداشت که مورد وثوق جامعه پزشکی، کادر درمان و حتی وزرای سابق بهداشت و درمان است دفاع کند. او گفت: وزیر بهداشت از یک طرف نماینده ۶۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی ، ۲۵۰ هزار نفر دانش آموخته و ۲۳۰ هزار نفر گروه پرستاری ، ۲۵۰ هزار دانشجوی پزشکی، بیش از ۲۵۰ هزار سایر حوزه های سلامت و … است از طرف دیگر خدمت گزار ۸۷ میلیون ایرانی دریافت کننده خدمات سلامت. من به عنوان پزشک یاد گرفته ام که باید حامی همین مردم باشم. مردمی که علی رغم همه پیشرفت ها هنوز در کشور دچار محرومیت های جدی هستند و با چالش های جدی چون هزینه های کمرشکن سلامت روان و توانبخشی و … رو به رو هستند. ۴۰ سال است که در مسیر خدمت رسانی به همین مردم هستم. وی در ادامه افزود: با مشکلات داخلی از جمله مهاجرت نیروهای درمان رو به رو هستیم. هزینه های کمر شکن سلامت و درمان نیز از دیگر چالش ها است. حوزه سلامت یکی از مهم ترین ارکان کسب رضایت مردم است. من آماده هستم تا تمام تلاش و توان و تجربه و همت ارتقا سلامت برای کاهش درد مردم به کار ببرم. چالش بعدی بحران نیروی انسانی است. مهاجرت، خروج از چرخه خدمت، تغییر شغل، … از چالش ها است. موضوع مهاجرت در بخش پزشکی و پرستاری خود را به عنوان یک معضل جدی نشان داده است. چالش بعدی بحران دارو و تجهیزات پزشکی است. برای حل آن راهکارهای فوری و تصمیمات جدی لازم است. به آقای عارف گفتم که ۳۰۰ قلم کمبود دارو را به صورت فوری پیگیری کنیم. کمبود امکانات سرپایی و فرسودگی تجهیزات از دیگر چالش ها است. علاوه بر این موضوعات جدیدی دیگر هم باید مورد توجه باشد برخی از آنها عبارتند از تغییر نسلی که در مدریتی نیروی انسانی نقش مهمی دارد، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی که در همه وجوه زندگی بشری نقش جدی ایفا کند. دولت برای ارتقای سلامت مردم فرصت های مهمی دارد. اول حمایت رهبری نظام از دانش و گسترش آن و توجه ایشان به جایگاه دانشگاه ها است./آرمان امروز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: