کد خبر: ۳۴۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 13
دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد ظرفیت شگفت‌انگیز مغز ما برای تغییر و رشد ارتباطات عصبی جدید به دست آورده‌اند.
شفاآنلاین:سلامت> خاطرات ما بخش جدایی‌ناپذیر از آنچه هستیم می‌باشند، اما با افزایش سن، حافظه ما کاهش می‌یابد. برای بسیاری از افراد مسن، این کاهش به اندازه‌ای جدی می‌شود که دیگر قادر به زندگی مستقل نیستند. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین ترس‌هایی است که بزرگسالان با افزایش سن دارند.

 به گزارش شفا آنلاین:خبر خوب این است که دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد ظرفیت شگفت‌انگیز مغز ما برای تغییر و رشد ارتباطات عصبی جدید به دست آورده‌اند. این مفهوم تحت عنوان نوروپلاستیسیتی شناخته می‌شود که به معنای انعطاف‌پذیری مغز است. برای استفاده از توانایی انعطاف‌پذیری مغز باید دائما آن را تمرین دهید و از بدن خود مراقبت کنید. این ۵ نکته برخی از جدیدترین روش‌ها برای بهبود حافظه هستند که کمتر به آنها اشاره شده است.

۱_ از تمام حواس خود استفاده کنید

برای کمک به حفظ اطلاعات فقط به یک حس تکیه نکنید، در عوض آنها را به حواس دیگر مانند رنگ‌ها، طعم‌ها و بوها مرتبط کنید تا بیشتر در خاطرتان بمانند.

۲_ فورا به گوگل مراجعه نکنید

فناوری مدرن جایگاه و اهمیت خود را دارد اما متاسفانه ما را از نظر ذهنی تنبل کرده است. قبل از اینکه بابت هر موضوعی بخواهید از گوگل استفاده کنید، سعی کنید اطلاعات ذهنی خود را بازیابی کنید. این فرایند به تقویت مسیرهای عصبی در مغز شما کمک می‌کند.

۳_ از صفحه‌های نمایش قبل از خواب اجتناب کنید

نور آبی ساطع شده از صحفه نمایش تلفن همراه، تلوزیون و کامپیوتر مانع از تولید ملاتونین می‌شود. ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری شما را کنترل می‌کند. یک چرخه خواب با تنظیم ضعیف واقعا می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد.

بدون خواب و استراحت کافی، نورون‌های مغز ما بیش از حد کار می‌کنند. آنها دیگر نمی‌توانند اطلاعات را هماهنگ کنند و دسترسی به خاطرات را دشوارتر می‌کند. تقریبا یک ساعت قبل از خواب، دستگاه‌های خود را خاموش کنید و اجازه دهید مغزتان آرام شود.

۴_ معاشرت اجتماعی

انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که یک سیستم حمایتی قوی برای سلامت عاطفی و مغز ما حیاتی است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ نشان داد که افرادی که زندگی اجتماعی بسیار فعال دارند کمترین کاهش حافظه را داشتند. فقط ۱۰ دقیقه صحبت با شخص دیگری باعث بهبود حافظه شد.

۵_ از طبیعت لذت ببرید

رفتن به طبیعت برای سلامت عاطفی و جسمی ما بسیار مهم است. لذت بردن از طبیعت را حتی می‌توان نوعی مراقبه در نظر گرفت. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که پیاده‌روی در پارک به نسبت پیاده‌روی در شهر، باعث بهبود بیشتر حافظه می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: