کد خبر: ۳۴۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 12
ارائه خدمت برای داروهای پرونده‌ای به صورت برخط برای بیمه سلامت و تأمین اجتماعی انجام می‌شود که با استقرار این خدمت در داروخانه، نیاز به مراجعه بیماران به مراکز بیمه‌ای حذف شده است.

شفاآنلاین:سلامت>دریافت دارو همیشه جزو  مهم‌ترین دغدغه‌های بیماران و همراهان‌شان بوده است، حال اگر دارو برای بیماری خاصی تجویز شود، این چالش را دو چندان می‌کند، چرا که برای تشکیل پرونده، تأیید نسخه و دریافت دارو باید ساعت‌ها در صف و نوبت داروخانه‌های خاصی همچون13 آبان می‌بودیم. تصور همه ما از این داروخانه‌ها شلوغی، کلافگی، سردرگمی و صف‌های طولانی است اما این روزها با مراجعه به این داروخانه‌های خاص دیگر خبری از ازدحام جمعیت نیست، به‌طوری که با اضافه شدن فضاهای جدید، تعداد گیشه‌ها افزایش یافته و فضای فیزیکی داروخانه بیش از دو برابر شده است. 

به گزارش شفا آنلاین:به گفته رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ظرفیت فیزیکی داروخانه‌های 13 آبان 2.5 برابر شده است. تنوع و خدمات در مجموعه 13 آبان بسیار گسترده است که می‌توان به راه‌اندازی ارائه خدمات برخط برای داروهای پرونده‌ای اشاره کرد به‌طوری که صیاد محمدی مدیر داروخانه شبانه‌روزی ۱۳ آبان در این‌باره گفت: ارائه خدمت برای داروهای پرونده‌ای به صورت برخط برای بیمه سلامت و تأمین اجتماعی انجام می‌شود که با استقرار این خدمت در داروخانه، نیاز به مراجعه بیماران به مراکز بیمه‌ای حذف شده است. حال ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ در مراسمی رسمی بخش‌های جدید مجموعه داروخانه‌های ۱۳ آبان آغاز به کار کرد، به‌طوری که دومین طبقه این داروخانه برای فروش داروهای تخصصی و فوق‌تخصصی به صورت رسمی به مردم خدمات ارائه می‌کند. این مراسم با حضور سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و محمود بیگلر رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
دکتر محمود بیگلر در این مراسم عنوان کرد: تنوع خدمات در این مجموعه بسیار گسترده است و یکی از مشکلات در این داروخانه بار زیاد مراجعات بیماران بود، چرا که 13 آبان داروخانه شناخته‌شده‌ای است و در بین بیماران این امر جا افتاده است که همه داروهای تخصصی را می‌توانند در این داروخانه‌ها پیدا کنند؛ این‌بار مراجعات سبب شد ظرفیت داروخانه تخصصی و فوق تخصصی افزایش چشمگیری پیدا کند، به‌طوری که با 2.5 برابر شدن ظرفیت، ارائه خدمات و زمان انتظار بیماران کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه زمان دارورسانی هم از ۳۹ دقیقه به ۸ دقیقه کاهش پیدا کرده است، گفت: توسعه داروخانه ۱۳ آبان از نظر افزایش ایمنی و کاهش سرگردانی بیماران در سطح استان‌ تهران به‌شدت اثرگذار بوده است و برای آن دو طبقه ۳۰۰ متری را که در گذشته اداری بودند به بخش خدمات‌دهی به بیماران اختصاص دادیم تا تأمین و تأیید نسخ در یکجا صورت گیرد و از سرگردانی بیماران و همراهان‌شان جلو‌گیری شود.
دکتر بیگلر با اشاره به دیگر خدمات این داروخانه‌ها عنوان کرد: بجز خدمات دارورسانی، داروخانه‌های 13 آبان یک محیط آموزشی هم هستند. اکنون یک فضای کاملاً ملکی با استانداردهایی که تنوع خدمت را در حیطه‌های مختلف توسعه دهد در اختیار داریم. این ظرفیت در تربیت دانشجویان که می‌خواهند وارد عرصه خدمات‌رسانی شوند، کمک خواهد کرد.
رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در عرصه بیمارستانی هم تنوع خدمات به گونه‌ای است که به عنوان اولین دانشگاه، بیماران برای تهیه هیچ‌کدام از اقلام به بیرون از بیمارستان ارجاع داده نمی‌شوند و این در حالی صورت می‌گیرد که با بد قولی‌های سازمان‌های بیمه‌گر روبه‌رو هستیم.
 
ارسال دارو به منزل جانبازان و پدران و مادران شهدا
وی به توافق با شرکت‌های تجهیزاتی برای افزایش خدمات‌رسانی اشاره کرد و گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم و برای اجرای آن با شرکت‌های تجهیزات پزشکی پیمان بستیم تا بتوانیم با حداقل قیمت‌ها تجهیزات موردنیاز بیماران را تحویل دهیم. ناگفته نماند طی توافقاتی که با خیرین سلامت داشتیم، این خدمات برای بیماران با بضاعت مالی کمتر، رایگان انجام می‌شود.
به گفته وی، یکی دیگر از کارهای برجسته این داروخانه ارسال خدمات دارویی برای جانبازان ۷۰ درصد و پدران و مادران شهدا است که تاکنون ۱۰۰ بیمار این خدمات را دریافت کرده‌اند. همچنین در کنار آن نرم‌افزارهایی طراحی کردیم که بیماران برای حضور در داروخانه وارد آن نرم‌افزار می‌شوند و ساعت آماده‌سازی دارو را اطلاع‌رسانی می‌کنیم که زمان خرید کاهش پیدا کند.
رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به انبار دارویی یاخچی‌آباد هم اشاره کرد و گفت: این انبار با حدود ۴ هزار متر مربع استانداردهای لازم را دارد و ذخایر استراتژیک برای استان و کشور در آن انجام‌ خواهد شد.

گسترش عدالت  برای دسترسی به دارو
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه توسعه داروخانه ۱۳ آبان گسترش عدالت و دسترسی به داروهاست، بیان کرد: با اقدامات انجام شده ۱۳ آبان می‌تواند الگوی نظام دارویی در کشور شود چرا که هدف، افزایش خدمت‌رسانی است و با توسعه این داروخانه ظرفیت دارورسانی ۲.۵ برابر شده و زمان به ۸ دقیقه کاهش پیدا کرده است.
 وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به بیماران خاص در منازل هم مسأله بسیار خوبی است، عنوان کرد: خواهش ما این است که این خدمات گسترش پیدا کند. علاوه بر این مدل‌های خدمات‌رسانی در دنیا هم باید دیده شود. نرم‌افزارها و گسترش خدمات نرم‌افزاری هم می‌تواند عدالت در خدمات، مدیریت بهتر، کیفیت بالاتر و... را رقم بزند./ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: