کد خبر: ۳۴۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 11
بیشتر والدین فکر می‌کنند چون دندان‌های اولیه کودکان می‌افتند پس نیاز به مراقبت ندارند
شفاآنلاین:سلامت>غالب ما ایرانی‌‌ها در مورد بهداشت دهان و دندان اطلاعات کمی داریم. گاهی هم اطلاعات خوبی داریم، ولی تعهد کمی به این قضیه در ما وجود دارد. وقتی این امر به بهداشت دهان و دندان کودکان می‌رسد، حساسیت‌های والدین کمتر می‌شود. چرا؟ چون بیشتر ما تصور می‌کنیم دندان‌های شیری در کودکانمان اهمیت زیادی ندارد و حالا اگر هم افتاد، افتاد، درحالی‌که کارشناسان چنین نظری ندارند و اتفاقا از نظرشان این دندان‌ها نقش بسیار مهمی هم دارند. در این مطلب نکته‌هایی کاربردی در این زمینه را که نتیجه مطالعات مؤسسه آینده‌پژوهشی در سلامت با همکاری معاونت پیشگیری بیمه سلامت ایران و معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی است، مرور می‌کنیم تا بهداشت دندان‌های بچه‌های خود را جدی‌تر بگیریم.

به گزارش شفا آنلاین:برخی تصور می‌کنند دندان شیری مهم نیست، چون می‌افتد، اما این عقیده اشتباهی است و حتی سلامت جسمانی و رشد کودکان به آن وابسته است.
خراب شدن دندان‌های شیری یعنی کاهش توانایی جویدن در کودکان و همین امر تغذیه خردسالان را دچار مشکل می‌کند.
دوران کودکی مهم‌ترین دوران رشد مغز و جسم است. در نتیجه هر مشکلی در دندان‌ها می‌تواند آسیب بلندمدت زیادی برای کودکان در پی داشته باشد.
دقت داشته باشید که دندان‌های شیری به نوعی راهنمای رویش دندان‌های دائمی‌اند؛ یعنی اگر دچار پوسیدگی زودتر از موعد شوند، می‌توانند چیدمان دندان‌های دائمی را به هم بریزند.
دندان سالم یعنی اعتماد به نفس بیشتر کودک. اگر نظم دندان‌‌های شیری به هم بریزد، می‌تواند باعث گوشه‌گیری و خجالت او شود که قطعا آسیب‌زاست.
دقت داشته باشید که پوسیدگی دندان یک بیماری مسری است و از طریق یک ‌سری باکتری ایجاد می‌شود. بد نیست بدانید کودکان در زمان تولد دهانی استریل دارند و هیچ باکتری‌ای در آن زندگی نمی‌کند. اما به محض بوسیدن اطرافیان، باکتری‌های بیماری‌زا به آنها منتقل می‌شود، پس کودکان را نبوسید و اگر اصرار به این کار دارید، سرشان را ببوسید.
برای جلوگیری از انتقال باکتری‌های بیماری‌زا حتی سعی کنید از قاشق مشترک استفاده نکنید، چراکه به‌راحتی باعث انتقال بیماری می‌شود.
حتی زمانی که دهان کودکتان دندان ندارد، باز هم باید از آن مراقبت کرد. از همان اول تولد روزی یک‌ بار لثه‌های کودک را با دستمال مرطوب یا گاز تمیز کنید.
 این تفکر غلط را که فلوراید برای سلامت مضر است دور بریزید. اتفاقا استفاده از آن باعث تقویت دندان در برابر پوسیدگی می‌شود. مشکل این است که فلوراید نباید بلعیده شود. در مورد کودکان از فلوراید درمانی یا خمیر دندان مخصوص آنها می‌توانید استفاده کنید.
 مسواک کودک باید سری کوچک و دسته‌ای حجیم داشته باشد. خود برس هم باید از نوع نرم باشد.

پـوسـیـدگی دندان مثل دیگر بیماری‌های عفونی است و هر عفونتی هم عوارض خاص خودش را برای بدن می‌تواند داشته باشد

بهتر است تا 6سالگی کودک، والدین خودشان مسئولیت مسواک زدن بچه‌ها را بر عهده داشته باشـند و روی آن نظارت کنند

 زمانی که دندان‌های جلو شروع به رویش می‌کنند،با توجه به دندان‌ها  با دستمال مرطوب یا مسواک انگشتی آنها را تمیز کنید

نکته‌
 شیری‌ها نخ دندان نمی‌خواهند
 2بار مسواک قبل از صبحانه و خواب
   ‌افراط نکردن در استفاده از پستانک
   آموزش غرغره کردن آب در دهان بعد از  خوردن خوراکی‌ها
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: