کد خبر: ۳۴۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 10
پیش بینی می‌شود که عدد بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۳، بیش از ۲۰۰ همت باشد که نشان از اهمیت دارو دارد.
شفاآنلاین:سلامت>عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، خواستار نگاه ویژه دولت به بازار دارویی کشور شد و گفت: دولت چهاردهم نباید منتظر معرفی وزیر بهداشت بماند و هرچه زودتر به داد صنعت دارو برسد.
به گزارش شفا آنلاین: هادی احمدی، به برگزاری چهل و ششمین همایش ملی روز داروسازی اشاره کرد و افزود: قرار است در این گردهمایی علمی، صنعتی و صنفی، خواسته‌های جامعه داروسازی را با دولت چهاردهم به اشتراک بگذاریم.

وی با اشاره به نامه‌ای که اخیراً شورای عالی سیاستگذاری انجمن داروسازان ایران به رئیس جمهور نوشته است، گفت: در این نامه، ۶ چالش مهم و ۶ راهکار عبور از چالش‌های حوزه دارو را با رئیس جمهور در میان گذاشته ایم.

احمدی در ادامه افزود: به لحاظ عددی، ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و بیش از ۲۰۰ کارخانه داروسازی و ۷۶ شرکت پخش سراسری دارو و ۱۵۰ پخش استانی فعال هستند.

 رمدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: در سال ۱۴۰۰ عدد ۷۵ همت را برای بازار دارویی کشور در نظر گرفته بودند که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۵ همت و در سال ۱۴۰۲، به ۱۶۵ همت رسید.

وی افزود: پیش بینی می‌شود که عدد بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۳، بیش از ۲۰۰ همت باشد که نشان از اهمیت دارو دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: یکی از خواسته‌های شورای عالی سیاستگذاری انجمن داروسازان ایران در نامه‌ای که به رئیس جمهور نوشته است، جلوگیری از دخالت ارگان‌های غیر مرتبط با حوزه دارو بوده است. همچنین، استقلال سازمان غذا و دارو نیز یکی دیگر از خواسته‌های شورا بوده است. زیرا، ما معتقدیم این سازمان باید زیر نظر ریاست جمهوری اداره شود و بودجه ویژه ای برای آن در نظر گرفته شود.

وی افزود: برای سال ۱۴۰۳، بودجه‌ای که برای اجرای طرح دارویار درخواست شد، ۱۲۵ همت بود که مجلس شورای اسلامی با ۸۵ همت موافقت کرد. همین موضوع از حالا خودش را نشان داده و شرایط دارو، بحرانی است.

احمدی با پیشنهاد تشکیل صندوق ذخیره برای دارو، گفت: دارو یک کالای استراتژیک است و باید نگاه استراتژیک به آن داشت. زیرا، هر گونه اختلال در مسیر تولید و تأمین دارو، به مردم آسیب می‌زند.

وی با انتقاد از بیمه‌ها که همراه خوبی برای سلامت مردم و داروخانه‌ها نبوده اند، افزود: اصلی ترین مشکل در تأمین هزینه‌های دارو، بیمه‌ها هستند. به طوری که سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای سال جاری تاکنون، ریالی بابت دارو به داروخانه‌ها پرداخت نکرده است.

احمدی ادامه داد: این قبیل رفتارها و عدم همراهی بیمه‌ها، باعث شکست طرح دارویار خواهد شد و ما دوست نداریم دولت چهاردهم در ابتدای راه دچار مشکل شود.

وی افزود: باید منابع مالی پایدار برای دارو در نظر گرفته شود تا دچار این قبیل مشکلات نشود.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، به بدهی داروخانه‌های دولتی به صنعت پخش دارو اشاره کرد و گفت: داروخانه‌های دولتی، ۲۴.۶ همت بدهی به شرکت‌های پخش دارند که این چالش را دولت باید به فوریت حل کند.

احمدی با مخاطب قرار دادن رئیس دولت چهاردهم، افزود: به داد دارو برسید و منتظر وزیر بهداشت نباشید.

وی ادامه داد: صنعت داروسازی نیازمند تزریق نقدینگی است که حکم تنفس مصنوعی را برای صنعت دارد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: