کد خبر: ۳۴۸۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 07
حفظ بهداشت دست می‌تواند مانع ابتلا به مننژیت اطفال شود.
شفاآنلاین:سلامت>فوق تخصص نورولوژی اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: حفظ بهداشت دست می‌تواند مانع انتقال ویروس و عفونت‌های منجر به ابتلا به مننژیت شود علاوه براین والدین باید مراقب علائم کودک خود باشند و در صورت بهبودنیافتن علائم سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه کنند. 

به گزارش شفا آنلاین:دکتر نرگس هاشمی، با اشاره به اینکه در کودکان و سنین زیر ۲ سال تب بالا و تشنج می‌تواند نشانه‌ای از عفونت مغز و مننژیت باشد، افزود:بیشترکودکانی که دچار مننژیت می‌شوند در ابتدای سیر بیماری به پزشک مراجعه کردند، اما وقتی علائم بیماری رو به سمت بهبودی نیست مراجعات بعدی به پزشک ضروری است. 

وی با بیان اینکه عموما برای سرما خوردگی داروی آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می‌شود، اما باید آگاه بود که آنتی بیوتیک خوراکی از سدخونی مغزی عبور نمی‌کند و نمی‌تواند مننژیت را درمان کند، گفت: اگاهی والدین در زمینه مراجعه به موقع به مراکز درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است، هنگامی که عفونت گلو و ریه بعد از دو یا سه روز بهتر نشود و کودک دچار خواب الودگی و گریه‌های طولانی مدت و یا استفراغ باشد حتما باید به پزشک معالج مراجعه شود. 

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه مننژیت پرده یا غشایی است که روی بافت مغز و طناب نخاعی را پوشانده و در حد فاصل بین استخوان جمجمه و مغز، یا بین مهره‌ها و نخاع قرار گرفته است،افزود: گاهی این پرده، به علت برخی عفونت‌ها و ویروس‌ها و قارچ‌ها یا دیگر عوامل دچار مشکلاتی شده و ملتهب می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه اگر التهاب مننژ یا همان مننژیت در ۲ تا ۳ ماهگی نوزاد رخ دهد، مننژیت نوزادی نامیده می‌شود که به هر دلیل خطرناک است، گفت: اما در سنین بالاتر (منظور کودکان ۳ ساله و بالاتر) مننژیت ویروسی اغلب خفیف‌تر بوده و معمولاً طی ۱۰ روز حتی بدون این که کودک درمانی دریافت کند، خود به خود بهبود پیدا می‌کند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه واکسیناسیون کشوری در حال حاضر در حال انجام است واکسیناسیون هموفیلیس انفولانزا و واکسن پنوموکوک برای جلوگیری از ابتلا کودکان به این بیماری‌ها تزریق می‌شود، گفت: کودکانی که کاشت حلزون انجام داده اند و یا دچار نقص ایمنی هستند و یا در اثر بیماری یا تصادف طحال ان‌ها برداشته شده، کاندید واکسیناسیون هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: