کد خبر: ۳۴۸۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 07
باکتری‌های گِرَم مثبت شامل گروهی از باکتری‌هاست که در برابر رنگ‌آمیزی گرم واکنش مثبتی دارند؛ آن‌ها با جذب کریستال ویوله توسط پپتیدوگلیکان موجود در دیواره، به رنگ آبی تیره و بنفش دیده می‌شوند.
شفاآنلاین:سلامت>محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن یک ترکیب جدید ساخته‌اند که به‌طور موثری توانسته است عفونت‌های باکتریایی گِرَم مثبت (Gram-positive) در موش‌ها را از بین ببرد.
به گزارش شفا آنلاین:این ترکیب جدید به‌خصوص در مقابله با عفونت‌های پوست و بافت‌های نرم (SSTI) ناشی از باکتری Streptococcus pyogenes موثر بوده است.

باکتری‌های گِرَم مثبت شامل گروهی از باکتری‌هاست که در برابر رنگ‌آمیزی گرم واکنش مثبتی دارند؛ آن‌ها با جذب کریستال ویوله توسط پپتیدوگلیکان موجود در دیواره، به رنگ آبی تیره و بنفش دیده می‌شوند. دیواره سلولی باکتری‌های گرم مثبت معمولاً فاقد غشای خارجی است که در گرم منفی‌ها یافت می‌شود.

این ترکیب که با نام PS ۷۵۷ مشخص شده است، اولین نمونه از یک کلاس کاملا جدید از آنتی‌بیوتیک‌های گرم مثبت (GmPcide) به شمار می‌رود که باکتری‌های گرم مثبت را هدف قرار می‌دهد؛ باکتری‌هایی که می‌توانند موجب عفونت‌های مقاوم به دارو، سندروم شوک سمی و سایر بیماری‌های بالقوه مرگبار بشوند. این محققان می‌گویند این ترکیب جدید می‌تواند گزینه‌های بالقوه‌ای را برای درمان‌های موثرتر در برابر باکتری‌ها بگشاید؛ به‌خصوص باکتری‌هایی که امکان مقابله با آن‌ها با آنتی‌بیوتیک‌های کنونی وجود ندارد.

چند عامل؛ از جمله استفاده بیش از حد و نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها و مواجهه با باکتری‌های مقاوم به دارو موجب افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی شده است و این مساله سامانه‌های درمانی و کشاورزی را در سطح جهان تهدید می‌کند.

در این حال ساخت یک نوع جدید داروی آنتی‌میکروبیال یک خبر خوب برای کادر درمانی در تلاش برای یافتن درمان‌های موثر در برابر پاتوژن‌هایی است که در برابر دارو‌های موجود مقاوم‌تر میشوند.

این آنتی‌بیوتیک جدید بر پایه یک نوع مولکول موسوم به ring-fused ۲-pyridone استوار است. این محققان یک نوع از ترکیب GmPcide را در برابر عفونت‌های بافت نرم به کار بردند. آن‌ها در این مطالعه بر پاتوژن Streptococcus pyogenes تمرکز کردند که مسئول ۵۰۰ هزار مرگ در جهان در هر سال است. نتایج بررسی‌ها نشان داد PS ۷۵۷ در برابر همه مراحل رشد باکتریایی موثر بوده است.

آنتی‌بیوتیک‌های گرم مثبت (GmPcides) علاوه بر تاثیرگذاری ضدباکتریایی همچنین احتمال کمتری هم دارد که منجر به گونه‌های مقاوم به دارو شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: