کد خبر: ۳۴۷۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024August 03
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از سویه جدیدی از کرونا با نام KP. 3 یاد کرده و گفته اگرچه ابتلا به این سویه جدید کشور گزارش شده اما شدت این سویه زیاد نیست و موارد حاد درباره این سویه گزارش نشده است.
شفاآنلاین:سلامت>همزمان با آغاز فصل گرما پشه آئدس هم توسط مهاجران به ایران انتقال داده شد تا تب دنگی که تلفاتش در ایران تکذیب شد، به لحاظ شیوع در ایران و همه گیری با یادآوری کرونایی که قربانیان زیادی گرفت، اندکی مردم ایران خصوصا شهرهای شرجی و مرطوب جنوب و شمال کشور را مضطرب کند هرچند شائبه‌هایی هم از نفوذ این پشه به پایتخت هم به گوش رسید.
به گزارش شفا آنلاین:در برخی شهرهای جنوبی همراه با انتشار تصاویری گفته شد که شماری به بیماری پوستی گال مبتلا شده‌اند و شما در همین تهران هم می‌توانستید شاهد مراجعه افرادی به داروخانه‌ها برای دریافت داروهای این بیماری باشید.

از سوی دیگر همزمانی برخی مناسبات و مراسم آیینی و مذهبی نظیر اربعین حسینی و پیاده‌روی تاریخی آن با افزایش عجیب و شدت گرفتن گرمای بی‌سابقه، کارشناسان و مسئولان بهداشتی درمانی کشور را بر آن داشت تا برخی الزامات و تذکرات را برای زائران ایرانی عازم عراق یا آن‌ها که از عراق برمی‌گردند، گوشزد کنند از جمله آمادگی لازم برای مقابله با سرخک خصوصا در مورد کودکان زیر ۱۵ سالی که کم هم نیستند در این راهپیمایی.

در این گزارش با نگاهی به آخرین وضعیت‌های مربوط به تب دنگی و نکاتی که کارشناسان درخصوص واکسن آن گفته‌اند، همچنین سرخک عراقی، نیم نگاهی هم می‌اندازیم به اوضاع و احوال سویه‌های جدید کرونا در دنیا و در ایران.

از کرونا چه خبر؟

ممکن است شما هم این تصور را داشته باشید که کرونا ریشه کن شده شاید به این دلیل که دیگر کشندگی قبل را ندارد. بر اساس آخرین اطلاعات و اخبار از وضعیت کرونا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از سویه جدیدی از کرونا با نام KP. 3 یاد کرده و گفته اگرچه ابتلا به این سویه جدید کشور گزارش شده اما شدت این سویه زیاد نیست و موارد حاد درباره این سویه گزارش نشده است.

شهنام عرشی ، ضمن بیان این مطلب که سویه‌های جدیدی از کووید۱۹ شیوع پیدا کرده، تاکید کرده: اگرچه سویه‌های جدید کرونا شیوع ‌یافته اما موارد ابتلای حاد در اروپا و ایران گزارش نشده همچنین مواردی مبنی بر افزایش کرونا در اروپا طی یک ماه گذشته گزارش شد اما وضعیت شیوع کنونی کرونا کم است.

او به برگزاری المپیک ۲۰۲۴ به میزبانی فرانسه اشاره کرده و گفته: با توجه به اینکه مسابقات المپیک در حال برگزاری است، پیش‌بینی می‌شود میزان ابتلا به کرونا افزایش یابد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به KP. 3 در کشور هم توضیح داده که این سویه، علائم خفیف دارد و با علائم سرماخوردگی بروز می‌کند. با توجه به علائم این سویه تمام مراجعه‌کنندگان مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند و به همین دلیل آمار دقیقی درباره تعداد مبتلایان به آن در دسترس نیست. به گفته این مقام وزارت بهداشت: نکته مهم و اساسی در ارتباط با این سویه این است که افزایش آنچنانی در رصدها و پایش‌ها گزارش نشده است.

تزریق واکسن تب دنگی به این افراد توصیه نمی‌شود

برخلاف کرونا که دیگر محلی برای نگرانی نیست تب گزیدگی پشه آئدس که همان تب دنگی نامیده می‌شود، این روزها در کشور داغ است و در این میان سوالات زیادی برای هموطنان به وجود آمده که واکسن تزریق کنند یا نه؟

مینو محرز، متخصص شناخته شده بیماری‌های عفونی با بیان اینکه تزریق واکسن به افرادی که تاکنون دچار این بیماری نشدند توصیه نمی‌شود، به میزان گفته: گرمای هوا بر شیوع بیشتر تب دنگی موثر است ولی برای انتقال تب دنگی هم باید پشه در محیط باشد و هم بیمار وجود داشته باشد.

محرز افزوده: گرمایش زمین در سال‌های اخیر موجب شده تا پشه آئدس از مکان‌هایی که در آنجا بوده به مناطق دیگر نیز برود. به طور کلی می‌توان گفت که گرمای هوا بر شیوع بیشتر این بیماری موثر است، اما اینگونه نیست که میزان انتقال بیماری در روزی که دمای هوا ۴۰ درجه است با روزی که ۳۷ درجه شده متفاوت باشد.

او ضمن اشاره به اینکه این پشه خیلی وقت پیش وارد کشور شده و به تدریج در حال انتقال به شهرهای مختلف است، برای پیشگیری از این بیماری توضیح داده که لازم است با جدیت با پشه آئدس مبارزه شود و سطل‌های زباله کاملا بهداشتی باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضعیت شهر تهران در رابطه با شیوه بیماری تب دنگی هم گفته: پیش از این یک مورد در تهران شناسایی شد و من نیز یک بیمار مشکوک به تب دنگی دارم که به شمال کشور سفر داشته است و از آنجا که تهرانی‌ها بسیار به سفر می‌روند مشخص نیست که انتقال داخل این شهر صورت می‌گیرد یا نه و همچنین تاکنون گزارشی از وزارت بهداشت در مورد انتقال این بیماری در تهران نداشتیم.

این پزشک متخصص با بیان اینکه بیشتر افرادی که دچار این بیماری می‌شوند به دنبال آزمایش نمی‌روند مگر اینکه بیماریشان شدید باشد، گفته: بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری بدون علامت هستند و یا علائم خفیف دارند و شناسایی نمی‌شوند.

محرز درباره واکسیناسیون این بیماری نیز توضیح داده که تزریق واکسن به افرادی که تا کنون دچار این بیماری نشدند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که گرفتاری مجدد نوع سخت و خونریزی دهنده این بیماری را ایجاد می‌کند و ابتلای اول معمولا خفیف و بی‌علامت است و در نتیجه تزریق واکسن به افرادی توصیه می‌شود که یک بار به این بیماری مبتلا شده‌اند.

او با اشاره به اینکه فعلا دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد، تصریح کرده: این بیماری سال‌هاست که در دنیا وجود دارد و واکسنش نیز ساخته شده است، اما هنوز این واکسن را در کشور نداریم.

هشدار شیوع بیماری سرخک در عراق

 اما درست است که وزارت بهداشت چیزی در خصوص تب دنگی نگفته اما درباره شیوع سرخک در عراق اطلاع‌رسانی کرده و هشدارهایی داده؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت از شیوع بیماری سرخک در کشور عراق خبر داده و به هموطنانی که قصد عزیمت به عراق برای شرکت در مراسم اربعین دارند تاکید کرده: قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند. بنا به گزارش وبدا، حسین فرشیدی، گفته: بیماری سرخک یک بیماری ویروسی است که عموما کودکان را مبتلا می‌کند ولی افراد بزرگسال چنانچه سابقه ابتلا به بیماری و یا واکسیناسیون نداشته باشند نیز در معرض خطر ابتلا خواهند بود.

او توضیح داده که دوره نهفتگی بیماری سرخک از ۷ تا ۲۱ روز متفاوت است و بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمت اندام‌ها گسترش می‌یابد تظاهر می‌کند. ۴ روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا ۴ روز بعد از آن، بیماری از طریق تنفسی قابل انتقال است.

به گفته معاون بهداشت: بیماری سرخک بسیار مسری است و موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به موقع است.

فرشیدی اظهار تاسف کرده که در کشورهای همسایه از جمله عراق پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نبوده و بنابراین شاهد همه گیری‌های بیماری در کشورهای همجوار به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم.

معاون بهداشت، گفته: کشور عراق بر حسب مستندات سازمان جهانی بهداشت از سال قبل شاهد اپیدمی بزرگ سرخک بوده و موارد بیماری در ماه‌های اخیر افزایش بیشتری نیز داشته است. تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹۶۵۱ مورد بوده که در طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸هزار و ۷۸۳مورد افزایش یافته است.

فرشیدی به هموطنان توصیه کرده: قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند و برای این منظور با در دست داشتن کارت واکسن کودکان خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و در صورت نیاز نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان خود اقدام نمایند.

او همچنین به هموطنانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند توصیه کرده: در حین سفر حتی الامکان از تماس با بیماران احتمالی خودداری نمایند و در صورت بروز علائم بیماری در حین سفر و یا بازگشت به کشور، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی جهت بررسی و جلوگیری از انتشار بیماری مراجعه کنند./آرمان ملی



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: