کد خبر: ۳۴۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 30
براساس گزارشات نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۳۱تیر ماه بالغ بر ۱۵۲مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است.
شفاآنلاین:سلامت>شیوع بیماری تب دنگی در جهان سرعت گرفته و حداقل در مقایسه با سال گذشته یک آمار دو برابری به ‌جا گذاشته، آنطور که CDC گزارش داده در ژوئن ۲۰۲۴ نمونه‌های جدید ابتلا به بیماری حدود ۱۰‌میلیون نفر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ با آمار ۵‌میلیون ابتلا رشدی دو برابری داشته است. 
به گزارش شفا آنلاین:حمید سوری، اپیدمیولوژیست با ارائه این آمار می‌گوید: «این نشان‌دهنده یک اپیدمی رو به گسترش است. این وضعیت نشان می‌دهد ویروس در بدن پشه آئدس که ناقل بیماری بوده در حال گسترش است، بنابراین ماجرا جدی است و خطر ابتلا بالقوه وجود دارد.» مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که براساس گزارشات نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۸مرداد ماه، بالغ بر ۱۵۲مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است. این مرکز اعلام کرد: براساس گزارشات نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۳۱تیر ماه بالغ بر ۱۵۲مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است. همچنین مطابق بررسی اپیدمیولوژیکی انجام شده برای بیماران، اکثریت موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به کشور امارات متحده عربی داشته‌اند و در این کشور به بیماری مبتلا شده‌اند.
در ادامه این گزارش تاکید شده که ۱۳۰مورد سابقه سفر به کشور امارات، هفت مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به کشور بنین (غرب آفریقا) داشته‌اند. ۱۲بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند که ۱۱مورد در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان و یک مورد در شهرستان چابهار استان سیستان‌و‌بلوچستان تشخیص داده شده‌اند و انتقال محلی محسوب می‌شوند.
مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده که به غیر‌ از یکی از بیماران که دارای ملیت آفریقایی بوده، باقی بیماران دارای ملیت ایرانی هستند. موارد مثبت وارده از خارج کشور عمدتا در استان فارس توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی گراش، لارستان، جهرم و شیراز تشخیص داده شده‌اند (این افراد دارای سابقه سفر به خارج از ایران بوده و در کشور دیگری به بیماری مبتلا شده‌اند).
این گزارش تصریح کرده که باقی موارد وارده از خارج کشور (دارای سابقه سفر به خارج) در دانشگاه‌های هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهید بهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان شناسایی شده‌اند. تاکنون یک مورد مرگ گزارش شده و وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است.
مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت یادآور شده است که در حال حاضر پشه آئدس اجیپتی در استان‌های هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر (عسلویه و کنگان) و آئدس آلبوپیکتوس در استان گیلان گسترش دارد. در هفته سوم تیر ماه سال ‌جاری نیز در شهرستان رامسر استان مازندران و شهرستان بیله سوار استان اردبیل، پشه آئدس آلبوپیکتوس گزارش شده است.
سنگینی سایه سیاست روی تب دنگی
شاید هیچ‌وقت مانند امسال بیماری تب دنگی و پشه آئدس سر زبان‌ها نیفتاده بود، اما حالا چند هفته‌ای است که آمار موارد ابتلا به بیماری و همچنین شهرهایی که سروکله این پشه در آن پیدا شده توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود، به طوری که همه را یاد روزهای شیوع ویروس کرونا و آمارهای مربوط به موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از آن می‌اندازد، اما آیا واقعا پشه آئدس می‌تواند مانند ویروس کرونا که کووید۱۹ را فراگیر کرد، یک فراگیری دیگر از نوع تب دنگی راه بیندازد؟
از آنجایی که بیماری تب دنگی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود شاید فراگیری آن مانند سایر بیماری‌های ویروسی زیاد نباشد اما حتما اگر مورد توجه قرار نگیرد نگران‌کننده خواهد شد، به طوری که حمید سوری در گفت‌وگویی به خبرآنلاین می‌گوید: «به نظر می‌رسد طغیان‌های نگران‌کننده تب دنگی در کشور در سایه التهابات سیاسی موجود مورد عنایت مناسب وزارت بهداشت و رسانه‌ها قرار ندارد. چند روز قبل در نشستی که با یکی از کارشناسان بین‌المللی داشتم به عقیده او این مساله برای ایران بسیار نگران‌کننده است.» این استاد بین‌المللی دانشگاه ادامه ‌داد: «ایشان نسبت به طغیان عظیم تب دنگی در ایران بسیار نگران بود و به تصورشان واکنش وزارت بهداشت به این فوریت بهداشتی کافی نیست. ایشان تصویری در حد وخامت پاندمی کووید در ایران را متصور بودند و آمادگی کامل، جامع و همه‌جانبه مقابله با اپیدمی فراگیر کشوری این بیماری به ویژه در مناطق جنوبی، شرقی و شمالی کشور را با اهمیت زیاد ارزیابی می‌کردند.»
سوری بیان می‌کند: «امیدوارم این حساسیت در متولیان امر در وزارت بهداشت ایجاد شده باشد و در دوره گذار دولت شاهد غفلت از این فوریت اپیدمیولوژیک نباشیم. از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری این بیماری آموزش عمومی و آگاهی‌رسانی به مردم به ویژه مناطق پرخطر درباره پیشگیری و موضوعات مرتبط است که بنده نمودی قابل توجه از آن در سطح کشور نمی‌بینم و امیدوارم مانند کووید‌۱۹ در سال ۹۹ مجددا غافلگیر نشویم.»/جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: