کد خبر: ۳۴۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 30
مواد مغذی به‌کاررفته در مکمل‌های زیبایی فقط زمانی می‌توانند اثربخشی مطلوبی داشته باشند که دوز مصرفی آنها در محدوده دارویی و درمانی قرار بگیرد.
 شفاآنلاین:سلامت>اگر تا چند دهه قبل به کسی می‌گفتید که یک قرص یا کپسول مکمل می‌تواند به از بین‌ بردن بسیاری از مشکلات پوست و مو کمک کند، قطعا با تعجب شدید طرف مقابل مواجه می‌شدید. اما امروزه دیگر صحبت کردن درباره چنین قرص‌هایی عجیب نیست، چراکه «مکمل‌های زیبایی» توانسته‌اند به زندگی روزانه بسیاری از مردم جهان راه پیدا کنند. بیشتر این مکمل‌ها از نظر علمی هم تاییدشده هستند و مواد مغذی مهمی را به بدن می‌رسانند که همگی برای سلامت پوست، موها و ناخن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. با این‌حال، استفاده بی‌رویه و خودسرانه از این مکمل‌ها بدون نظر پزشکان به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، درحالی که انتخاب یک مکمل زیبایی مناسب نیز معمولا به مشورت با پزشکان متخصص پوست‌ومو نیاز دارد. پس اگر می‌خواهید که از این مکمل‌های زیبایی برای ارتقای سلامت پوست، مو و ناخن استفاده کنید، حتما باید چند نکته مهم را بدانید.
1. همه مکمل‌ها برای زیبایی
طراحی نشده‌اند
به گزارش شفا آنلاین:مکمل‌های زیبایی به گروهی از مکمل‌ها گفته می‌شود که فرمول آنها به‌طور اختصاصی برای پوست، مو و ناخن طراحی شده‌ است. پس اگر از مکمل ویتامینC استفاده می‌کنید، حتی با این‌که این مکمل درنهایت می‌تواند به‌طور کلی برای پوست مفید باشد، لزوما قرار نیست که اثرات مثبت مستقیمی برای پوست داشته باشد زیرا به‌طور اختصاصی در گروه مکمل‌های زیبایی قرار نمی‌گیرد. پس وقتی که یک محصول خوراکی را برای ارتقای سلامت پوست مصرف می‌کنید، بسیار مهم است که فرمول‌ محصول دقیقا متناسب با ساختار و عملکردهای پوست طراحی شده باشد. فقط در این حالت است که پوست مستقیما به ترکیبات مورد نظر دسترسی می‌یابد و می‌تواند این ترکیبات را به‌درستی جذب کند.
علاوه بر این، مقدار یا دوز مصرفی هر ماده مغذی در یک مکمل زیبایی نیز برای پوست مهم است. مواد مغذی به‌کاررفته در مکمل‌های زیبایی فقط زمانی می‌توانند اثربخشی مطلوبی داشته باشند که دوز مصرفی آنها در محدوده دارویی و درمانی قرار بگیرد. به همین دلیل هم استفاده از مکمل زیبایی فقط باید تحت‌نظر پزشکان انجام بگیرد.
2. مکمل‌های زیبایی به عملکردهای مختلف پوست کمک می‌کنند
درحالی که مکمل‌های زیبایی تا چند سال پیش به رسمیت شناخته نمی‌شدند، اما این محصولات در جهان امروزی به محصولات پذیرفته‌شده و مطلوب تبدیل شده‌اند. مزیت‌های خاصی که این مکمل‌ها دارند، عملکردهای پوست را در وضعیت مطلوب و بهینه حفظ می‌کنند. اما بیایید این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم. پوست با دیگراندام‌های بدن هیچ تفاوتی ندارد و درنتیجه برای عملکرد بهینه به دریافت مواد مغذی نیاز دارد. پس اگر مواد مغذی در دوزهای مناسب و به‌طور منظم به پوست برسند، سلامت عمومی پوست هم در وضعیت خوبی قرار می‌گیرد. همچنین دانستن این نکته نیز مهم است که سلول‌های پوستی به‌صورت درونی درحال رشد و تغییر هستند. پس وقتی که مواد مغذی باکیفیت و دوزبندی‌شده از درون بدن به این سلول‌های پوستی می‌رسند، سلامت پوست ما از ریشه‌ای‌ترین بخش آن تحت‌تاثیر مواد مغذی قرار می‌گیرد.
3. مکمل‌های زیبایی برای پیشگیری از پیری پوست مناسب هستند
به همان اندازه که مواد مغذی برای سلامت پوست اهمیت دارند، برای کنترل التهاب نیز مهم هستند. دلیل اهمیت این نکته نیز به نقش کلیدی التهاب در همه انواع پیری پوست برمی‌گردد. پس پیری پوست در همه شکل‌های مختلفش مانند تخریب بافت کلاژن، هایپرپیگمنتاسیون، چین‌وچروک‌ها، قرمزی پوست، آکنه و ازبین‌رفتن حالت ارتجاعی پوست نمایان می‌شود، تحت‌تاثیر التهاب قرار دارد. اما راه اصلی برای مبارزه با التهاب و درنتیجه پیشگیری از پیری پوست، کنترل کردن حداکثری رادیکال‌های آزاد است. وقتی که تعادل مناسبی بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن وجود نداشته باشد، رادیکال‌های آزاد نیز باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند و از جنبه‌های مختلفی به پوست آسیب می‌رسانند. اگر آنتی‌اکسیدان کافی برای خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد به بدن نرسد، التهاب نیز دائما گسترش می‌یابد و تشدید می‌شود. دقیقا همینجاست که مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی که زیرمجموعه‌ای از مکمل‌های زیبایی هستند، وارد بازی می‌شوند. این مکمل‌ها به بهبود بافت کلی پوست و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌رسانند، درحالی که برای کاهش مشکلات رنگدانه‌ای پوست مثل هایپرپیگمنتاسیون نیز مفید هستند. فرایندهای التیام‌یابی پوست و جوان‌سازی پوست هم تحت‌تاثیر مکمل‌های آنتی‌اکسیدانی قرار می‌گیرند.
4. بعضی از مواد مغذی همیشه از طریق غذاهای طبیعی به بدن نمی‌رسند
پیروی از یک رژیم غذایی سالم و استاندارد که سرشار از منابع آنتی‌اکسیدانی و چربی‌های سالم باشد، قطعا برای داشتن پوست سالم و زیبا ضروری است. اما مطالعات نشان داده‌اند که بعضی از مواد مغذی که برای سلامت پوست مهم هستند، همیشه از طریق غذاهای طبیعی به بدن نمی‌رسند، یا این‌که دوز دریافتی آنها از طریق منابع طبیعی نمی‌تواند به محدوده درمانی و اثرگذار برسد.
برای مثال، مطالعات نشان داده‌اند که ماده لیکوپن که نوعی کاروتن بسیار موثر است، به محافظت از پوست در برابر نور خورشید و آسیب‌های پوستی مختلف کمک می‌رساند.
با این‌حال، برای دریافت دوز درمانی لیکوپن برای محافظت از پوست باید چند کیلوگرم گوجه‌فرنگی مصرف کنیم که کار منطقی و امکان‌پذیری نیست!
روغن کریل (krill) هم ماده مغذی دیگری است که مزیت های مختلفی برای پوست دارد (مانند افزایش آبرسانی به پوست و کاهش التهاب در پوست) اما مقادیر اثرگذار این ماده را نمی‌توان از مواد غذایی طبیعی به‌دست آورد.
5. مکمل‌های زیبایی، عملکرد محصولات مراقبت از پوست را تقویت می‌کنند
این سوال برای بسیاری از افراد مطرح شده است که آیا مکمل‌های زیبایی می‌توانند جایگزینی برای محصولات مراقبت از پوست مانند کرم‌ها و سرم‌های پوستی باشند؟ پاسخ این است که چنین چیزی به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست! توجه داشته باشید که سرم‌ها و کرم‌ها به‌طور خاص روی اپیدرم پوست تاثیر می‌گذارند، درحالی که مواد مغذی با دوزهای درمانی و دارویی مستقیما روی لایه درم پوست کار می‌کنند. پس در درجه اول هیچ‌کدام از این محصولات نمی‌توانند جایگزین همدیگر شوند. با این‌حال، استفاده هوشمندانه و مناسب از هر دوی این محصولات می‌تواند فواید زیادی برای لایه‌های درونی و بیرونی پوست داشته باشد و درنتیجه در طولانی‌مدت شما را در مراقبت از پوست و افزایش زیبایی پوست به بهترین نتایج برساند.
6. قبل از دستیابی به نتایج واضح باید صبر داشته باشید
بعضی از کسانی که از مکمل‌های زیبایی استفاده می‌کنند، توقع دارند که این محصولات سریعا به نتیجه برسند، درحالی که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. پس پوست شما باید چندین چرخه طبیعی را پشت سر بگذارد و تغییر کند تا بتوانید نتایج واضح را ببینید، زیرا اثرگذاری مکمل‌های زیبایی در سطوح عمیق‌تر و زیرین‌تر پوست انجام می‌شود. سلول‌های پوستی سالم و جوان تقریبا هر چهار هفته یک‌بار پدید می‌آیند و به همین دلیل هم حداقل باید سه ماه از مصرف مکمل‌های زیبایی بگذرد تا بتوانید نتایج و تغییرات اساسی را مشاهده کنید. البته تشخیص این‌که هر فرد دقیقا به کدام نوع از مکمل‌های زیبایی نیاز دارد یا باید چه دوزی از هر محصول را مصرف کند، فقط باید توسط متخصصان پوست‌ومو تعیین شود. تمدید خودسرانه و بی‌رویه دوره‌های مصرف مکمل‌های زیبایی نه‌تنها به محافظت از سلامت و زیبایی پوست کمک نمی‌کند، بلکه به پوست آسیب می‌رساند.
چه ویتامین‌هایی برای ناخن‌ها
بهتر هستند؟
اگر می‌خواهید که ناخن‌های سالم و محکمی داشته باشید، بیوتین قطعا بهترین دوست شما است. بیوتین که در گروه ویتامین‌های B قرار می‌گیرد، به رشد سالم و باکیفیت ناخن‌ها کمک می‌کند. این ماده در منابع طبیعی خاصی مثل گوشت‌های قرمز، تخم‌مرغ، دانه‌ها و مغزهای خام و همچنین ماهی نیز وجود دارد. دریافت کنترل‌شده و روزانه بیوتین می‌تواند شکنندگی ناخن‌ها را تا حد چشمگیری کاهش بدهد.
چه ویتامینی برای پوست و مو
بهتر است؟
بعضی از ویتامین‌ها دارای اثربخشی بهتری برای پوست و مو هستند. برای مثال، بیوتین به‌خاطر تقویت رشد موها، ویتامین C و ویتامین B3 هم به‌خاطر محافظت از سلامت پوست مشهور هستند. مواد معدنی خاصی مثل زینک (روی) هم از سلامت پوست حمایت می‌کنند، درحالی که سیلیکون به تقویت سلامت موها و پوست کمک می‌رساند تا بتوانید موهای براق و درخشانی داشته باشید.
آیا مکمل‌های زیبایی ایمن هستند؟
مکمل‌های زیبایی می‌توانند در گروه محصولات ایمن و بی‌خطر قرار بگیرند، اما استثناهایی هم در مورد این قضیه وجود دارند. استفاده از ترکیبات ناسالم، بی‌کیفیت یا غیرمجاز در مکمل‌های نامعتبر امروزه به یکی از مشکلات در صنعت مکمل‌های زیبایی تبدیل شده است. پس اگرچه مکمل‌های زیبایی باکیفیت، استاندارد و ایمن در بازار وجود دارند، همچنان این احتمال وجود دارد که بعضی افراد درنهایت مکمل‌های حاوی ترکیبات خطرناک یا غیرایمن را انتخاب کنند. پس هنگام خرید مکمل‌های زیبایی حتما به معتبر بودن محصول یا وجود تاییدیه‌های مهم مثل تاییدیه FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) توجه کنید. علاوه بر این، فقط همان مکمل معتبری را خریداری کنید که مصرف آن توسط پزشک متخصص پوست‌ومو تجویز شده است و از خریدن محصولات جایگزین خودداری کنید./هفته نامه سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: