کد خبر: ۳۴۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 30
این روزها شاهدیم که نهادهای گوناگون ، جمعیت‌های سیاسی و نیز شخصیت‌های سیاسی- اقتصادی کشور بنابر اینکه چه نگاهی به ایران و آینده و نظام سیاسی مستقر دارند برای مسعود پزشکیان نسخه‌پیچی می‌کنند.
 شفاآنلاین:سیاسی>مسعود پزشکیان امروز در مجلس حاضر می‌شود و سوگند ریاست‌جمهوری را می‌خواند و می‌رود که یاران خود را برای همکاری در بالاترین سطح یعنی معاونان و نیز وزیران انتخاب کند. بر پایه قانون‌اساسی وی 10 روز فرصت دارد مدیران برگزیده خود را که باید از مجلس رای بگیرند به این نهاد قانونگذاری معرفی کند و در صحن علنی از وزیران معرفی شده حمایت کرده و رای اعتماد برای آنها به دست آورد. 
به گزارش شفا آنلاین:به این ترتیب به نظر می‌رسد چیزی به تاسیس دولت چهاردهم باقی نمانده است. با وجودی که هنوز معلوم نیست کابینه پزشکیان چه ترکیبی دارد و مهم‌تر از آن هنوز معلوم نیست آیا دولت چهاردهم مانیفست خود را دارد یا می‌خواهد مطابق ماهیت برنامه هفتم توسعه پیش برود اما در این روزها شاهدیم که نهادهای گوناگون و گروه‌ها و جمعیت‌های سیاسی و نیز شخصیت‌های سیاسی- اقتصادی کشور بنابر اینکه چه نگاهی به ایران و آینده و نظام سیاسی مستقر دارند برای مسعود پزشکیان نسخه‌پیچی می‌کنند.
البته این نسخه‌پیچی‌ها برای اینکه مسعود پزشکیان بداند سطح انتظارات سیاست‌ورزان تا کجاست و نیز بداند قشرهای گوناگون از جمله کارگران‌، کشاورزان، معلمان و کارمندان و نیز فعالان اقتصادی از او چه می‌خواهند انتشار این خواسته‌ها و نسخه‌پیچی‌ها بی‌فایده نیست اما از سوی دیگر نسخه‌پیچی برای دولتی که هنوز شکل نگرفته نیز شتابزدگی به حساب می‌آید.
نکته‌ای که می‌توان درباره نسخه‌پیچی‌های اقتصادی برای دولت آتی از سوی رسانه‌ها و نیز کارشناسان و سیاستمداران گفت این است که بیشتر نسخه‌ها درباره چند مساله اصلی است.
بیشتر نسخه‌ها اما پیرامون این است که دولت چهاردهم باید راه مهار تورم را بیابد و تورم را مهار کند. همه آنهایی که با رفتار اقتصاد سیاسی ایران آشنایند اما می‌دانند مهار تورم اگرچه در حرف و روی کاغذ بسیار ساده نشان می‌دهد اما برای اقدام در مهار این پدیده سخت نیاز به جراحی شکل و ماهیت مناسبات گوناگون در ایران هست. واقعیت تلخ این است که ذی‌نفعان ادامه وضعیت موجود از تورم با نرخ‌های بالای دورقمی و میانگین 40‌درصد در سال‌های تازه‌سپری‌شده به آسانی محل رانت خود را از دست نخواهند داد. از سوی دیگر نیک می‌دانیم مهار تورم به مساله تحریم گره خورده است و برطرف کردن تحریم از راه آشتی با غرب یا از هر راه دیگر به این زودی‌ها – در صورت ثابت ماندن شرایط- بسیار راه سختی است‌. به نظر می‌رسد بهتر است در گام نخست راه برای تاسیس کابینه کارآمد باز و سپس نسخه پیچیده شود./جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: