کد خبر: ۳۴۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 30
اگر یک فرد بعد از ۲۲‌سالگی و دریافت مدرک کارشناسی وارد بازار کار شود و سالانه هم ۴۰‌درصد از درآمدش را پس‌انداز کند، در ۷۲سالگی می‌تواند خانه‌دار شود.
 شفاآنلاین:اقتصاد>بهترین روزهای بازار مسکن برای ایرانی‌ها در سال ۷۸ بود یعنی زمانی که اگر یک خانوار تهرانی ماهانه حدود ۴۰‌درصد از درآمدش را پس‌انداز می‌کرد، می‌توانست ظرف کمتر از ۱۱‌سال خانه‌ای ۷۰‌متری در یک محله متوسط تهران بخرد اما این عدد در سال گذشته به بدترین وضعیت تاریخی خود رسید و سال‌های انتظار یک خانوار تهرانی با درآمد متوسط، برای خرید خانه‌ای ۷۰‌متری در مرکز شهر به نیم قرن رسید.
به گزارش شفا آنلاین:۵۰‌سال انتظار برای عده‌ زیادی از شهروندان به معنی هیچ‌وقت است. اگر یک فرد بعد از ۲۲‌سالگی و دریافت مدرک کارشناسی وارد بازار کار شود و سالانه هم ۴۰‌درصد از درآمدش را پس‌انداز کند، در ۷۲سالگی می‌تواند خانه‌دار شود. باید توجه کرد که امید به زندگی یا همان میانگین عمر شهروندان ایرانی حدود ۷۳‌سال است. این به معنی آن است که تهرانی‌ها حتی اگر بتوانند ۴۰‌درصد درآمدهایشان را هم پس‌انداز کنند که با وجود اجاره‌بهای سنگین خود امری سخت و بعید به نظر می‌رسد، در نهایت به طور متوسط تنها یک‌سال می‌توانند لذت صاحبخانه بودن را تجربه کنند.
عملکرد هر دولت در صاحبخانه کردن مردم چگونه بود؟
داده‌های بازار مسکن از اوایل دهه ۷۰ یعنی زمانی که دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی روی کار بود، در دسترس است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که میانگین زمان انتظار برای خرید خانه در تهران طی دولت دوم مرحوم هاشمی حدود ۱۵‌سال بود اما در دولت خاتمی رشد درآمدها شتاب بیشتری نسبت به افزایش قیمت مسکن پیدا کرد و همین امر منجر شد تا زمان انتظار برای خرید خانه در دوره هشت ساله ریاست وی به حدود ۱۴‌سال برسد. بهترین زمان هم سال ۷۸‌ بود که با پس‌انداز ۴۰‌درصد از درآمد بعد از تنها ۱۱‌سال می‌شد صاحبخانه شد یعنی سختی خانه‌دار شدن در تهران چیزی شبیه وضعیت خانه‌دار شدن در استانبول ترکیه بود. در نیمه دوم دولت خاتمی، سختی خانه‌دار شدن وضعیتی صعودی به خود گرفت که معلول سرکوب ارزی و کوچ سرمایه‌ها به بازارهای غیرمنقول مثل مسکن بود. روندی که تاکنون هم ادامه یافته و خرید خانه مدام سخت‌تر شده است. در دو دوره دولت احمدی‌نژاد هم خانه‌دار شدن به مراتب سخت‌تر شد. طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ میانگین زمان انتظار برای خرید خانه به ۲۲‌سال افزایش یافت یعنی احمدی‌نژاد طی هشت ‌سال، مدت زمان انتظار برای خرید خانه را هشت ‌سال بیشتر از دولت قبل از خود کرد و انتظار برای خانه‌دار شدن دو‌برابر سال ۷۸ به عنوان بهترین سال برای خرید خانه شد.
در هشت ‌سالی که روحانی رییس‌جمهور بود، زمان انتظار برای خرید خانه سه ‌سال بیشتر شد و به ۲۵‌سال رسید ولی دو دوره ریاست‌جمهوری روحانی، دو نمای متفاوت از وضعیت بازار مسکن به نمایش گذاشتند. دولت نخست روحانی همراه بود با آرامش بازارها، کنترل تورم، قرارداد برجام و در پی آن ایجاد رشد اقتصادی. اتفاقی که منجر به افزایش متوسط درآمدها شد. همین امر هم باعث شد تا میانگین زمان انتظار برای خرید خانه برای دومین‌بار در هشت دولت گذشته کاهش یابد و به حدود ۲۱‌سال برگردد اما دولت دوم روحانی دقیقا در نقطه مقابل قرار داشت و رشد اقتصادی منفی، برهم خوردن برجام توسط ترامپ، تورم‌های سنگین و زلزله در بازارها شرایطی را ایجاد کرد که متوسط سال‌های انتظار برای خانه‌دار شدن با شتابی عجیب افزایش یابد و به ۳۰‌سال برسد. شتابی که در دولت شهیدرییسی هم حفظ شد و زمان انتظار برای خرید خانه در تهران را به حدود ۴۴‌سال رساند. بدترین وضعیت هم در سال گذشته بود که این عدد به نیم قرن رسید./جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: