کد خبر: ۳۴۷۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 30
مجید گودرزی / کارشناس اقتصادی
سرمایه داران ما با کمک دولت و با دستکاری نرخ ارز تقاضای خارجی را جایگزین تقاضای داخلی کردند. این یک جنایت اقتصادی است
شفاآنلاین:جامعه>باور اینکه سرکوب تقاضا و دستمزدها تا جایی پیش رفته است که کارگران ایرانی «بیکاری اختیاری» را به کار کردن با این سطح از حقوق ها ترجیح می دهند، مشکل است. 

هیچ سرمایه داری در دنیا تقاضا را اینقدر تضعیف نمی کند که برای تولیداتش مشتری نباشد. اما در ایران در بسیاری از شهرها دستمزدها حتی کفاف تامین اجاره مسکن را هم ندارد. سرمایه داران ما با کمک دولت و با دستکاری نرخ ارز تقاضای خارجی را جایگزین تقاضای داخلی کردند. این یک جنایت اقتصادی است که باعث می شود صادرات تبدیل به تاراج منابع ملی شود و مصرف کننده ایرانی قدرت خرید خود را از دست بدهد.
از سوی دیگر ما شاهد هستیم بقدری قیمت مسکن را بالا برده اند که تقریبا هیچ خریداری نیست. حتی صنعت ساختمان هم با بحران مواجه شده است . کجای دنیا چنین حماقتی مرسوم است؟ سرمایه داران ما سهم بسیار بزرگ از تولید را به خودشان اختصاص داده اند و سهم ناچیز کارگری را در یک تبانی آشکار با دولتها، هر سال کمتر می کنند. هزینه فرصت مفتخوارگی برای نظام سرمایه داری ما بسیار پایین است و هیچ نیرویی در جامعه کارگری نیست تا حتی به تعادل کار و سرمایه فکر کند. در هیچ نظام سرمایه داری در جهان سرمایه گذاری در تورم و احتکار اینقدر که در ایران رواج دارد ، دیده نمی شود. تورم بیماری اقتصادی است و سرمایه گذاری در تورم نفهمیدن اقتصاد است. اگر در دنیا به کسب پیشنهاد سرمایه گذاری در بازاری را بدهید که هم بازدهی منفی دارد و هم ارزش افزوده صفر ، حتما شما را به روانپزشک معرفی خواهد کرد اما در ایران بخش بزرگی از سرمایه های کشور در بازارهای ارز، طلا، سپرده های بانکی ، طرح های نیمه تمام ، زمین و مسکن و … با ارزش افزوده صفر سرمایه گذاری شده است! این یک اشتباه بزرگ است که باعث درماندگی و بیچارگی کشور ما شده است. سرمایه داران ما در بورس سالهاست که از تجدید ارزیابی دارایی های مردم خودداری می کنند و هر سال به اندازه تورم، سرمایه مردم در بورس از بین می رود اما آنها افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران را بسیار دوست دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: