کد خبر: ۳۴۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024July 23
درمان چاقی تنها با دارو امکان‌پذیر نیست. این داروها در کنار تغذیه مناسب، رژیم غذایی سالم و ورزش جواب می‌دهد.
شفاآنلاین:سلامت>از راه‌های کاهش وزن که چند سالی است در دنیا رایج شده، استفاده از داروهایی است که در اصل برای درمان دیابت نوع۲ تولید اما برای کاهش وزن و درمان چاقی هم تجویز می‌شوند. این داروها که به‌طور اختصار «1PLG» نامیده می‌شوند، عمدتا تزریقی هستند، سطح قندخون را تنظیم می‌کنند و در کاهش اشتها نیز تأثیر زیادی دارند و کمک می‌کنند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. معروف‌ترین آنها هم ملی‌تاید و ویکتوزا هستند. اما سوال اینجاست که این داروها در کوتاه‌مدت و بلندمدت عوارضی ایجاد نمی‌کنند؟ 
به گزارش شفا آنلاین:دکتر علیرضا استقامتی،  فوق تخصص غدد و متابولیسم و رئیس بخش غدد بیمارستان امام‌خمینی در این باره به چند نکته اشاره کرده است.

این داروها باید با نظر پزشک تجویز شوند و افراد خودسرانه نمی‌توانند اقدام به تهیه و تزریق آنها کنند.
6ماه بعد از قطع مصرف این داروها تقریبا ۶۰درصد وزن قبلی فرد برمی‌گردد.
داروهای درمان چاقی قرار نیست قطع شود و درمان باید طولانی‌مدت ادامه پیدا کند. در ضمن درمان چاقی تنها با دارو امکان‌پذیر نیست. این داروها در کنار تغذیه مناسب، رژیم غذایی سالم و ورزش جواب می‌دهد.
داروهای GLP1 احساس سیری می‌دهند ولی ممکن است در برخی افراد مشکلات گوارشی مثل اسهال، تهوع و استفراغ ایجاد کنند.
ما معمولا برای اینکه  این عوارض ایجاد نشود، از دوز خیلی کم شروع می‌کنیم و به‌تدریج دوز دارو را بالا می‌بریم تا تحمل فرد نسبت به دارو افزایش پیدا کند و دارو را قطع نکند.
این داروها ابتدا برای درمان دیابت آمدند و بعدها دوزهای بالاتر آنها را برای درمان چاقی هم استفاده کردند.
افراد چاق به‌خصوص افراد چاقِ با شاخص توده بدنی (BMI) بالای۳۰ می‌توانند از این داروها برای درمان چاقی استفاده کنند.

تنها داروی لاغری بدون نسخه
داروهای لاغری به شکل خوراکی انواع مختلفی دارند، از اورلیستات و ردوکسا گرفته تا کروم، رولاکس، کربوبلاکر، سی‌ال‌اِی و ال‌کارنتین که همه آنها مورد تأیید سازمان غذا و داروست؛ اما توصیه می‌شود که با توصیه پزشک مصرف شود. براساس اعلام سازمان غذا و دارو، تنها داروی لاغری که می‌توان بدون نسخه پزشک آن را مصرف کرد، دوز 60میلی‌گرمی داروی لاغری اورلیستات است که  افراد می‌توانند به‌صورت مستقیم و بدون تجویز پزشک از داروخانه خریداری کنند.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: