کد خبر: ۳۴۷۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۳۰ تير ۱۴۰۳ - 2024July 20
جمعیت سالمند کشور در حال افزایش است اما شاخص امید به زندگی در بدو تولد از سال ۲۰۱۹ روند نزولی یافته این در حالی رخ داد که تا همین چند سال پیش، روند این شاخص در کشور ما نسبت به دنیا و خاورمیانه بهتر بود.
شفاآنلاین:سلامت>نمایندگان بخش خصوصی در نشست هفدهم کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با ارائه گزارشی از مولفه‌های مختلف و شاخص‌های اصلی صنعت دارو به این مساله اشاره کردند که سهم نهاده‌ها و مواد اولیه در قیمت تمام‌شده دارو رو به افزایش است؛ مساله‌ای که در قیمت‌گذاری دستوری دارو دیده نمی‌شود و قیمت‌ها با کم‌برآوردی اعلام می‌شود و باعث پایین‌تر بودن حاشیه سود نسبی این صنعت و در نتیجه عدم‌تمایل نظام بانکی به تخصیص تسهیلات به این صنعت شده است.
به گزارش شفا آنلاین:در ابتدا رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با اشاره به جلسات برگزارشده با مسوولان ارشد نظام در حوزه دارو، توضیح داد که مشکلات و چالش‌های عمده این بخش تشریح و در مورد مسائلی مانند اینکه چگونه پول و وقت کشور با تغییرات مکرر هیات‌مدیره شرکت‌های دولتی هدر می‌رود، صحبت شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمد عبده‌زاده افزود: در این جلسات عنوان کردیم که تغییرات سیاسی چه عواقبی برای ساختار اقتصادی کشور از جمله در حوزه دارو دارد. در نهایت قرار شد یک گزارش جامع به همراه یک مطالعه آینده‌پژوهی در حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی برای مسوولان امر ارسال شود که از اراده جدی مقامات ارشد نظام برای ساماندهی مشکلات این حوزه خبر می‌دهد.
عبده‌زاده همچنین از جلسه‌ای که در گمرک با رییس ‌کل و معاونان این نهاد تشکیل شده و به صورت تفصیلی به سخنان فعالان اقتصادی گوش فرا داده شد، تقدیر کرد. او همچنین به نمایشگاه تجهیزات پزشکی که اخیرا در چین برگزار شده بود اشاره داشت و گفت: در این نمایشگاه تجهیزات و ماشین‌آلات جدیدی در معرض نمایش قرار گرفت که پیشرفت روباتیک در آن چشمگیر بود. زمانی در ایران واردات تجهیزات و ماشین‌آلات بسیار مناسب و به‌روز بود اما اکنون به نظر می‌رسد هر روز از قافله تغییرات بیشتر عقب می‌مانیم.
عبده‌زاده توضیح داد: گاهی بانک مرکزی تا 6ماه برای خرید ماشین‌آلات ارزی را که تخصیص داده شده، تامین نمی‌کند و هیچ‌کس هم به روی خودش نمی‌آورد. در همین زمینه نامه‌ای به رییس قوه‌ قضاییه ارسال کرده و توضیح دادیم که جلسات ما با بانک مرکزی صرفا تشریفاتی و بدون نتیجه است. همچنین در زمینه قیمت‌گذاری دارو و روش آن توضیح دادیم که روش آن متفاوت است اما مرتب به شرکت‌های دارویی برای قیمت‌گذاری نامه‌نگاری می‌شود و آنها را تحت فشار می‌گذارند.
گزارشی از وضعیت صنعت دارو
رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران به ارائه گزارشی درباره اقتصاد دارو در کشور پرداخت.
  اکبر عبداللهی‌اصل این گزارش را در حال تکمیل خواند و با اشاره به بخش‌هایی از آن گفت: براساس گزارش بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، درآمد سرانه ناخالص ایران نسبت به میانگین دنیا رو به افزایش است در حالی که مردم چنین احساسی ندارند. جمعیت سالمند کشور در حال افزایش است اما شاخص امید به زندگی در بدو تولد از سال ۲۰۱۹ روند نزولی یافته که دلیل آن مشخص نیست. این نزول در حالی رخ داد که تا همین چند سال پیش، روند این شاخص در کشور ما نسبت به دنیا و خاورمیانه بهتر بود. همچنین از نظر مرگ‌ومیر به خصوص در بدو تولد آمار ایران نسبت به جهان نامناسب‌تر است.
عبداللهی آمار دیگری ارائه و بیان کرد: آمار تخت‌های بیمارستانی ایران تا سال ۲۰۱۷ وجود دارد اما پس از آن این آمار به شکل پراکنده یافت می‌شود‌. از نظر این شاخص کشور ما در محدوده 4/1 تا 5/1 قرار دارد اما از زمان وزارت آقای نمکی دیگر در ارائه آمار بسته شده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد عدد کنونی 7/1 است.
او همچنین خبر داد: شرکت‌های پزشکی از حدود ۱۳۰۰شرکت در حال ۲۰۱۴ به ۲۰۰۰شرکت رسیده‌ اما متاسفانه سازمان غذا و دارو به آی‌مد گزارش آماری نمی‌دهد. همچنین روند رشد شرکت‌های مکمل نسبت به طبیعی صعودی است، یعنی اقبال به تولید مکمل‌هاست.
عبداللهی اضافه کرد: مصرف دارو هم به صورت کلی و هم به لحاظ سرانه مصرف در حال رشد است. برهمین اساس تعداد برنامه‌های ساخت دارو از ۴ الی ۵‌هزار به ۹‌هزار رسیده است‌. از نظر شکل دارو، میزان مصرف به صورت ۸۰‌درصد قرص، ۱۵‌درصد کپسول، ۴‌درصد تزریقی و یک‌درصد سایر اشکال دارویی است. از نظر ارزشی نیز ۸۴‌درصد داروها جامد و تزریقی است.
او قیمت دارو را به‌طور میانگین در سال ۱۳۹۱ معادل ۱۰۰تومان اعلام کرد که اکنون به ۲۵۰۰تومان رسیده است و توضیح داد: اما اگر بار دیگر تعدیل نرخ را برای رسیدن به قیمت واقعی انجام دهیم، براساس قدرت خرید این شاخص کمتر شده و به ۶۰تومان رسیده است.
رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران به بحث دیگری با اشاره به سهم مولفه‌‌های مختلف در قیمت تمام‌شده دارو گفت: سهم حقوق و دستمزد از قیمت تمام‌شده در حال کم شدن و سهم نهاده‌ها و مواد اولیه رو به افزایش است. اما نکته جالبی که وجود دارد واقعا قیمت تمام‌شده خیلی تغییری نکرده است. تعداد شاغلان در صنعت دارو در سال ۱۳۹۱ حدود ۱۵‌هزار نفر و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۰‌هزار نفر برآورد می‌شود که می‌توان گفت با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی کشور، میانگین حقوق آنها به قیمت‌های واقعی کاهش یافته است.
عبداللهی‌اصل بخش دیگری از یافته‌های گزارش را اینچنین عنوان کرد: از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲ سهم شرکت‌های خصوصی بورسی و هلدینگ‌های شبه‌دولتی کمتر و سهم بخش خصوصی بیشتر شده است‌‌. حتی از نظر عددی هم سهم بخش خصوصی بیشتر شده است. پیش‌بینی برای دهه آینده رشد ۱۰‌درصدی بوده که ممکن است براساس تغییرات مختلف از فناوری و هوش مصنوعی تا بیماری‌هایی نظیر کووید و نیز تغییر پیک جمعیت تفاوت‌هایی در آن ایجاد شود.
او ادامه داد: اگر برای همه کشور یک کارخانه فرضی دارو وجود داشته باشد برای به‌روزرسانی آن 1/1‌میلیارد‌دلار لازم است و اگر خطوط واقعی فعلی را بخواهیم آپگرید کنیم، 8/1‌میلیارد‌دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم. در مقام مقایسه می‌توان گفت که یارانه روغن و پخت‌وپز دوبرابر این میزان و فروش یک‌سال نوشابه تقریبا به همین میزان است.
عبداللهی در پایان بیان کرد: سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی تا ۹درصد پیش رفت؛ اما ظاهرا اکنون به 5/5‌درصد رسیده است که پسرفتی قابل‌ملاحظه محسوب
می‌شود.
او تاکید کرد که این گزارش به‌زودی تکمیل خواهد شد و بعد از نهایی شدن مجدد ارائه خواهد شد. عبداللهی بر شفافیت و سادگي ارائه مساله برای ارائه به مقامات مسوول تاکید کرد.
از طرف مردم نگاه کنیم
محمد عبده‌زاده رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با تقدیر از تهیه این گزارش جامع تاکید کرد که در تهیه این گزارش‌ها و ارائه راهکارها به دولت باید از زاویه مردم نیز به مساله دارو و درمان اشاره کرد. او گفت: به‌طور طبیعی ما از سمت کسب‌وکار خودمان سخن می‌گوییم، اما با توجه به تورم بالایی که در اقتصاد ما وجود دارد باید از زاویه مردم هم به مساله نگاه و برای ارائه راهکار به مسوولان از منظر منافع مردم ورود کنیم.
افزایش هزینه‌ از جیب بازنشستگان
بهزاد کلانتری رییس بیمارستان بازرگانان اتاق تهران نیز با اشاره به تغییر بیمه بازنشستگان گفت: صندوق بازنشستگی، امسال بیمه خود را از آتیه به بیمه ملت تغییر داده است‌. این مساله به معنای تقلیل پوشش بیمه بازنشستگان کشوری است؛ به‌گونه‌ای که یک بازنشسته در بیمارستان خصوصی باید دوسوم هزینه را خودش بپردازد‌ که اتفاق بسیار بدی است. این تصمیم بد هدیه آخر سال ۱۴۰۳ به بازنشستگان کشوری بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: