کد خبر: ۳۴۷۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۳۰ تير ۱۴۰۳ - 2024July 20
حمزه ملایی ؛ فیزیوتراپیست
4 انحنای طبیعی در بدن وجود دارد که باعث می‌شود توازن روی ستون فقرات کمتر باشد. اگر این توازن به هم بخورد، به‌مراتب فشار روی دیسک‌ها، مهره‌ها و ستون فقرات بیشتر خواهد شد
شفاآنلاین:سلامت>تغییر سبک زندگی به‌دلیل مصرف تجهیزات هوشمند و تکنولوژی روز، عارضه‌های جدیدی را برای مردم جهان به ارمغان آورده و در مطب پزشکان، بیماری‌های ناشی از زندگی ماشینی و پشت میزنشینی به بیماری‌های قبل اضافه شده است؛ ازجمله درد در ناحیه گردن و کتف که عمدتا افراد پشت میز نشین را تهدید می‌کند.
ستون فقرات به‌عنوان محور اصلی بدن، نقش حیاتی در حمایت فیزیکی از ساختار کلی بدن دارد. این ساختار منحصر به فرد، هم وزن سر، گردن و بالاتنه را تحمل می‌کند و هم عامل اتصال اعضای دیگر بدن مانند دنده‌ها، لگن و حتی اندام‌های حرکتی مثل بازوها و پاهاست.
4 انحنای طبیعی در بدن وجود دارد که باعث می‌شود توازن روی ستون فقرات کمتر باشد. اگر این توازن به هم بخورد، به عنوان مثال، انحنای گردنی یا کمری یا هرکدام از انحناها بیشتر شود، به‌مراتب فشار روی دیسک‌ها، مهره‌ها و ستون فقرات بیشتر خواهد شد؛ بنابراین باید رعایت توازن این 4انحنا وجود داشته باشد که به ستون فقرات به‌عنوان محور اصلی بدن، فشاری وارد نشود.
این در حالی است که مرکز ثقل بدن با قرار گرفتن سر، جلوتر از بدن به هم می‌خورد و اگر سر و گردن 30درجه از بدن جلوتر قرار بگیرد، نیرویی که بر گردن وارد می‌شود فشار روی گردن را 4برابر از حد نرمال افزایش می‌دهد. افرادی هم که در زمان طولانی پشت میزنشینی دارند، بیشتر دچار این وضعیت می‌شوند و بروز عارضه head forward یا سر رو به جلو در آنها شایع‌تر است.
به‌دلیل کار مداوم با سیستم‌های کامپیوتری، نشستن نامناسب و عدم‌ورزش روزانه، ناحیه سر، گردن و کتف به سمت جلو کشیده می‌شود که باعث احساس درد و اسپاسم در عضلات ذوزنقه‌ای و کم‌شدن محدوده حرکتی مفصلی و گرفتگی عضلات گردن و شانه است. این نشانه‌ها بیشتر در قسمت خارجی شانه و قسمت بالای بازو همراه با درد است که با حرکت‌دادن دست بدتر می‌شود. اشتباه نشستن هم تأثیر منفی بسیار زیادی روی احساس درد در ستون فقرات نسبت به دیسک گردن دارد و باعث جلو آمدن شانه‌ها هم می‌شود که به آن «روند شولدر» گفته می‌شود. این عارضه هم فشار مضاعفی به ستون فقرات وارد می‌کند و باعث تغییر شکل آن و درد در ناحیه شانه، کتف و دست‌هاست. اگر درد به دست‌ها، بازو، کتف و نوک انگشتان هم کشیده شود، معمولا بیرون‌زدگی دیسک گردن رخ می‌دهد و درصورت درگیری عضلات، فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی درمان توصیه می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: