کد خبر: ۳۴۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024July 03
از ابتدای سال‌جاری تاکنون 3 سیلاب در شهرستان‌های مختلف مازندران بیش از 2 هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های کشاورزی، راه، عمرانی و... این استان وارد کرده است.
شفاآنلاین: جامعه> در ۵ سال اخیر هیچ سالی بدون سیلاب در این استان به انتها نرسیده است. هنوز سیل ۲۴ خرداد در جاده چالوس فراموش نشده که سیل دیگری آن هم در اولین ماه تابستان (۵ تیرماه) این‌بار در مرکز استان و شهرستان سوادکوه خسارت مالی فراوان برجای می‌گذارد.بسیاری از کارشناسان تجاوز به حریم رودخانه‌ها، ساخت‌وسازهای غیراصولی، از بین بردن مراتع و جنگل‌ها، تبدیل بستر جریانی رود به اراضی و راه‌ها، اعطای مجوزهای غیرقانونی، عدم لایروبی و دیگر عوامل انسانی را دلیل اصلی این حجم از خسارت‌ها می‌دانند اما مدیر کل بحران استانداری مازندران در کنار تأیید نقش عوامل انسانی معتقد است تغییرات ناگهانی آب و هوا که در پی تغییر اقلیم انجام گرفته و اجرا نشدن طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری در استان دلیل اصلی این موضوع است.
به گزارش شفا آنلاین «حسینعلی محمدی» با اشاره به خسارت‌های گسترده سیلاب‌های اخیر در استان اظهار داشت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون سیلاب در ۳ مرحله به ترتیب اردیبهشت ماه ۶۵۵ میلیارد تومان، ۲۴ و ۲۵ خرداد ماه نزدیک ۷۵۶ میلیارد و ۵ تیرماه یکهزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های استان وارد کرده است، عمده این خسارت‌ها مربوط به بخش کشاورزی بوده، اما دیگر حوزه‌ها نیز خسارت‌های قابل‌ملاحظه ای را متحمل شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در تمام این سیلاب‌ها هشدارهای هواشناسی چندین روز زودتر اعلام شده است، افزود: براساس آمارهای به‌دست آمده از یکم تا نهم تیرماه جاری به دلیل وقوع سیلاب در مناطق مختلف کشور از جمله کلیبر اردبیل و رودبار و سوادکوه ۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند، اما مردم باید بدانند این موضوع بسیار تأمل‌برانگیز است و نیاز است مسئولان در حوزه‌های مختلف در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهند.

محمدی عمده دلیل تکرار خسارت‌های ناشی از سیلاب را عدم اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه استان مازندران در حوزه‌های مختلف خدمات ملی ارائه می‌دهد اما در اجرای طرح‌های مهمی مانند آبخیزداری و آبخوان‌داری این نگاه ملی به این استان وجود نداشته و این طرح در سال‌های متوالی به علت کمبود بودجه اجرایی نشده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: