کد خبر: ۳۴۵۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 16
تعداد بالای صفحات مجازی و مداخله‌گران زیبایی به قدری زیاد شده که در برخی موارد نمی‌توان پزشک متخصص را از این افراد تشخیص داد.

شفا آنلاین:سلامت>مافیای پزشکی و زیبایی که هرکدام درصدد زیباتر کردن یک عضو از بدن ما هستند و از همه ابزارها و پلتفرم‌ها نیز برای ترغیب و تشویق مشتریان خود استفاده می‌کنند، این روزها در حوزه تبلیغات پا را فراتر گذاشته‌اند و با شعارهای تبلیغاتی مثل «حذف عینک در ۱۰ ثانیه»، «برای همیشه از دست عینک خلاص شوید» و اختصاص تخفیف‌های ۵۰درصدی، به حوزه عمل‌های زیبایی چشم نیز ورود کرده‌اند. تبلیغاتی که به گفته رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران، تماما ادعاهایی غیرقابل‌اثبات و صرفا با هدف جذب هرچه‌بیشتر افراد برای اعمال جراحی و کسب سود است.

به گزارش شفا آنلاین  این روزها بازار عمل‌های زیبایی در کشور حسابی داغ است و خیل عظیمی از نوجوانان و جوانان را به سمت خود کشیده، به‌طوری‌که براساس گزارش فایننشال‌تایمز، در سال ۲۰۲۲ فقط ۳۲۰هزار عمل زیبایی در ایران انجام شده است. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از افراد سودجو و مافیاهای زیبایی از راه‌های گوناگون مثل تبلیغات در سایت‌های مختلف، راه‌اندازی صفحات مجازی، به‌اشتراک‌گذاشتن چند مدرک و مجوز حاصل از گذراندن کلاس‌های دوره‌ای و همچنین انتشار عکس‌های فتوشاپی قبل و بعد مشتری‌های خود کسب اعتبار کرده و در کلینیک‌های زیبایی قلابی‌شان درآمدزایی کنند. تعداد بالای این صفحات مجازی و مداخله‌گران زیبایی به قدری زیاد شده که در برخی موارد نمی‌توان پزشک متخصص را از این افراد تشخیص داد. 
   
عمل لازک با نصف قیمت
نکته قابل توجه این است که این مراکز زیبایی که نه اصالت‌شان معلوم است ونه افرادخدمات‌دهنده آنها،علاوه بر شبکه‌های اجتماعی در سایت‌های رسمی و داخلی نیز به‌راحتی آگهی می‌گذارند و تبلیغ می‌کنند. از تبلیغ تزریق ژل لب، بوتاکس، بلفاروپلاستی، جراحی بینی و پیکرتراشی گرفته تا عمل چشم! برای روشن‌تر شدن این موضوع سراغ برخی از این آگهی‌ها رفتیم. یکی از این آگهی‌ها که در عنوان خود آموزش تزریق ژل و بوتاکس را ذکر کرده بود در خصوص نحوه آموزش و هزینه‌های آن می‌گوید: «تزریق ژل و بوتاکس و کلیه خدمات این‌چنینی به‌صورت کامل توسط پزشک و در مطب خصوصی با هزینه ۹میلیون تومان روی مدل زنده به شما آموزش داده می‌شود و بعد از آن می‌توانید وارد بازار کار شوید.»
یا آقای دیگری که آگهی جشنواره تخفیفی عمل لازک (لیزیک) چشم را تبلیغ می‌کرد، می‌گفت: «درحال‌حاضر در جشنواره تبلیغی هستیم و قیمت عمل چشم از ۱۸میلیون تومان به ۹میلیون تومان رسیده». از او درباره نام پزشک و بیمارستان پرسیدم اما پاسخ شفاف و روشنی نداد و بیان کرد: «این را الان نمی‌توانم بگویم. بستگی دارد در کدام شهر هستید و کدام پزشک و بیمارستان به شما وقت می‌دهند.» با توجه به صحبت‌های این فرد و واسطه‌گری در هر شهر و بیمارستان به‌ نظر می‌رسید موضوع فراتر از ارتباط با یک منشی است و پای دلال‌ها و سودجویان نیز به‌نوعی وسط ماجراست!
   
وقتی خدمات پزشکی و آرایشگری یکی می‌شوند!
البته ماجرای تبلیغات حوزه زیبایی و رهاشدگی آن بارها مورد انتقاد پزشکان و مسئولان حوزه سلامت واقع شده است. مثلا تبلیغ عمل لازک (لیزیک) چشم در سایت دیوار آن هم در بخش زیبایی و آرایشی سبب واکنش دکتر پرویز زرین‌بخش، رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران شد و باانتقاد شدید ازتبلیغ سودجویانه و عوام‌فریبانه عمل لیزیک چشم گفت: «برخی از مراکز تخصصی چشم‌پزشکی به‌جای ارائه خدمات درمانی به ارائه خدمات زیبایی روی‌آورده‌اند و با تبلیغ اعمال جراحی چشم در سایت‌های تجاری و فضای مجازی قصد جذب افراد را دارند که این امر سلامت جامعه را به‌شدت تهدید می‌کند.»
   
دلسوزی یا سودمندی؟!
اگرچه درحال‌حاضر عمل لازک (لیزیک) چشم به‌عنوان راهی برای رهایی از عینک عنوان می‌شود اما در تضمین صددرصدی این عمل و مزیت آن برای همه افراد نظرات متفاوتی وجود دارد؛ موضوعی که دکتر ابوالقاسم موسوی، عضو هیات‌مدیره انجمن چشم‌پزشکی ایران نیز درخصوص آن می‌گوید: «ما به‌عنوان پزشک وظیفه درمان مردم را داریم و نباید به بیماران اصرار کنیم که عمل لیزیک انجام دهند تا بتوانند عینک خود را بردارند؛ مردم خودشان اگر بخواهند استفاده از عینک را ادامه ندهند به پزشک مراجعه و درخواست انجام لیزیک می‌کنند و پزشک وظیفه دارد که بیماران را از تبعات عمل جراحی آگاه کند.»به گفته این پزشک، اعطای تخفیف ویژه و برگزاری جشنواره‌هایی برای عمل جراحی لیزیک در فضای مجازی، خلاف قانون و اخلاق پزشکی است، چراکه این تبلیغات به‌دلیل این‌که جنبه علمی ندارد و صرفا به‌دلیل انتفاع مالی، انجام این اعمال تبلیغ می‌شود.

تقاضای بیمارگونه بستر جولان سودجویان
تقاضای بیش ازاندازه و بیمارگونه برای زیباترشدن سبب شده تاپاسخ به آن هم بیمارگونه شود و سالانه عده زیادی قربانی سودجویی پزشک‌نماها شوند. همین چند روز پیش بود که پلیس از دستگیری یک پزشک‌نما در یکی از مراکز زیبایی معروف جردن خبر داد که ۱۳سال با مدرک دیپلم به ارائه خدمات زیبایی مشغول بوده است!علی‌رغم هشدارها،هنوز هم عده زیادی از افراد با انگیزه‌های مختلف مثل پرداخت هزینه کمترفریب سودجویان حوزه زیبایی رامی‌خورند.محمد رئیس‌زاده،رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی دراین‌باره هشدار می‌دهد که مردم نباید به تبلیغات در فضای مجازی اعتماد کنند. مردم حتما باید به مراکزی مراجعه کنند که معتبر است ومجوز وتخصص لازم را دارد. به گفته وی،مردم نباید برای پرداخت هزینه پایین‌تر، سلامتی خود را در اختیار کسی قرار دهند که برای انجام آن کار آموزش ندیده است.متاسفانه درحال‌حاضر علی‌رغم هشدارهای مختلف پزشکان، مسئولان حوزه سلامت و زیبایی شاهد رهاشدگی محتواهای تبلیغاتی در فضای مجازی و سایت‌های رسمی و داخلی کشور هستیم که به‌دلیل ضعف قانونی در برخورد با مداخلات غیرمجاز از یک‌سو و رشد قارچ‌گونه این مراکز و تبلیغات آنها برخورد و ساماندهی این فضا را با دشواری مواجه کرده و هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد. به نظر می‌رسد با توجه به شعله‌ورتر شدن سودای زیبایی در میان جوانان و نوجوانان در کشور، مسئولان این حوزه بیش از هر زمان دیگر باید ساماندهی این فضا را در دستورکار قرار دهند تا در آینده کمتر شاهد چهره‌های خدشه‌دارشده به دست پزشک‌نماها باشیم!/جام جم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: