کد خبر: ۳۴۵۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 09
طی سال‌های اخیر انواع و اقسام رژیم‌های مختلف در میان مردم مُد شده است. اگر تا همین چند سال پیش همه تب رژیم کانادایی را داشتند، این روزها همه فستینگ می‌کنند.
شفا آنلاین:سلامت>  کارشناسان حوزه سلامت این روزها نظرات متفاوتی در باره درمان چاقی ارائه می‌کنند؛ اینکه کاهش وزن صرفا با «کمتر بخور و بیشتر تحرک داشته باش» میسر نیست. چون با همین شرایط هم بسیاری از افرادی که موفق به کاهش وزن خود شده‌ بودند، طی ۲سال، ۵۰درصد و در عرض ۵سال ۸۰درصد با بازگشت دوباره وزن از دست داده خود مواجه شده‌اند. به همین دلیل نه‌تنها رژیم غذایی و تحرک کافی، که باید برای درمان بیماری چاقی، سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی را هم به شکل دائمی مورد توجه قرار داد. این در حالی است که طی سال‌های اخیر انواع و اقسام رژیم‌های مختلف در میان مردم مُد شده است. اگر تا همین چند سال پیش همه تب رژیم کانادایی را داشتند، این روزها همه فستینگ می‌کنند؛رژیم‌هایی که البته نمی‌تواند همیشه ادامه داشته باشد و به همین دلیل ضرورت دارد که به‌جای رژیم‌های موقتی، سبک غذایی افراد به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با نیازهای سلامتی شخصی و ترجیحات سبک زندگی همخوانی داشته باشد؛ زيرا رعایت نشدن چنین مواردی باعث عدم‌پایبندی به یک رژیم غذایی سالم و مضرات بیشتر مي‌شود.

افزایش تمایل به غذاهای سالم

 به گزارش شفا آنلاین  نکته جالب این است که  کاهش وزن و شاخص توده بدنی(BMI) حتی می‌تواند میل شما را به مصرف خوراکی‌های سالم افزایش دهد و مقاومت در برابر غذاهای ناسالم ازجمله کیک و شکلات را کاهش ‌دهد. در این‌باره چندی پیش محققان دانشگاه کوئینز در اونتاریو اعلام کردند كه افراد با شاخص توده بدنی نسبتا کم می‌توانند به‌راحتی خوراکی‌های سالم را انتخاب کنند، اما این کار برای افرادی با BMI بالا بسیار سخت است چون افراد چاق موقع انتخاب خوراکی‌های سالم، باید برای کنترل فعالیت مغزی‌شان تلاش بیشتری داشته باشند. این محققان تأکید کرده‌اند که‌ تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۸درصد از جمعیت بزرگسالان در جهان چاق خواهند بود و توانایی انتخاب رژیم غذایی سالم را نخواهند داشت.

دستورالعمل جهانی برای رژیم
به تأکید سازمان بهداشت جهانی(WHO) رژیم غذایی باید متشکل از نیازهای روزمره بدن بوده و به‌صورت مداوم ادامه داشته باشد. بر این اساس WHO هم دستورالعمل‌ها و توصیه‌های جامعی در مورد رعایت رژیم غذایی برای ترویج سبک زندگی سالم ارائه داده و بر اهمیت رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی منظم و کاهش اجزای مضر رژیم غذایی تأکید کرده است.
۱. میوه و سبزی‌ها(حداقل ۴۰۰گرم در روز)
۲. پروتئین‌های بدون چربی(ماهی، مرغ، حبوبات و آجیل)
۳. لبنیات(ترجیحا محصولات لبنی کم‌چرب یا بدون چربی)
۴. نمک(کمتر از ۵گرم در روز، حدود یک قاشق چای‌خوری)
۵. ورزش(حداقل ۱۵۰دقیقه فعالیت بدنی هوازی در هفته)
۶. تنوع غذایی(طیف وسیعی از مواد مغذی شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، پروتئین‌ها و غلات)

بهبود کیفیت زندگی
رعایت یک رژیم غذایی انحصاری به ۴دلیل می‌تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود ببخشد و حتی ثبات کاهش وزن را در افرادی که از چاقی عبور کرده‌اند هم رقم بزند.

تعادل کالری
رژیم غذایی می‌تواند در میزان مصرف مواد غذایی و تحرک روزانه تعادل برقرار کند و فرد در صورت دریافت کالری بیشتر، تحرک بیشتری هم داشته باشد تا با اضافه وزن تدریجی مواجه نشود.

افزایش زمان احساس سیری
تمرکز بر دریافت مواد مغذی هم از اثرات مطلوب رژیم‌های غذایی است و می‌توان برنامه غذایی روزانه را براساس مواد مغذی‌اي که هر فرد مایل به خوردن آن است، تعیین کرد؛ ازجمله میوه‌ها، سبزی، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر.
این مواد غذایی زمان احساس سیری را افزایش مي‌دهند و مانع از به‌اصطلاح ریزه‌خواری در میان‌وعده‌ها می‌شوند.

پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر

رژیم غذایی سالم با تنظیم سطح قند خون، منجر به کاهش مقاومت به انسولین و کاهش سطح کلسترول مي‌شود که در مجموع ریسک ابتلا به دیابت نوع۲، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر اختلالات متابولیک را کاهش می‌دهد. حتی اگر مبتلا به هر نوعي از بیماری‌های غیرواگیر هم باشید، یک رژیم شخصی و مطابق با شرایط زندگی می‌تواند روند تشدید بیماری را کند يا حتی متوقف کند.

بهبود سلامت روان
تأثیر رژیم غذایی بر سلامت روان را هم نباید دست‌کم گرفت چون غذاهای غنی از مواد مغذی از سلامت مغز حمایت می‌کنند، خلق و خو را بهبود می‌بخشند و خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهند.
به همین دلیل می‌توان براساس اينکه کدام مواد غذایی سالم، منجر به بهبود خلق و خو در افراد می‌شود، آنها را در رژیم غذایی روزانه گنجاند/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: