کد خبر: ۳۴۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 09
«نتایج نشان می‌دهد که در کودکان نوپا مبتلا به اوتیسم، سلول‌های بیشتر و گاهی نورون‌های بیشتری وجود دارد و این همیشه بهترین نیست».
شفا آنلاین:سلامتمحققان گزارش کردند که کودکان نوپا مبتلا به اوتیسم دارای قشر مغزی که اغلب به عنوان ماده خاکستری شناخته می‌شود، هستند که تقریباً ۴۰ درصد بزرگ‌تر از کودکان بدون این اختلال رشد است.

به گزارش شفا آنلاین علاوه بر این، هر چه اندازه ماده خاکستری کودک نوپا بزرگ‌تر باشد، علایم اجتماعی و زبانی آن ها در مراحل بعدی زندگی شدیدتر می‌شود.

«آلیسون موتری»، محقق و مدیر برنامه سلول‌های بنیادی در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «هرچه مغز بزرگ‌تر باشد، لزوماً بهتر نیست.»

موتری در نشریه خبری دانشگاه خاطرنشان کرد: «نتایج نشان می‌دهد که در کودکان نوپا مبتلا به اوتیسم، سلول‌های بیشتر و گاهی نورون‌های بیشتری وجود دارد و این همیشه بهترین نیست».

یکی از معماهای ادامه دار اوتیسم این است که چرا برخی از کودکان مبتلا به این اختلال علایم عمیقی مانند تأخیر در رشد، کشمکش‌های اجتماعی و ناتوانی در صحبت کردن را تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر علایم خفیف‌تری دارند که با گذشت زمان بهبود می‌یابند.

برای این مطالعه، محققان از سلول‌های بنیادی خون ۱۰ کودک نوپا در سنین ۱ تا ۴ سال برای ایجاد ارگانوییدهای قشر مغز استفاده کردند- مدل‌های سه بعدی از قشر کودکان، که از طریق کشت سلولی آزمایشگاهی ایجاد شده‌اند.

به گفته محققان، ماده خاکستری قشر بیرونی مغز را می‌پوشاند. ده‌ها میلیارد سلول عصبی را در خود جای داده و مسئول عملکردهای اساسی مانند هوشیاری، تفکر، استدلال، یادگیری، حافظه، احساسات و حواس است.

آن ها این ارگانوییدها را با سایر ارگانوییدهای تولید شده از سلول‌های بنیادی شش کودک نوپا بدون اوتیسم مقایسه کردند.

محققان گزارش می‌دهند که ارگانوییدهای همه کودکان مبتلا به اوتیسم، صرف نظر از شدت، تقریباً سه برابر سریع‌تر از کودکان بدون اوتیسم رشد کردند.

برخی از بزرگترین ارگانوییدهای مغز- از جمله کودکان مبتلا به شدیدترین موارد اوتیسم- هم تشکیل سریع نورون‌ها را تجربه کردند.

هر چه اوتیسم کودک نوپا شدیدتر باشد، ارگانوئید آن ها سریع‌تر رشد می‌کند، که گاهی اوقات به حدی می‌رسد که نورون‌های زیادی ایجاد می‌شود.

محققان دریافتند که اندازه ارگانوئید قشری کودک نوپا که در آزمایشگاه رشد می‌کند با ساختار مغز بزرگ‌تری که در اسکن‌های MRI مشاهده می‌شود، مطابقت دارد.

علاوه بر این، کودکان نوپا با ارگانوییدهای قشر بیش از حد بزرگ شده در مقایسه با کودکان بدون اوتیسم، حجم بیشتر از حد معمول در مناطق اجتماعی، زبانی و حسی مغز داشتند.

اکنون که محققان ثابت کرده اند که رشد بیش از حد مغز در رحم رخ می‌دهد، امیدوارند که به طور دقیق علت این اتفاق را مشخص کنند. پس از کشف آن، درمانی که ممکن است علایم اوتیسم را کاهش دهد امکان پذیر می‌شود./مهر
برچسب ها: اوتیسم ، مغز ، کودکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: