کد خبر: ۳۴۵۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 09
نیاز به سرم کاملا به شرایط فرد برمی‌گردد و اصلا تشخیص با خود فرد نیست که بگوید من احساس ضعف می‌کنم، پس باید این سرم را بزنم تا تقویت بشوم. این موضوع مبنای علمی ندارد.
شفا آنلاین:سلامت>مردم تا دچار ضعف و بیماری می‌شوند، دوست دارند از سرم و سرم‌های تقویتی استفاده کنند. حتی خودشان نزد دکتر می‌روند و به او توصیه و سفارش می‌کنند که برایشان سرم تقویتی بنویسد؛ چون حال ندارند! اخیرا برخی ادعاها مطرح شده که اساسا این سرم‌های تقویتی ارزش درمانی ندارد. اما ماجرا چیست؟ 
به گزارش شفا آنلاینگفت‌وگویی با دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه انجام شده تا برایمان در این مورد بیشتر بگویند.
سرم تقویتی با ویتامین سی و ب‌کمپلکس ارزش درمانی دارد یا نه؟
نیاز به سرم یا عدم‌نیاز به سرم به تشخیص فرد نیست و پزشک باید آن را تشخیص بدهد. درصورت نیاز به سرم هم به الگوی غذایی وی توجه می‌شود و اینکه آیا در الگوی غذایی وی کمبود ویتامین سی و ب‌کمپلکس وجود دارد یا خیر. اگر کمبود وجود داشته باشد، قطعا این سرم مؤثر خواهد بود. اما اگر کمبودی وجود نداشته باشد، تأثیری ندارد؛ بنابراین نیاز به سرم کاملا به شرایط فرد برمی‌گردد و اصلا تشخیص با خود فرد نیست که بگوید من احساس ضعف می‌کنم، پس باید این سرم را بزنم تا تقویت بشوم. این موضوع مبنای علمی ندارد.
چه زمانی پزشک تشخیص می‌دهد که این سرم تزریق شود؟
زمانی که آب بدن کاهش پیدا کند و در واقع بدن دچار کمبود آب شده باشد، علائمی بروز پیدا می‌کند که پزشک آن را تشخیص می‌دهد و در نهایت درصورت لزوم، تزریق سرم را تجویز می‌کند. پزشک بنابر شرایط تغذیه‌ای و کمبودهای ویتامین فرد، دستور تزریق ویتامین سی و ب‌کمپلکس داخل سرم را می‌دهد. اگر فرد کمبود ویتامین داشته باشد، قطعا این سرم مؤثر است. اما اگر از نظر تغذیه‌ای یا ویتامینی کمبود نداشته باشد، این سرم تقویتی تأثیری ندارد.
آیا این سرم تأثیر تقویتی دارد؟
تأثیر تقویتی درصورتی است که کمبود ویتامین‌ها وجود داشته باشد. اگر این کمبود وجود نداشته باشد، تزریق سرم ویتامین سی و ب‌کمپلکس تأثیری ندارد.
تزریق این سرم برای بی‌حالی تجویز می‌شود؟
علائم بی‌حالی با علائم کمبود ویتامین‌ها متفاوت است. در زمان بی‌حالی فرد، باید در ابتدا الگوی غذایی وی را بررسی کرد. اگر الگوی غذایی وی نشان دهد که این ویتامین‌ها را مصرف نمی‌کند، قطعا تزریق این سرم مؤثر است و به وضعیت فرد کمک می‌کند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: