کد خبر: ۳۴۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 17
شفا آنلاين -قائم مقام سازمان امداد و نجات گفت: اگر بخواهیم در برنامه های عملیاتی پیشرفت خوبی داشته باشیم تا منجر به نتیجه مناسب شود، نیاز به ارزیابی از وضعیت آمادگی و توان درون سازمانی و گروهی که قبلاً بر اساس ساختارهای اصلی، سازماندهی و ساماندهی شده اند، داریم.
به گزارش شفا‌آنلاين ،دکتر مجتبی سیف، قائم مقام سازمان امداد و نجات با بیان این مطلب افزود: اگر بتوانیم به موقع و در زمان مناسب از آمادگی و توانایی های سازمان ها و گروه های امدادی، یک ارزیابی دقیقی داشته باشیم، آن زمان است که می توانیم به نقاط ضعف و قوت خودمان دست یابیم و پس از آن برای برطرف کردن نقاط ضعف مان از شرایط مناسب استقاده و نقاط قوت مان را نیز تقویت می کنیم.

وی ادامه داد: برای این منظور صحنه های واقعی حوادث و بلایا را به صورت شبیه سازی شده به وجود می آوریم تا مشاهده کنیم در مواجه با این گونه حوادث، نیروهای امدادی چگونه عمل می کنند و پس از ارزیابی آن ها، بر اساس بررسی چگونگی مواجه به بلایا و دستیابی به نقاط ضعف و قوت سعی خواهیم کرد با برگزاری دوره های آموزشی، نقاط ضعف را اصلاح و در جهت تقویت نقاط قوت بکوشیم. بنابراین رویکرد اصلی شبیه سازی حوادث این است که نیروها و امدادگرانی را تربیت کنیم که در هنگام حادثه بتوانند با تصمیم گیری درست و بهنگام عملیات صحیحی را انجام دهند.

سیف با بیان این که در گام نخست این طرح، هدف مان ارزیابی و شرکت امدادگرانی است که به صورت داوطلب توسط سازمان، ساماندهی شده اند، می باشد، گفت: تا آن ها افراد ورزیده و آماده به کار شوند و زمانی که این امدادگران به درجه ای رسیدند که خیال ما از بابت نقاط قوت و آمادگی شان راحت شد به سراغ مردم می رویم و تلاش می کنیم تا با برگزاری آموزش و اجرای مانورهایی چون مانور زلزله در مدارس کشور، ذهن مردم را در برابر مواجه با بحران آماده کنیم. البته برگزاری مانور با مردم با حضور امدادگران آموزش دیده کامل و مسلط خواهد بود.

وی در ادامه افزود: بر اساس شعار سازمان که «هر خانواده یک امدادگر»، و با تاکید بر این که افرادی که می توانند بهترین کمک را به آسیب دیدگان کنند، آن هایی هستند که در لحظات اولیه حوادث در صحنه حضور داشته باشند، بنابراین خود افراد و اعضای خانواده نخستین کسانی هستند که می توانند به یکدیگر کمک کنند، بنابراین خانواده ها باید آموزش های لازم را ببینند تا بتوانند در مواقع بحرانی درست عمل کنند.

قائم مقام سازمان امداد و نجات در پایان اظهارکرد: بالا بردن آمادگی و توان عملیاتی، تقویت حس همکاری و مشارکت تیم‌های عملیاتی، ارتقای قدرت تحمل امدادگران در مواجه با شرایط اضطراری و سخت امدادی، امکان سنجی تجهیزات و امکانات نیروهای عملیاتی و شعب استان‌ها، بررسی نقاط ضعف و قوت تیم‌های امداد و نجات عمل کننده در حوادث به صورت مستمر و تربیت و آماده‌سازی تیم‌های امداد و نجات برای مقابله با حوادث واقعی از جمله اهداف این سازمان در برپایی مانورهای فرضی ـ شبیه‌ سازی صحنه‌های واقعی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: