کد خبر: ۳۴۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 09
به بهانه انتشار تصاویری از مردم دوره قاجار با برخی اختلالات ژنتیکی و ناهنجاری‌های حین تولد گزارشی از این بیماری هایی که دیگر قابل پیشگیری بوده و کمتر در جامعه دیده می شود را می خوانید.
شفا آنلاین:سلامت>تصاویر جالبی از دوره قاجار، این روزها فضای مجازی را پر کرده است؛ عکس‌هایی که گفته می‌شود از آرشیو کاخ گلستان لو رفته و نکات جالبی از حوزه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی دارد. عکس‌هایی که حتی پایین‌ترین سطوح زندگی اجتماعی در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی شهر را نمایش می‌دهد. البته بخشی از این تصاویر چندان هم جدید نیست و پیش‌تر در برخی سایت‌ها منتشر شده؛ ازجمله انتشار عکس‌هایی که با عنوان «کوتوله‌های دربار» چند سال پیش منتشر شدند و حالا در میان عکس‌های لورفته از کاخ گلستان هم وجود دارند.
به گزارش شفا آنلاین نکته جالب در این عکس‌ها مردان و زنان با قد و قامت‌های کوتاه و اختلالات ژنتیک است که به‌عنوان یکی از اختلالات رایج در آن دوران مطرح و یکی از دلایل اصلی‌ آن هم ازدواج‌های فامیلی بوده است. مسئله‌ای که طی 4دهه گذشته با اقدامات بهداشتی در دوران بارداری به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و مشاوره‌های پیش از ازدواج به‌ویژه در ازدواج‌های فامیلی جمعیت تولد این کودکان با این ناهنجاری‌های کروموزومی را کاهش داده است. البته بیماری‌ها و اختلالات دیگری هم هستند که طی این سال‌ها کاهش پیدا کرده‌، کنترل شده یا آمار آن به صفر رسیده است.



 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: