کد خبر: ۳۴۵۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 08
مصرف محصولات آرایشی- بهداشتی در کشور طی 5سال 22درصد رشد داشته در حالی که 85درصد آنها تقلبی است
شفا آنلاین:سلامت>جامعه> زنان ایرانی در فهرست اولین‌های پرمصرف محصولات آرایشی در جهان قرار گرفته‌ و ارزش بازار این محصولات را در کشور به ۷۰هزارمیلیارد تومان رسانده‌اند؛ بازاری که بخش قابل‌توجهی از آن را محصولات آرایشی تقلبی یا قاچاق تشکیل داده است؛  چون هیچ محصول آرایشی خارجی به‌صورت قانونی وارد کشور نمی‌شود. برخی گزارش‌ها هم حاکی از جولان لوازم آرایشی تقلبی در کشورهای همسایه ایران و واردات آن به ایران است و حتی متولیان حوزه واردات هم بارها هشدار داده‌اند که ایران یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف محصولات بهداشتی و آرایشی تقلبی در کشورهای همسایه است. 
به گزارش شفا آنلاین همین چند روز پیش بود که وزارت بهداشت امارات متحده عربی از کشف صدها محصول تقلبی در این کشور خبر داد که حاوی باکتری یا فلزات سنگین بودند. برندهای اعلام‌شده از سوی این کشور در بازار ایران هم موجودند و با توجه به نزدیکی ایران، چندان بعید نیست که بخشی از همان‌ها به شکل قاچاق وارد کشور شده باشند. این در حالی است که طی 5سال اخیر رشد 22درصدی مصرف لوازم آرایشی در کشور رقم خورده است و در کنار نزدیک به 400هزار جراحی زیبایی سالانه در کشور که 80درصد آن از سوی زنان انجام می‌شود، تصویری نگران‌کننده از وسواس زنان ایرانی و اعتیاد آنها به محصولات آرایشی و افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌ها و واردشدن ‌آسیب‌های جدی را ترسیم می‌کند.

سازمان غذا و دارو:
برای پایین‌آمدن هزینه تولید لوازم آرایشی غیرمجاز، از مواداولیه با گرید صنعتی و فلزات سنگین استفاده می‌شود که برای سلامت به‌شدت خطرناک است.




روش‌های تشخیص لوازم آرایشی تقلبی
   سطوح پرشده ناهموار در بخش اصلی محصول
   بسته‌بندی معیوب و برچسب‌های تار و مخدوش
   غلط املایی روی بسته‌بندی یا بروشور
   تفاوت‌های جزئی در نام محصول
   چاپ متفاوت (فونت یا سبک فونت) روی ظرف
   اما بهترین روش این است که شناسه رهگیری UID روی برچسب یا کد اصالت 16رقمی زیر لیبل اسکرچ را در نشانی اینترنتی ttac.ir/Inquiry جست‌وجو یا کد دستوری #۷۷۷۷*۴* را با گوشی همراه خود شماره‌گیری کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: