کد خبر: ۳۴۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 17
شفاآنلاين- واردات داروهای مشابه تولید داخل و اعطای یارانه به آنها و افزایش نیافتن قیمت داروهای داخلی متناسب با رشد قیمت نهاده های دارویی، دو موضوعی است که داروسازان از آنها به عنوان مشکل اساسی عرصه تولید دارو نام می برند.

دکتر به گزارش شفا‌ آنلاين ،محمدرضا شانه ساز مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (تیپیکو) یکی از دست اندرکاران حوزه دارویی کشور است که در حاشیه برپایی نخستین نمایشگاه بین المللی دارو، صنایع و خدمات وابسته ایران (فارما) سخن مي گفت ، این موارد را عامل اصلی کاهش تولیدات دارویی داخل دانسته است.

وی اظهار کرد: واردات داروهای مشابه تولید داخل و اعطای یارانه به آنها سبب زایل شدن سال ها تلاش برای تولید دارو در کشور و از دست رفتن سهم داروهای داخلی در بازار شده است.

شانه ساز گفت: همچنین اعطای یارانه به داروهای مشابه خارجی و اعمال حمایت های بیمه ای از آنها تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی توضیح داد: این یارانه ها تحت عنوان جبران مابه تفاوت نرخ ارز مرجع و ارز مبادله ای در قالب بودجه سنواتی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص می یابد که بخش عمده ای از آن به داروهای گران قیمت وارداتی که مشابه داخلی آن وجود دارد، اعطا می شود.

شانه ساز با بیان اینکه به دلیل اعمال اینگونه حمایت ها سهم تولیدات داخلی به شدت درحال کاهش است، افزود: این روندی بسیار خطرناک است که در نهایت می تواند کشور را به واردات دارویی وابسته کند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی از افزایش نیافتن قیمت داروهای تولید داخل متناسب با افزایش قیمت نهاده های دارویی به عنوان دیگر مشکل حوزه تولید دارو یاد کرد و آن را 'مقاومت در برابر افزایش قیمت دارو' دانست.

شانه ساز در این مورد توضیح داد: در سال جاری تمام نهاده های دارویی ازجمله انرژی، دستمزدها و مواد اولیه گران شده است اما حدود شش ماه است که اصلاح قیمت تولیدات داخلی صورت نگرفته است.

وی افزود: این امر سبب شده است کارخانه های تولید دارو با مشکلات مالی زیادی مواجه شوند.

شانه ساز گفت: در حالی که مولفه ها و نهاده های تولید دارو در کشور در سال جاری چندین افزایش قیمت داشته است، این مقاومت در برابر افزایش قیمت ها هیچ توجیه منطقی ندارد.

وی افزود: شرکت های تولیدی بر اساس تکلیفی که وزارت بهداشت کرده است در سال گذشته به واردات مواد اولیه اقدام کرده و به این ترتیب ذخایر مواد اولیه دارویی در کشور از نیمه دوم سال 91 افزایش یافته است و از این لحاظ کمبودی وجود ندارد.

شانه ساز گفت: اکنون زمان بازپرداخت هزینه این مواد فرارسیده و با افزایش قیمتی که در سایر نهاده های تولید صورت گرفته است، قیمت های قبلی دیگر مناسب نیست و باید تغییر یابد.

هولدینگ دارویی تیپیکو وابسته به سازمان تامین اجتماعی بزرگترین مجموعه داروسازی کشور است که حدود یک سوم حوزه دارویی کشور شامل 30 درصد تولید دارو، 48 درصد تولید مواد اولیه و 31 درصد توزیع دارویی کشور را در دست دارد.

نخستین نمایشگاه بین المللی دارو، صنایع و خدمات وابسته ایران (فارما) که روز گذشته (24 شهریورماه) با حضور 160 شرکت داخلی و خارجی فعال در این حوزه و با هدف ارایه آخرین دستاوردها در زمینه تولید و تجهیزات دارویی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت تا 27 شهریورماه دایر است.ايرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: