کد خبر: ۳۴۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024June 07
وضعیت تب دانگی در فارس نگران کننده است.
شفا آنلاین:سلامت>معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از زنگ خطر هشدار و وضعیت نگران کننده بیماری تب دانگی در فارس و ثبت ۲مورد فوتی در این استان خبرداد.

به گزارش شفا آنلاینعباس رضاییان زاده پنجشنبه گفت: تب دانگی یک بیماری ویروسی است که وارد بدن انسان می شود و ظرف یک هفته علایم آن بروز می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: تب شدید، سردرد، درگیری مفاصل، بروز علایم پوستی همراه با خونریزی و لکه‌های زیر پوست، خونریزی خفیف بینی و لثه و افت فشار از جمله علایم این بیماری است‌.

تشخیص و درمان نشود مرگ و میر به ۵۰ درصد می‌رسد

وی ادامه داد: این بیماری اگر به موقع تشخیص داده و بیمار تحت درمان قرار گیرد ظرف ۲ هفته بهبودی حاصل خواهد شد و مرگ و میر این بیماری در صورت تشخیص و درمان ۲ تا پنج درصد است اما اگر تشخیص و درمان نشود احتمال مرگ و میر به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

رضاییان زاده با تاکید بر اینکه درمان این بیماری همانند سایر بیماری‌های ویروسی حمایتی است، گفت: راه انتقال این بیماری همانند کرونا و سایر بیماری های ویروسی از طریق تنفس نیست و صرفا باید پشه آئدس فرد بیمار را نیش زده و این بیماری را با نیش زدن به افراد دیگر منتقل کند.

وی پشه آئدس را انتقال دهنده بیماری های دیگری ازجمله تب زرد و زیکا عنوان کرد و افزود: این پشه از سال ۱۳۹۹ در هرمزگان دیده شده اما تاکنون در استان فارس مشاهده نشده است.

پشه آئدس تاکنون در فارس مشاهده نشده است

وی از تله‌گذاری برای صید پشه آئدس در شهرهای استان فارس و خصوصا مناطق هم مرز با استان هرمزگان خبرداد و اعلام کرد: تاکنون این نوع پشه در فارس صید نشده است.

آمار مبتلایان فارس اعلام نشد/همه بیماران از کشورهای حاشیه خلیج آمده‌اند

وی در ادامه گفت: تاکنون انتقال محلی این بیماری در فارس ثبت نشده و همه بیماران مبتلا به تب دانگی در استان فارس از کشور امارات و یک نفر نیز از عمان به این استان سفر کرده و جملگی در این کشورها به بیماری مبتلا و به دلیل ایرانی بودن و کمتر بودن هزینه‌های درمان در فارس به این استان آمده‌اند.

رضاییان زاده اظهار کرد: تاکنون ۲ نفر از مبتلایان به تب دانگی در فارس فوت کرده‌اند که یک نفر از آنها در امارات درگذشته و جنازه اش برای خاکسپاری به فارس انتقال داده شده است.

وی افزود: فرد فوت شده دیگر خانمی ۸۳ ساله است که همزمان از چند بیماری زمینه‌ای دیگر نیز رنج می برده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اغلب مبتلایان به تب دانگی از بیمارستان های فارس مرخص شده اند، گفت: چند نفر دیگر از بیماران نیز کماکان در بستری هستند که تاکنون فقط وضعیت جسمانی یک نفر که او نیز مبتلا به بیماری سرطان است وخیم گزارش شده است.

گراش، لار، جهرم و شیراز میزبان مبتلایان به تب دانگی

وی از بستری چندین فرد مبتلا به تب دانگی در بیمارستان نمازی شیراز خبرداد و افزود: بیمارانی مبتلا به تب دانگی در بیمارستان‌های گراش، لار، جهرم و شیراز بستری هستند.

رضاییان زاده اضافه کرد: پشه آئدس در فاضلاب های رها شده، محل دپو زباله، مناطق مرطوب، محل هایی که لاستیک های فرسوده رها شده تخمک گذاری و تکثیر می شود.

وی در خاتمه مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به این بیماری را رعایت بهداشت محیط عنوان کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: