کد خبر: ۳۴۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 10
گزارشی از روند اجرای دومین مرحله طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در آستانه نوروز و‌ ماه مبارک رمضان را مش خوانید.
شفا آنلاین>اقتصادی>خرید مایحتاج روزمره با استفاده از یارانه تشویقی 200هزار تومانی، تقریبا به یکی از رفتارهای عادی مشمولان طرح کالابرگ تبدیل شده و آنگونه که آمارها نشان می‌دهد 87درصد از مشمولان از این طرح استفاده می‌کنند. به گزارش همشهری آنلاین، مرحله دوم اعتبار طرح فجرانه کالابرگ برای مشمولان این طرح شارژ شده و دوباره فروشگاه‌های طرف قرارداد با ازدحام خریداران مواجه شده‌اند؛ گرچه دیروز سامانه «فارا» با اختلالاتی مواجه شد و فروشندگان به دردسر افتادند، اما درمجموع این طرح توانسته بخش بزرگی از یارانه‌بگیران را پای‌کار خرید با کالابرگ بیاورد.

در شهر چه خبر است؟
به گزارش شفا آنلاین:وقتی اوایل بهمن‌ماه، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح عید تا عید با عنوان طرح فجرانه خبر داد، بسیاری از مردم، حتی کسانی که قبلا در طرح یارانه تشویقی 120هزارتومانی طرح کالابرگ شرکت کرده بودند، دقیقا نمی‌دانستند این طرح چیست و چگونه می‌توانند فقط با خریدن 11قلم کالای موجود در سبد کالابرگ، بدون هیچ شرط اضافه‌ای از پاداش 220هزارتومانی دولت بهره‌مند شود. به‌تدریج اما بسیاری از یارانه‌بگیران دهک‌های اول تا هفتم وارد میدان شدند و تقریبا تب خرید سبد کالابرگ در تمام نقاط کشور شیوع پیدا کرد. دولت در طرح فجرانه، به‌مدت 3‌ماه به یارانه‌بگیران دهک‌های اول تا هفتم که اقدام به خرید در طرح کالابرگ کنند، 220هزار تومان اعتبار اضافی می‌دهد. ‌ماه قبل، به‌واسطه شایعاتی که درباره قطع شدن این مشوق و موقتی بودن آن منتشر شده بود، بسیاری از فروشگاه‌ها با ازدحام خریداران مواجه شد. حالا اما می‌توان گفت که اوضاع فروشگاه‌ها آرام است و مشمولان طرح کالابرگ بدون عجله و در آرامش مشغول استفاده از این مشوق هستند.

سبدفروشی در فروشگاه‌های بزرگ
فروشگاه‌های محلی و کوچک هم به‌واسطه خلوت‌تر بودن و هم به‌دلیل اینکه الزامی به تطبیق موجودی کالا با کالاهای فروخته شده به مشتری ندارند، بیشتر با خریداران طرح کالابرگ راه می‌آیند، اما در فروشگاه‌های بزرگ که صدور هر فاکتور فروش باید با تغییرات موجودی کالا هماهنگ باشد، فقط کالاهای موجود در سبد کالابرگ به مشتریان فروخته می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال، در یک فروشگاه محلی، فروش نوشابه به‌جای شیر انجام می‌شود درحالی‌که در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، درصورت درج نوشابه در فاکتور، وجه آن باید از جیب مشتری پرداخت شود. نکته دیگر در برخی فروشگاه‌های بزرگ این است که برای جلوگیری از ازدحام مشتریان و تسریع در پاسخگویی، از قبل سبدهایی از کالاهای طرح کالابرگ به ارزش حدود 300هزار تومان و بالاتر تهیه شده و مشتریان برای دریافت مشوق 220هزارتومانی مجبور هستند این سبدهای آماده را خریداری کنند. البته برخی دیگر از فروشگاه‌ها هم اجازه می‌دهند خودشان اقلام را انتخاب کنند، اما همین فروشگاه‌ها هم حاضر نیستند کالاهای غیرکالابرگ را به‌عنوان کالای کالابرگی فاکتور کنند.

استقبال 87درصدی در مرحله اول
با افزایش یارانه تشویقی طرح کالابرگ از 120 به 220هزار تومان و حذف شرط خرید 200هزارتومانی، تعداد شرکت‌کنندگان در این طرح در مقایسه با مرحله عادی طرح کالابرگ 30برابر بیشتر شده است. طبق اظهارات علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  ۶۱میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول طرح فجرانه کالابرگ هستند که از این تعداد بیش از ۵۲میلیون نفر معادل 87درصد از این طرح استفاده کرده‌اند، اما این نسبت در دهک‌های یک تا 3 بالاتر بوده و از مرز ۹۰ عبور کرده است. او می‌گوید: تا اینجای کار 10.5هزار میلیارد تومان به یارانه فجرانه در طرح کالابرگ اختصاص پیدا کرده و مردم هم 37هزار میلیارد تومان در این طرح به خرید کالا اختصاص داده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: