کد خبر: ۳۴۰۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 07
همین دو هفته پیش بود که مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی از تشدید نظارت‌ها بر بازار کالاهای اساسی خبر داد. مسعود امراللهی با اشاره به فرارسیدن ایام پایانی سال وماه مبارک رمضان، وعده برخورد قانونی را با متخلفان این حوزه داد.
شفا آنلاین>سلامت>افزایش قیمت کالاهای اساسی در آستانه رویدادهای فصلی، مذهبی و سنتی به رویه تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که بازرسان نهادهای نظارتی طی این دوره‌ها، روزهای شلوغ‌تری را سپری می‌کنند و مسئولان هم در تلاش هستند تا همزمان با افزایش عرضه کالاهای مهم مرتبط با آن بازار خاص، با تشدید نظارت‌ها، جلوی سوءاستفاده را در بازار بگیرند.

برای خرید دست نگه دارید

به گزارش شفا آنلاین:در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به‌ماه مبارک رمضان و عید نوروز، گزارش‌های میدانی از افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی حکایت دارد؛ به‌طور مثال، شکر در بازار کمیاب شده و قیمت هر کیلوگرم آن به حدود ۴۰هزار تومان رسیده است. خبرها همچنین از افزایش قیمت برنج و حبوبات حکایت دارد. این موضوع موجب شد تا در تماس با رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران جویای وضعیت کالاهای اساسی شویم. رضا کنگری در گفت‌وگو با همشهری با تأیید نوسانی شدن قیمت برخی کالاها تأکید کرد که مردم کمی برای خرید کالاهایی مانند شکر و برنج دست نگه‌دارند چراکه همه کالاها به‌وفور در بازار هست و ظرف چند روز آینده قیمت برنج و شکر به رویه سابق بازمی‌گردد.

شکر کمیاب شد؟

رضا کنگری درباره دلیل گرانی شکر، گفت: به‌دلیل افزایش تقاضا برای خرید شکر با توجه به نزدیک شدن به‌ماه مبارک رمضان و همچنین انتقال توزیع شکر به سامانه بازارگاه، قیمت شکر با نوسانات افزایشی مواجه شد؛ چراکه بستر توزیع شکر در سامانه بازارگاه آماده نبود و به همین دلیل، با توقف توزیع شکر، این کالا کمیاب شد و قیمتش بالا رفت؛ اما با مکاتبات انجام شده و هماهنگی با وزارت جهادکشاورزی، توزیع شکر دوباره به حالت سنتی برگشت که در آن حواله تقسیم می‌کردند و ما آن را توزیع می‌کردیم.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران گفت: هزار تن شکر به اتحادیه، تخصیص یافته است و به‌زودی توزیع شکر با روال قبل انجام می‌شود و حتی این خبر موجب شد که قیمت هر کیلو شکر در یک روز از ۳۹هزارو۲۰۰تومان به ۳۵هزارو۸۰۰تومان کاهش یابد و با توزیع شکر از سوی اتحادیه به زیرمجموعه‌ها ظرف چند روز آینده، هر کیلو شکر به قیمت مصوب ۲۸هزار تومان برای مصرف‌کننده نهایی بازخواهد گشت.

توزیع مجدد برنج از سوی بنکداری‌ها

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران همچنین به وضعیت بازار برنج هم اشاره کرد و گفت: واردکنندگان را ملزم کرده‌اند که به‌ازای هر دو کیلو واردات برنج، یک کیلو برنج ایرانی بخرند که همین موضوع بر بازار تأثیر گذاشت. همچنین ما توزیع‌کننده برنج جی‌تی‌سی زیرنظر وزارت جهادکشاورزی هستیم، اما در ۲۰روز اخیر به‌دلیل اینکه می‌خواستند آن را به سامانه بازارگاه برده و ثبت و خریدوفروش کنند، توزیع از سوی ما متوقف شد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد. حالا مجدداً قرار است تا پایان سال توزیع از سوی بنکداران نیز انجام شود که دوباره قیمت‌ها را به حالت اول برمی‌گرداند. به‌گفته کنگری، هر کیلو برنج هندی با قیمت ۳۵هزار تومان و هر کیلو برنج پاکستانی با قیمت ۳۸هزار تومان باید به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

او البته به گران شدن قیمت برنج‌های ایرانی به‌خصوص برنج‌های پر محصول هم اشاره کرد و گفت: قیمت برنج ندا از ۴۵هزار تومان به حدود ۵۸ تا ۶۰هزار تومان و برنج هاشمی هم از ۸۰هزار تومان به حدود ۹۸ تا ۱۰۰هزار تومان در بنکداری‌ها رسیده است که با افزایش ۱۵درصدی به مصرف‌کننده نهایی می‌رسند.

وضعیت حبوب داخلی و خارجی

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران همچنین با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت حبوب خارجی، گفت: افزایش تقاضا و درعین‌حال پیش‌بینی برای برخی افزایش هزینه‌ها مانند حقوق و بیمه و مالیات در سال آینده موجب شده است که متأسفانه پیشاپیش شاهد افزایش قیمت برخی اقلام مانند حبوبات خارجی باشیم. وی البته قیمت حبوبات داخلی به‌جز لوبیا سفید را ثابت اعلام کرد و گفت: قیمت این نوع لوبیا به‌دلیل صادرات به عراق حدود ۴۰درصد در طول یک‌ماه افزایش یافته است.

بازار آرام روغن

کنگری وضعیت بازار روغن را با ثبات اعلام کرد و گفت: در این بازار هیچ کاهش و افزایش قیمتی نداشتیم و بازار آرام است. وی تأکید کرد: در حوزه کالاهایی مانند شکر، برنج و روغن، قول قطعی می‌دهیم که افزایش قیمتی تا پایان سال نداشته باشیم و از روزهای آینده با توزیع حواله به واحدهای صنفی، قیمت‌ها به روال سابق برمی‌گردد.

توزیع حبوب با قیمت مصوب

با توجه به افزایش قیمت حبوبات، شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرده است که همزمان با روزهای پایانی سال و در آستانه‌ماه مبارک رمضان، انواع حبوب با قیمت مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور توزیع می‌شود./همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: