کد خبر: ۳۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 12
رئیس هشتمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد در گفتگو با شفا آنلاین تاکید کرد:
شفا آنلاین- رئیس هشتمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد با اشاره به این که اعتیاد باید جزء اولولیت های نظام سلامت قرار بگیرد، گفت:به طور قطع توانمند سازی و پیشگیری اصل اول اعتیاد است.
دکتر محمدتقی جغتایی در حاشیه این کنگره در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: درمان اعتیاد به دلیل مشکل روانی؛ زیستی و اجتماعی مشکل است از این رو معتاد نشدن بهترین راه حل است.

وی خاطرنشان کرد: صاحب نظران سلامت بیماری هایی نظیر سرطان، بیماری های قلبی- عروقی، تصادفات و سایر موارد را عوامل تهدید کننده سلامت می دانند که درست است؛ حال آن که بر اساس تحقیقات ما در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و محققان تهرانی مشخص شده که مردم اعتیاد را عامل تهدید کننده سلامتی شان می دانند.

وی ادامه داد: از آنجا که اصل بر پیشگیری و توانمندسازی است، این موضوع به تنهایی بر عهده وزارت بهداشت نیست. بلکه نهادهایی از جمله آموزش و پرورش، خانواده، جامعه، رسانه ها و صدا و سیما نیز در این زمینه می توانند نقش بسزایی را ایفا کنند.

رئیس کنگره دانش اعتیاد به شفا آنلاین گفت: البته وزارت بهداشت برای این که به تدریج پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی ناشی از آن را در شبکه بهداشت ادغام کند برنامه عملیاتی تدوین کرده است اما برای اجرا منتظر منابع مالی است.

وی یادآورشد: در واقع بیماری های قلبی و... طول عمر انسان را و اعتیاد عرض آن را کاهش می دهد.عرض عمر یعنی طول سال هایی که انسان بدون بیماری و مشکل زندگی می کند.

چرا افراد معتاد می شوند؟

دکتر جغتایی، لذت( خوش گذرانی) و گاهی فرار از یک مشکل، استرس، ناراحتی و افسردگی را علل معتاد شدن  دانست و بیان کرد: حال آن که برای مقابله از در دام افتادن اعتیاد جامعه باید شاداب باشد، سبک زندگی مردم عوض شود، افراد جامعه به ویژه جوانان توانایی نه گفتن و توانایی تفکر منطقی در جامعه را کسب نمایند.

گفتنی است این کنگره از 19 تا 21 شهریور ماه در مرکز همایش های رازی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: