کد خبر: ۳۴۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 23
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت بیش از ۲۷۰ هزار پرستار در ایران، گفت: نیازمندیم تا سالانه ۱۵هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.
شفا آنلاین>سلامت>آیت‌الله علیرضا اعرافی؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران سازمان نظام پرستاری کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح تهران دیدار کرد.

به گزارش شفا آنلاین:آیت‌الله اعرافی؛ امام جمعه قم و مدیر حوزه‌های علمیه کشور ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مدیران ارشد این قشر مهم از کشور گفت: من با توجه به پیشینه خانوادگی از نظام سلامت و مسایل آن دور نیستم و با بیش از 40 سال سابقه کار در سطح بین‌المللی و اجرایی، دغدغه‌های عزیزان و معضلات اقتصادی کشور را درک می‌کنم.

رئیس هیئت امنای جامعه‌المصطفی‌العالمیه با اشاره به دستاوردهای درخشان در این نهاد در گسترش و ترویج اسلام، تشیع و زبان فارسی و حضور در بیش از هزار نقطه از جهان افزود: مهاجرت البته از نگاهی می‌تواند نیکو و دارای دستاوردهای مثبت باشد ولی خروج نخبگان و دانشگاهیان در سطح وسیع و به این شکل ناپسند است و برای آن باید به چاره‌اندیشی پرداخت.

عضو شورای نگهبان، سلامت را مستلزم نگاه جامع معنوی، فرهنگی و علمی و پیش‌گیری را بخش مهم و اساسی آن دانست و بیان کرد: پرداختن به معیشت، کرامت و منزلت کارکنان بسیار مهم است. در برنامه هفتم توسعه نیز به مبحث سلامت به خوبی پرداخته شده است؛ اگر چه در برنامه با وجود نگاه جامع خود، به دلیل سنگینی، بسیاری از موارد آن دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد و این مسئله را می‌بایست با توجه به برنامه‌های سالانه جبران کرد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با پرداختن به ضرورت تدوین پیوست سلامت برای برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف افزود: در برنامه‌های سالانه باید به مسایل معیشتی، کرامت و منزلت پرستاران بیش‌تر و بهتر پرداخته شود.

آیت‌الله اعرافی با پرداختن به ضرورت ارتباط مستمر با جامعه پرستاری به ویژه در بزنگاه‌ها گفت: درخواست من، گردآوری و مدون ساختن مسایل و برنامه، روشن ساختن ارتباط هر مساله و بخش از برنامه با دستگاه‌های گوناگون و مستندسازی آن‌ها است.

عضو هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان با تقدیر از تولید علم در حیطه پرستاری و جایگاه و رتبه آن در منطقه افزود: می‌باید تحقیقات هر چه بیش‌تر کاربردی شود و به سوی مسایل و معضلات سوق داده شود و مطالعات لازم در هر زمینه صورت پذیرد.

آیت‌الله اعرافی گسترش خدمات پرستاری و بالینی در منزل را با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در جامعه، بسیار حایز اهمیت و مطلوب ارزیابی کرد.

تربیت سالانه 10500 پرستار در کشور

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت نیز در این دیدار، پرستاری را دارای دو جنبه عملی و علمی عنوان و اظهار کرد: در کشور 210 مرکز آموزش پرستاری پس از انقلاب اسلامی فعال و دست‌اندرکار پرورش پرستاران هستند که هم‌اکنون سالیانه 10هزار و 500 نفر پرستار تحویل جامعه می‌دهند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت پیش‌گیری را اصل مهم و موکد نظام سلامت دانست و گفت: برای تحقق این اولویت، نیازمند توجه به جایگاه پرستاران و خدمات آن‌ها به ویژه در خارج از مراکز درمانی هستیم. با استفاده بهینه از پرستاران می‌توان، خدمات ارزان‌تر در حوزه سلامت به جامعه ارائه داد و به عدالت در سلامت نزدیک‌تر شد.

فعالیت بیش از 270 هزار پرستار در ایران

محمدتقی جهان‌پور؛ رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز در ادامه نشست، سازمان را بزرگ‌ترین نظام صنفی کشور دانست و گفت: بیش از 270هزار نیروی پرستاری در حوزه مراقبتی و بهداشت در این نظام صنفی، حرفه‌ای و تخصصی مشغول به کار هستند و نیازمندیم تا سالانه 15هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی جذب شوند.

شهادت 160 پرستار در ایام کرونا

وی با اشاره به شهادت 160 پرستار در دوران کرونا افزود: نیاز است که با عمل به وعده جذب نیروهای طرحی، بخشی از کمبود جبران و با اتخاذ تدابیر مناسب و فوری جلوی مهاجرت و خروج نیروها گرفته شود.

جلوی مهاجرت پرستاران گرفته شود

در ادامه زمان‌زاده، رئیس شورای عالی نظام پرستاری ضمن تقدیر از دولت سیزدهم بابت تصویب تعرفه خدمات پرستاری، گفت: جامعه پرستاری دردمند است و نیازمند اقدام و توجه فوری به معیشت و شرایط زندگی آن‌ها است. پرداخت به موقع مطالبات پرستاران نقش بسیار مهمی در جلب رضایت ایشان دارد.

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با پرداختن به خدمات پرستاران در دوران کرونا افزود: پرستاران در آماج کمبودها و فشارها و ارتباط مستقیم با مردم و بیماران هستند و بیش از 200 تشخیص پرستاری بر عهده ایشان است. با این همه نسبت به مسائل مادی این بخش مهم، بسیار کم‌توجهی شده و نیازمند توجه بیش از پیش است تا هر چه سریع‌تر جلوی فرسودگی و مهاجرت ایشان گرفته شود.

ایران رتبه نخست تولید علم پرستاری در منطقه

در ادامه ولی‌زاده؛ رئیس شبکه تحقیقات پرستاری، با اشاره به فعالیت 35 مجله علمی ـ تخصصی در حوزه پرستاری گفت: ایران در زمینه تولید علم در رشته پرستاری رتبه اول منطقه را داراست.

وی افزود: در کشور 18 مرکز تحقیقات پرستاری با استفاده از خدمات اعضای هیئت علمی دانشگاه و اساتید این رشته مشغول به فعالیت و تولید تحقیقات علمی باکیفیت در این زمینه هستند.

کاهش درخواست پرستاران برای گذراندن طرح

در ادامه رنجبران؛ مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر توجه به معیشت پرستاران گفت: متاسفانه با انواع خروج پرستاران به دلیل سختی شغل و عدم توجه به معیشت ایشان روبه‌رو هستیم. خروج از کشور، خروج از بخش دولتی و رفتن به بخش خصوصی یا خانه‌نشینی از وجوه مختلف این مسئله است که باید برای آن راهکار اندیشید.

وی میزان درخواست دانش‌آموختگان پرستاری برای گذراندن دوره طرح را دچار کاهش قابل توجه دانست و افزود: این میزان از 25 درصد در سالیان گذشته به صفر در سال جاری رسیده و بسیار تاسف‌آور است و می‌بایست هر چه سریع‌تر برای این مساله که ناشی از تبعیضات و عدم توجه به مشکلات معیشتی است، تصمیم‌گیری و چاره‌اندیشی شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: