کد خبر: ۳۴۰۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 22
دانشمندان یک مدل هوش مصنوعی جدید توسعه داده اند که می تواند به دقت پیش بینی کند که آیا اسکن مغز متعلق به یک مرد است یا یک زن، و در بیش از ۹۰ درصد مواقع آن را درست انجام می دهد.

شفا آنلاین>سلامت>"مردها از مریخ و زنان از زهره” آیا قبلاً این جمله را شنیده اید؟ در حالی که در قرن بیست و یکم این بیشتر به عنوان یک استعاره در نظر گرفته می شود، طبق مطالعه جدیدی که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، دانشمندان دانشگاه استنفورد دریافته اند که ممکن است مبنایی برای این وجود داشته باشد. .

به گزارش شفا آنلاین:آنها یک مدل هوش مصنوعی جدید توسعه داده اند که می تواند به دقت پیش بینی کند که آیا اسکن مغز متعلق به یک مرد است یا یک زن، و در بیش از ۹۰ درصد مواقع آن را درست انجام می دهد.

به گزارش IA، دانشمندان مدت‌هاست که درباره تأثیر جنسیت بر سازمان و عملکرد مغز بحث می‌کنند. علیرغم اینکه می‌دانیم کروموزوم‌های جنسی بر قرار گرفتن در معرض هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند، پیوند جنسیت با تفاوت‌های خاص مغز همیشه یک چالش بوده است.

دکتر وینود منون، استاد روانپزشکی و علوم رفتاری و مدیر آزمایشگاه علوم اعصاب شناختی و سیستمیک استنفورد در بیانیه‌ای گفت: انگیزه اصلی این مطالعه این است که جنسیت نقش مهمی در رشد مغز انسان دارد. سالخورده. و همچنین در ظاهر اختلالات روانپزشکی و عصبی.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شباهت کمی در ساختار یا عملکرد مغز بین مردان و زنان وجود دارد. اما منون و تیمش از هوش مصنوعی پیشرفته و مجموعه داده های بزرگ برای تجزیه و تحلیل اسکن مغز استفاده کردند.

مدل آنها از روش های قبلی بهتر عمل کرد و به طور قابل اعتمادی بین مغز مرد و زن تمایز قائل شد. این پیشرفت نشان می دهد که تفاوت های جنسیتی قابل تشخیص در مغز وجود دارد که قبلا نادیده گرفته شده بود.

عملکرد قابل قبول این مدل بر روی مجموعه داده های متنوع، اعتبار یافته های این مطالعه را افزایش می دهد.

پیچیدگی های آزمایش ها

در مغز انسان، نواحی خاصی درخشان‌تر می‌درخشند تا نشان دهند که مرد یا ماده است. محققان این نقاط روشن خاص را شناسایی کردند که برای شناسایی هوش مصنوعی مفید بود.

اولین مورد شبکه حالت پیش فرض است که به ما کمک می کند در مورد خود و سایر مناطق مغز مانند شبکه های مخطط و لیمبیک فکر کنیم که برای یادگیری و نحوه واکنش ما به پاداش ها مهم هستند.

منون می‌گوید شناسایی تفاوت‌های جنسیتی ثابت و قابل تکرار در مغز بالغ سالم گامی حیاتی به سوی درک عمیق‌تر آسیب‌پذیری‌های جنسیتی در اختلالات روانپزشکی و عصبی است.

این مدل جدید هوش مصنوعی می تواند تصاویر متحرک MRI را نیز تحلیل کند. محققان آن را روی حدود ۱۵۰۰ اسکن مغز آزمایش کردند و دریافتند که می تواند تشخیص دهد که یک اسکن متعلق به یک مرد است یا یک زن.

منون می‌گوید: «این شواهد بسیار قوی است مبنی بر اینکه جنسیت عامل مهمی در سازماندهی مغز انسان است.

وی افزود: مدل های هوش مصنوعی ما بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، یک محقق می‌تواند از مدل‌های ما برای جستجوی تفاوت‌های مغزی مرتبط با ناتوانی‌های یادگیری یا تفاوت‌های عملکرد اجتماعی استفاده کند، این موارد چیزهایی هستند که ما علاقه‌مندیم آنها را بهتر درک کنیم تا به افراد کمک کنیم تا با این چالش‌ها سازگار شوند و بر این چالش‌ها غلبه کنند.

سپس محققان به این فکر افتادند که آیا می‌توانند از مدل دیگری برای پیش‌بینی اینکه افراد بر اساس ویژگی‌های مغزی که بین مردان و زنان متفاوت است، در برخی کارها خوب عمل می‌کنند، استفاده کنند.

آنها مدل های جداگانه ای برای مردان و زنان ساختند که هر کدام به بهترین وجه عملکرد شناختی جنسیت آنها را پیش بینی می کرد. این نشان می دهد که تفاوت در نحوه عملکرد مغز بین مردان و زنان ممکن است بر رفتار آنها تأثیر بگذارد.

در حالی که محققان از مدل خود برای بررسی تفاوت‌های جنسیتی استفاده کردند، منون می‌گوید که می‌توان از آن برای مطالعه چگونگی ارتباط ارتباط مغز با هر مهارت یا رفتار شناختی نیز استفاده کرد. آنها اکنون قصد دارند مدل خود را با سایر محققان به اشتراک بگذارند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: