کد خبر: ۳۳۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 16
محسن منصوری در این مراسم اظهار کرد: ما بدهکار همیشگی تاریخ به مردم، عشایر غیور و به ویژه عشایر منطقه ارم شهرستان دشتستان هستیم که در هشت سال جنگ تحمیلی نقشی بی‌بدیل ایفا کردند.

شفا آنلاین>اجتماعی>عملیات اجرایی احداث سد دهرود دشتستان با اعتبار ۵۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش شفا آنلاین:محسن منصوری در این مراسم اظهار کرد: ما بدهکار همیشگی تاریخ به مردم، عشایر غیور و به ویژه عشایر منطقه ارم شهرستان دشتستان هستیم که در هشت سال جنگ تحمیلی نقشی بی‌بدیل ایفا کردند.

معاون اجرایی رئیس جمهور ضمن ابراز امیدواری بر تسریع در پاسخگویی به مطالبات مردم این منطقه افزود: از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در تکمیل این پروژه‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه همزمان با دهه مبارک فجر در استان بوشهر 1800 طرح با 150 هزار میلیارد تومان افتتاح و یا عملیاتی شده است، افزود: دهه فجر فرصت مناسبی برای بیان دستاوردها و تکمیل پروژه‌های بر جای مانده است.

منصوری یادآور شد: تکمیل سد دهرود و تعریض جاده نمازگاه ارم از مطالبات مهم مردم بوده که اکنون در مسیر تحقق قرار دارد.

سد دهرود پاسخ به مطالبه دیرینه مردم منطقه است

احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر نیز گفت: در سفر نخست رئیس جمهور دولت سیزدهم به استان بوشهر و در زمان بازدید از نخلستان‌های تنگستان و کارگاه راه‌آهن بوشهر ـ شیراز، جمعی از ساکنان بخش ارم برای مطالبه‌گری نسبت به احداث سد دهرود اقدام کردند.

محمدی‌زاده افزود: به دنبال این مطالبه‌گری و با دستور رئیس جمهور، احداث سد در مصوبه‌های سفر قرار گرفت تا اعتبار موردنیاز آن تامین شود.

وی با بیان اینکه سد دهرود از نوع بتنی CSG بوده و همه ملاحظات زیست محیطی در آن رعایت می‌شود،اظهار داشت: تامین آب شرب و کشاورزی منطقه ارم از مطالبات دیرینه مردم بوده و احداث این سد، گامی در بهبود وضعیت آب شرب و کشاورزی است.

توسعه کشاورزی صنعتی و صنایع کوچک با احداث سد دهرود

"علی محمدی" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در این مراسم گفت: سد دهرود در بخش ارم شهرستان دشتستان ساخته می‌شود تا یکی از آسیب پذیرترین نقاط استان بوشهر از نظر منابع آب به شرایطی پایدار و قابل اتکا دست یابد.

وی اضافه کرد: با آغاز عملیات اجرایی سد دهرود، تعداد کارگاه‌های فعال سدسازی استان بوشهر به 9 پروژه افزایش یافت تا افق روشنی پیش روی تامین منابع آب استان بوشهر قرار گیرد.

وی افزود: دشت هرود - تنگ ارم با افت بیش از 16 متری سطح ایستابی، در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارد و این امر باعث شده تا اشتغال، اقتصاد و اکوسیستم منطقه تحت تاثیر زیادی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با توجه به تغییرات رژیم بارندگی و کمتر شدن دوره بارش، رواناب‌های حاصل از سیلاب‌های فصلی این منطقه بدون بهره‌برداری از دسترس خارج می‌شده و تامین آب شرب و کشاورزی دهرود 455 کیلومتر مربع با چالش‌های فراوانی روبرو بوده است.

محمدی عنوان کرد: با انجام مطالعات و بررسی شرایط هیدرولوژیک منطقه، پتانسیل ساخت یک سد مخزنی در یکی از حوزه‌های داخلی شناسایی شده و در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

وی اظهار کرد: پیرو سفر اول رئیس جمهور به این استان، احداث سد دهرود نیز با پیگیری استاندار بوشهر به عنوان یکی از نیازهای مهم شهرستان دشتستان و مطالبه مردمی در این شهرستان، به عنوان یکی از مصوبات سفر قرار گرفت تا فرآیند آغاز عملیات اجرایی این سد تسریع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای عنوان کرد: این سد با حجم مخزن 11 میلیون مترمکعب، از نوع بتنی CSG است و در حوزه آبریزی به وسعت 455 کیلومتر مربع ساخته می‌شود.

محمدی افزود: ارتفاع سد دهرود 26 متر و طول تاج آن 360 متر است و با توجه به جمعیت منطقه پیرامونی، تامین آب شرب روستاهای مجاور از طریق این سد امکان پذیر خواهد شد.

وی تصریح کرد: احیاء و رونق مجدد کشاورزی و مشاغل وابسته به آن، توسعه کشاورزی صنعتی در قالب گلخانه‌ها، ایجاد صنایع کوچک و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی منطقه از جمله اهداف ساخت این سد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: برآورد اولیه اعتبار این پروژه 400 میلیارد تومان است و با توجه به عملیات تکمیلی و زیرساخت‌های ضروری در طول دوره ساخت و بهره‌برداری، اعتبار مورد نیاز پروژه حدود 550 میلیارد تومان ارزیابی می‌شود./ تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: