کد خبر: ۳۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 11
متخصص رفتار شناسی جنسی در گفتگو با شفا آنلاین تأکید کرد:
شفا آنلاین- متخصص رفتار شناسی جنسی گفت: درشرايط كنوني که هیچ گونه آموزش جدي وهدفمند درباره مسائل جنسی وجود ندارد، متأسفانه روابط زناشویی زوجین روی اهداف و خواستگاه های ناشناخته استوار است.

دکتر عفت السادات مرقاتی خوئی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این امر به عنوان يكي ازبزرگ ترین عارضه هاي موجود اجتماعي جامعه ما محسوب می شود.زیرا در جوامع دیگر آموزش های جنسی بر حسب رشد ؛ تکامل و ادراکات اقشار مختلف مردم توسط مراجع ذی صلاح مانند مدارس؛ دانشگاه ها، رسانه ها و ... ارائه می شود. در حالی که مردم جامعه ما در مقاطع رشد و تکاملی خود آموزش جنسی مناسبی را دریافت نمی کنند.

وی ادامه داد: بنابراین می توان ادعا کرد حتی اگر افراد برای ازدواج شناخت کاملی نسبت به یکدیگر کسب کنند اما هیچ گونه شناختی از جنبه جنسی یکدیگر ندارند. البته نه به این معنا که شناخت جنسی چگونه باید پیش بیاید؛ زیرا مسائل جنسی از دیدگاه عموم عملکردی تلقی می شود.

وي افزود :حال این سوال مطرح می شود که زوجین چگونه باید از نظر عملکردی یکدیگر را بشناسند كه دراين باره بايد گفت: اين بدان معني نيست كه زن و مرد برای شناخت هم از لحاظ مسائل جنسی با یکدیگررابطه جنسی داشته باشند.

مدیر گروه سلامت جنسی ضایعات نخاعی بیمارستان امام (ره) خاطرنشان كرد: بلکه قبل ازازدواج دختر وپسر با هم به صحبت می پردازند تا یکدیگر را از نظر ذهنی، مغزی و روانی بشناسند؛اين درحالي است كه برای شناخت جنسی در ایران راهی وجود ندارد؛ زیرا ارزش ها، هنجارها و دستورات دینی ما مبتنی بر عدم برقراری روابط جنسی افراد قبل از ازدواج است و البته اعتقاد راسخ من هم جدا از آن نیست.

مرقاتی خوئی تصریح کرد: اما نه به این معنی که دختر و پسر نباید آموزش مسائل جنسی بینند؛ نه این که اگر آموزش ببینند؛ می توانند شناخت بهتری از هم داشته باشند و به دنبال آن انتخاب درست تری کرده باشند؛ اما این حق جوانان است قبل از نشستن بر سر سفره عقد تا حدی از نظر جنسی نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کنند و همدیگر را بپذیرند.در غیر این صورت هیچ علاقه ای میان آنها رشد نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد:درچنين شرايطي عملأ مبانی و ارکان ازدواج آنها به جای این که بیشتر جنبه روحی، روانی و عاطفی داشته باشد؛ ارکان و موارد بیرونی دارد.

به گفته وی دختر و پسر ابتدا پس از پسندیدن ظاهر یکدیگر و تناسب و سنخیت خانواده ها وارد زندگی مشترک می شوند؛ اما این امر تنها درصدی از استحکام روابط زناشویی آنها را تضمین می کند نه کل قضیه را. متأسفانه درصد زيادي از زوج ها با چنين شرايطي ، سالیان سال کنار هم زندگی می کنند اما آنچه آنها را کار هم نگه می دارد باند جنسی( وصل شدن جنسی) است.

وی یادآور شد: البته معنای باند جنسی آن رفتار جنسی سنتی کلیشه وار نیست. بلکه باید از نظر ذهنی، روانی و عاطفی آن اندازه به هم وصل باشند که در دل و ذهن هم با حضور یا بی حضور یکدیگر جا داشته باشند.

متخصص رفتار شناسی جنسی تأکید کرد: زیرا در این صورت روابط جنسی آنها از حالت عملکردی جسمی خارج و به یک رفتار اجتماعی- عاطفی تبدیل می شود و زوج را به هم وصل می کند.

وی به شفا آنلاین گفت: آموزش های قبل از ازدواج برای ما فرصتی را ایجاد می کند که زوجین به این مرحله برسند .( یعنی خروج روابط جنسی از حالت عملکردی و تبدیل آن به یک رفتار اجتماعی- عاطفی) و گرنه ما که به آنها تکنیک های جنسی آموزش نمی دهیم.

فوق تخصص روابط جنسی و اعتیاد بیان کرد: زیرا آموزش تکنیک های جنسی به طور کامل وابسته به نوآوری و روان جنسی انسان هاست و کسی نباید به آنها کلیشه دهد که این کار را بکن؛ این کار را نکن و...

وی خاطرنشان کرد: بیشتر زن و شوهرها به جای این که ازدواجشان را بر اساس اهداف جنسی، روحی و عاطفی پایه گذاری نمایند؛ ازدواج هدفمند را جایگزین می کنند .و این گونه افراد آنهایی هستند که بعد از 5 سال روابط زناشویی شان رنگ می بازد و در خوش بینانه ترین حالت، به صورت 2 دوست هم خانه خوب برای دستیابی به اهداف مشترک( دستیابی به خانه و ماشین های آنچنانی و....) به زندگی شان ادامه می دهند.

عضو انجمن علمی سکسولوژیست ایران اظهار داشت:درحال حاضراغلب زوج های مراجعه کننده به مطب هاي من وهمكارانم گرفتارازدواج های شتابزده و ناآگاهانه بوده ويا زوج هایی هستند که تمام عمر و جوانی شان را پای معاملات و قواعد اجتماعي سوزانده اند.بنابراين براي غلبه به چنين مسايل ومشكلات مهم اجتماعي ضرورت آموزش های مسائل جنسی قبل از ازدواج به شدت احساس می شود.

وی گفت: در حالی که همین زن و شوهرها اگر مشاوره جنسی قبل از ازدواج می گرفتند، شاید بسیاری از اتفاقات تلخ زندگی مشترکشان رخ نمی داد.

متخصص رفتار شناسی جنسی توصیه کرد: خانواده ها و جوانان با دید پیشگیرانه به ازدواج نگاه کنند و قبل از ازدواج؛ با گذراندن آموزش های مسائل جنسی واکسن های لازم( تضمین کننده های سلامتی زندگی زناشویی) را زده باشند. البته اين موضوع به طور 100 درصد تضمین کننده زندگی مشترک نیست اما حداقل تا حدی مانع از ایجاد آسیب های جدی و خطرناک خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: