کد خبر: ۳۳۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 06
رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: ۲۵۰ میلیون تومان هم به گزارش‌دهنده فساد جایزه داده‌ایم که این نوع تشویق را وظیفه خود در نظام مالیاتی می‌دانیم.

شفا آنلاین :اقتصادی >عمومی >رییس سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی ۱۵۰ هزار نفر با گردش حساب ۱۰۰۰ هزار میلیاردی خبر داد.وی همچنین از اخطار مالیاتی به 1250 پزشک نیزسخن گفت.

به گزارش شفا آنلاین به نقل از پاد ،محمدهادی سبحانیان، رییس سازمان امور مالیاتی کشور امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با اصحاب رسانه بیان کرد: سازمان امور مالیاتی در مسیر تحولات اساسی قرار دارد و این مسیر در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مهم‌ترین راهبرد ما در نظام مالیاتی عدالت واقعی است که یکی از مصادیق این امر مالیات ستانی از دانه درشت‌ها و کاهش بار مالیاتی بر مودیان کوچک است. استقرار نظام مالیاتی هوشمند با سرعت خوبی در سازمان امور مالیاتی به پیش رفته است و شاهد تغییر ریل از نظام مالیات ستانی سنتی به سمت مالیات ستانی مبتنی بر داده و اطلاعات هستیم.

رییس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: به طور کلی سرکشی به حساب شخصی اشخاص ممنوع است و نظام مالیاتی نیز این مسئله را رعایت می کند اما در خصوص حساب های شخصی که از آنها استفاده تجاری می شود؛ اشخاص باید پاسخگو باشند.

در عین حال ما از مجلس مصوبه ای گرفتیم که مودیانی مالیات خود را پرداخت نمی کنند امکان بلوکه کردن همان میزان مالیات آنها در صورت تایید نهایی میزان مالیات وجود داشته باشد که هم فعالیت اقتصادی مودی مالیاتی دچار وقفه نشود و هم اینکه بتوانیم از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: در واقع این سازمان به صورت سیستمی صرفاً به همان میزان بدهی قطعی شده حساب بدهکار مالیاتی را بلوکه کرده و وصول مالیات انجام می‌دهد و همه حساب های بدهکار مالیاتی را مسدود نمی کند و روند کاغذی و اداری اسبق نیز از این مسیر اکنون حذف شده است.

*معافیت ۳ برابری سقف مالیاتی موضوع ماده ۱۰۰

معاون وزیر اقتصاد در ادامه اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ موفق شدیم معافیت ۳ برابری سقف مالیاتی موضوع ماده ۱۰۰ را به تصویب برسانیم از ۴۷ میلیون تومان به ۱۴۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.همچنین مودیانی که تا سقف ۶ میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان درآمد داشتند، می‌توانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

وی اظهار کرد: رشدهای مالیاتی با استفاده از ابزارهای مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی صورت گرفته و ما در این زمینه موفق شدیم برای تکمیل ابزارها، احکامی را در مجلس تصویب کنیم تا با روش‌های داده کاوی جلوی فراریان مالیاتی را بگیریم و افرادی که با حساب‌های غیرتجاری فعالیت تجارتی می‌کنند را شناسایی کنیم.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها، گفت: بسیاری از دانه‌درشت‌ها از ارزش زمانی استفاده می‌کردند و پرداخت مالیات را به تاخیر می‌انداختند؛ برای جلوگیری از این نوع فرار مالیاتی حکم خوبی در مجلس صادر شد تا بر اساس آن برداشت بدهی مالیاتی در راستای بهبود فضای کسب و کار صورت گیرد.

به صورت سیستمی صرفاً به همان میزان بدهی قطعی شده حساب بدهکار مالیاتی را بلوکه کرده و وصول مالیات انجام دهیم. وصول ۱۵۰۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکسوی با اشاره به اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی گفت: بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص حقوقی به این سامانه پیوسته‌اند و مالیات را از این طریق وصول خواهیم کرد.

رییس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی لایحه‌ای را با عنوان تسهیل سامانه مودیان به مجلس ارسال کرد که مورد تصویب قرار گرفت و تغییر از نظام سنتی به مدرن نیازمند اصلاحات است.

انجام تکالیف در سامانه مودیان نیازمند به‌کارگیری حسابدار، استفاده از تجهیزات و سایر موارد نیست؛ بلکه آموزش‌هایی به صورت گسترده ارایه می‌کنیم.وی با اشاره به مالیات ستانی از خانه‌ها و خودروهای لوکس گفت: اکنون خانه‌هایی مشمول این نوع مالیات می‌شود که ارزش آنها بالای ۳۵ میلیارد تومان باشد که در سال ۱۴۰۰، ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد شناسایی شد که ارزش آن ۴۰۰ میلیارد تومان مالیات بود.

رییس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱، ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد شناسایی شد که ۱.۲ هزار میلیارد تومان ارزش آن بود و در سال ۱۴۰۲ که هنوز شناسایی مالیاتی ادامه دارد ۱.۶ میلیارد تومان ارزش این خانه‌هاست که فقط ۱۵۰ میلیارد تومان وصول شده است ضمن اینکه بسیاری از مالکان در حال اعتراض هستند.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص مالیات خودروهای لوکس، گفت: در سال ۱۴۰۰ برای ۱۷۷ هزار خودرو گران قیمت ۲ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شد که در سال ۱۴۰۱ برای حدود ۲۵۲ هزار خودرو ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات در نظر گرفتیم و در سال ۱۴۰۲ برای ۱۶۲ هزار خودرو ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شد که تا پایان بهمن مهلت پرداخت دارند.تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از خودروهای لوکس وصول شده است که سرعت در این امر به خاطر نقل و انتقال خودرو بوده است.

وی در خصوص شناسایی خانه‌های خالی گفت: عزم ما برای مالیات ستانی از خانه های خالی جدی است و این امر مبتنی بر اطلاعاتی است که توسط وزارت اره و شهرسازی در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد.

مالیات اینفلوئنسرها

رییس سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: برای خانه‌های خالی ۱۴۰۰، حدود چهار بار اطلاعات ۵۹۰ هزار خانه مورد بازنگری توسط وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که در نهایت ۶۶ هزار خانه شناسایی شد که ارزش آن ۱.۴ هزار میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به دریافت مالیات از سلبریتی‌ها گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اینفلوئنسرهایی که بیش از ۵۰۰ نفر دنبال کننده داشتند شناسایی شدند که ۵۵۱ مورد بودند در نهایت برای ۱۲۳ اینفلوئنسر برگه تشخیص مالیات صادر شد.

سبحانیان بیان داشت: مجموع تراکنش این اینفلوئنسر ۲.۳ هزار میلیارد تومان بود که برای سال ۱۳۹۹، ۶۴ برگه تشخیص به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان صادر شد که در نهایت ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مالیات اخذ شد.

برای اصناف کیسه ندوخته‌ایم

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ما به عنوان سازمان مالیاتی و دولت برای اصناف کیسه ندوخته‌ایم که جیب بودجه را پر کنیم گفت: ما فقط ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان مالیات برای مشاغل در نظر گرفتیم که حدود ۹۰ درصد مالیات‌ها زیر ۲۰ میلیون تومان است.وی تاکید کرد: بخش مشاغل و اصناف نهایتاً ۶ درصد درآمدهای مالیاتی کشور را تامین می‌کنند و مالیات ۵۰ درصد مودیان مالیاتی مشاغل در سال جاری صفر بوده است.

سبحانیان با اشاره به اینکه کسانی که توانایی پرداخت بیشتری دارند باید مالیات بیشتری از آنها اخذ شود گفت: شرکت‌های بزرگی که از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند را محدود خواهیم کرد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص حقوقی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه است که این عدد باید اصلاح شود؛ ضمن اینکه معافیت مالیاتی در دولت سیزدهم ساماندهی خوبی شده است و در لایحه مالیات بر مجموع درآمد بسیاری از موارد دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه مالیات باید از پرمصرف‌ها گرفته و در میان افراد فرودست توزیع می‌شود، ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده از عموم مردم گرفته نمی‌شود، بلکه از افرادی گرفته می‌شود که از کالاهای پرمصرف استفاده می‌کنند. تحلیل برخی از کارشناسان در خصوص ارزش افزوده درست نیست.

اخطار به ۱۲۵۰ پزشک

سبحانیان از صدور اخطار به هزار و ۲۵۰ پزشک نیزخبر داد و گفت: به این پزشکان در خصوص تخلف مالیاتی هشدار دادیم و اسامی آن‌ها را به نظام پزشکی اعلام کردیم.
 
رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: ۲۵۰ میلیون تومان هم به گزارش‌دهنده فساد جایزه داده‌ایم که این نوع تشویق را وظیفه خود در نظام مالیاتی می‌دانیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: