کد خبر: ۳۳۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 05
سرانجام پس از هفته‌ها روند صعودی نرخ ارز، دولت از ابتدای این هفته بار دیگر سیاست تثبیت نرخ را در پیش گرفت و با سیاست‌های دستوری فعلا بازار را به کنترل خود درآورد تا دلار به سمت کانال‌های پایین‌تر عقب‌گرد کند.

شفا آنلاین>خودرو>قیمت خودرو، امروز، دوشنبه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲، تحت تاثیر روند نزولی نرخ ارز در روز گذشته آغاز به کار کرد. طوری که به نظر می‌رسد این بار نوبت به دلار رسید تا ترمز بازار خودرو را بکشد.

به گزارش شفا آنلاین:سرانجام پس از هفته‌ها روند صعودی نرخ ارز، دولت از ابتدای این هفته بار دیگر سیاست تثبیت نرخ را در پیش گرفت و با سیاست‌های دستوری فعلا بازار را به کنترل خود درآورد تا دلار به سمت کانال‌های پایین‌تر عقب‌گرد کند. اتفاقی که بلافاصله در قیمت خودرو هم تخلیه شد و امروز اکثر محصولات روند ریزشی را در پیش گرفتند.

بررسی نمودارها نشان می‌دهد در سال جاری ارز مهم‌ترین بازیگر بازار خودرو بوده و نقش پررنگ‌تری حتی نسبت به متغیرهای عرضه و تقاضا در تعیین قیمت خودرو ایفا می‌کند.

امروز، دوشنبه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲، نیز به دنبال عقب‌نشینی دلار از کانال‌شکنی روزهای گذشته، مقاومت بازار خودرو شکست و هیچ‌کدام از محصولات مورد بررسی رنگ سبز را به خود ندید.

قیمت خودرو در بازار محصولات داخلی

بررسی ۱۰ خودروی پرطرفدار بازار داخلی نشان می‌دهد که تمام آن‌ها امروز از موضع روزهای گذشته خود عقب نشسته‌اند و تماما علامت منفی را پشت قیمت‌های خود به نمایش گذاشته‌اند. البته نیم‌نگاهی به قیمت سایر محصولات داخلی هم که در این گزارش به نام آن‌ها اشاره نشده، بازاری سراسر قرمزپوش را به تصویر می‌کشد.

در میان محصولات مورد بررسی سمند سورن‌پلاس بنزین بیش از هر محصول دیگری کاهش قیمت دارد. مدل دوگانه‌سوز این سدان نیز از ریزش قیمت‌ها در امان نمانده است.

افت قیمت سایر محصولات ایران خودرو نیز گرچه به یک درصد هم نمی‌رسد، اما آن‌ها هم نتوانسته‌اند مقاومت کنند و با قیمت پایین‌تری نسبت به روز گذشته معامله می‌شوند.

همان‌طور که در روزهای صعودی بازار خودرو، محصولات ایران خودرو تب تندتری دارند، در روزهای کم‌رمق بازار نیز سرعت افت قیمت آن‌ها بالاتر است.

بر این اساس گرچه هر چهار محصول مورد بررسی سایپا هم از مسیر کلی بازار تبعیت کرده‌اند، اما در شیب رو به پایین آن‌ها احتیاط بیشتری مشاهده می‌شود.

جدول پایین جزئیات قیمت خودرو در بازار محصولات داخلی را طی امروز، 15 بهمن 1402، نشان می‌دهد. 

قیمت خودروهای مونتاژی

با توجه به میزان تاثیرپذیری خودروهای داخلی از قیمت ارز، طبیعتا انتظار می‌رود محصولات مونتاژی که وابستگی بیشتری به نرخ دلار دارند، با شیب تندتری قیمت‌شکنی کنند.

در میان ۱۰ محصول چینی مورد بررسی، شش خودرو امروز روند منفی را در پیش گرفتند و چهار محصول دیگری هیچ‌گونه تغییری نسبت به روز گذشته ندارند.

با نگاهی تحلیلی می‌توان دریافت محصولاتی که قیمت بالاتری دارند و اصطلاحا جزو مونتاژی‌های لوکس به حساب می‌آیند آخرین مقاومت خود را در برابر بازگشت ارز به کانال‌های پایین نشان می‌دهند. گویا رقابت کمتر در این بازار منجر شده زور طرف عرضه بر متقاضیان بچرید.

در این میان ام.وی.ام X22 دنده‌ای اسپرت لاکچری که روز گذشته تا ۸۲۰ میلیون تومان پایین آمده بود، امروز نیز به روند کاهشی خود ادامه داد و با افت ۱.۸ درصدی به ۸۰۰ میلیون تومان رسید. آما آیا با ادامه این روند، در روزهای آینده این محصول مدیران خودرو وارد کانال ۷۰۰ میلیون تومان می‌شود؟

دو محصول دیگر مدیران خودرو نیز همچون دیروز، یک افت نرخ دیگر را تجربه کردند تا این مونتاژکار پرچم‌دار افت قیمت شناخته شود.

محصولات کرمان موتور نیز امروز آخرین مقاومت خود را شکستند و هر سه محصول مورد بررسی ارزان‌تر از روز گذشته به مرحله معامله رسیدند.

با این حال، سایر محصولات مونتاژی را می‌توان آخرین بازماندگان جنگ ارزی دانست که فعلا تصمیم دارد ساز دولت را کوک کند.

قیمت خودرو مونتاژی 16 بهمن 1402

پیش بینی قیمت خودرو

طبق تجربه‌ی حداقل دو سال اخیر، بازار ارز را باید نقش اول نوسانات قیمت خودرو دانست. اتفاقی که فعلا پیش بینی قیمت خودرو را تا حدودی سهل کرده و کوچک‌ترین شوکی در این بازار بلافاصله در قیمت خودرو تخلیه می‌شود.

از این رو در صورتی که روند نزولی نرخ ارز در روزهای پیش رو هم ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت که خودرو هم از این قیمت‌ها پیر‌وی کند.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: