کد خبر: ۳۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 10
با تلاش تيم پيوند بيمارستان شهيد مدرس تهران صورت گرفت:
شفا‌آنلاين - پسربچه بجنوردی كه براي زنده ماندن نيازمند عمل پيوند همزمان كليه وقلب بود دريك جراحي منحصر به فرد و پس از عمل پيوند كليه وبدون نياز به پيوند قلب به زندگي عادي بازگشت.
به گزارش شفاآنلاين ،دکتر مجیدعلی عسگری ارولوژیست و رییس بخش پیوند اعضای مرکز پزشکی شهید مدرس در گفتگو با خبرنگار ما  درخصوص درمان موفقیت آمیز و منحصربه فرد پسربچه ای که دچار نارسایی کلیه و قلب بود اظهار داشت: جلیل پهلوان پسربچه  13 ساله اهل روستایی در بجنورد  کاندید عمل پیوند کلیه و مبتلا به نارسایی شدید کلیه و قلب بود که اوایل اسفند سال 92 برای پیوند کلیه از دهنده زنده به اتاق عمل رفت .اما متاسفانه حین بیهوشی و قبل از عمل به دلیل نارسایی شدید قلب دچار ارست قلبی تنفسی شد که توسط تیم درمان احیا شد و لی عمل پیوند وی لغو شد .

وی افزود: با اين حال بیمارحدود سه ماه قبل برای پیوند کلیه در بخش پیوند اعضای بیمارستان شهیدمدرس بستری شد و  طی سه ماه گذشته توسط دکتر تارا رییس بخش نفرولوژی بیمارستان و همکارانش تحت مراقبت و کنترل قرار گرفت. تا با دیالیز دقیق و برنامه ریزی شده نارسایی قلب بیمار کمی بهبود پیدا کند . علیرغم کوشش های صورت گرفته متاسفانه بازده قلبی بیمار(EF) وی فقط 10 درصد بود . بنابراین توصیه پزشکان متخصص قلب در این شرایط پیوند همزمان قلب و کلیه  بیمار بود .


دکتر علی عسگری در ادامه با اشاره به تجربیات قبلی این مرکز در خصوص درمان دو بیمار مشابه بیمار فعلی گفت: ما در سابقه کاری خود دو بیمار با همین شرایط داشتیم که کاندید قلب و کلیه همزمان بودند که این دو بیمار را با انجام تمهیداتی صرفا با پیوند کلیه درمان کردیم  و خوشبختانه پس از گذشت چند ماه  EFآنها به حدود 50 درصد رسید . یکی از بیماران مذکور دختر بچه 14 ساله ای بود که در حدود 10 سال پیش با این روش مورد درمان قرار گرفت و به زندگی عادی خود بازگشت . وی هم اکنون ازدواج کرده ،دارای فرزند می باشد و بالمحدا...  قلب و کلیه وی به خوبی کار می کند .


وی افزود: با  توجه به تجربیات مذکور تصمیم گرفتیم در مورد این بیمار نیز همان تکنیک درمانی را به کار برده و فقط پیوند کلیه انجام دهیم. زیرا در صورت پیوند همزمان قلب و کلیه و احیانا رد پیوند، مسلما زندگی بیمار دچار مخاطره می شود .اما در صورت پیوند کلیه تنها،  اگر کلیه پس بزند حداقل قلب بیمار کارایی خود را دارد .


دکتر علی عسگری با اشاره به شرایط بسیار سخت بیمار و این  موضوع که تمامی ارگانهای وی دچار اختلال شده بود و EFزیر 10 درصد داشت گفت: در این شرایط برای انجام عمل پیوند کلیه ، همکاری تیمی بسیار ورزیده و ماهر متشکل از متخصصان رشته های مختلف و کادر پرستاری و ... ضروری بود. بنابراین تصمیم گرفتیم از دکتر رضوان پیشکسوت و متخصص بیهوشی بازنشسته دانشگاه که فوق العاده در این امر تبحر دارند و در خصوص پیوند دو بیمار قلبی نیز باتیم ما همکاری داشتند در این عمل نیز یاری بگیریم.


وی افزود: این کار، کار تیمی منحصربفردی است که انجام موفق آن حاصل تلاش جمعی و همکاری و تعامل گروههای زبده ای شامل جراحان کلیه ، متخصصان بیهوشی و قلب و کلیه ، کادر پرستاری ، تصویر برداری ، اتاق عمل،  ICUو... می باشد .

وی درخصوص روند درمان بیمار گـفت: پس از انجام مراحل اولیه و آمادگی بیمارعمل  پیوند یک کلیه از اهدا کننده مرگ مغزی که هم سن و هم وزن بیمار بود 13 مردادماه  با همکاری تیم پیوند بیمارستان شهید مدرس با موفقیت انجام شد. پس از عمل بیمار تا چند روز تحت مراقبتهای شدید و فوق العاده در ICUپیوند بیمارستان قرار گرفت.


دکتر علی عسگری افزود: ابتدا قلب بیمار قدرت پمپاژ مناسبی نداشت اما به تدریج وبا مراقبتهای درمانی صورت گرفته  وضعیت قلب بیمار با شرایط سازگار شد و به شرایط خوبی برگشت . همچنین علایم بهبودی ارگانهای مختلف بیمار نیز مشاهده شد و اختلالات انعقادی بیمار نیز رفع شد ،EF  بیمار پس از 10 روز به بالای 20 درصد رسید و به تدریج تا زمان ترخیص یعنی یک ماه پس از عمل به 35 درصد رسید .

رییس بخش پیوند اعضای مرکز پزشکی شهید مدرس خاطرنشان کرد: خوشبختانه شاهد موفقیت این درمان بودیم و بازگشت بیمار به روند طبیعی زندگی بودیم و بیمار که قبل از پیوند توانایی حرکت نداشت و فقط حالت نشسته با اکسیژن را تحمل می کرد هنگام ترخیص توانست روی پاهای خود حرکت کند و به زندگی عادی خود بازگردد.  امیدواریم این بهبودی بیمار پیشرفت کند و با توجه به سابقه بیماران قبلی در ماههای آینده  EFبیمار به حدود 50-60 برسد .

دکتر علی عسگری در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: اگر بیمارانی که در سنین پایین به علت نارسایی کلیه، دچار نارسایی قلبی می شوند هر چه سریعتر مورد پیوند کلیه قرار گیرند شاید دیگر احتیاج به پیوند قلب نداشته باشند و فقط با پیوند کلیه مشکلات آنان رفع شده و به زندگی عادی بازگردند.

وی در خاتمه با اشاره به این که تجربه موفق دو بیمار قلبی نیز در مجلات معتبر خارجی منتشر شده است ،گفت: در این نوع درمان منحصر به فرد با استفاده از تجربیات گذشته، علم روز، کار تیمی و پزشکان زبده توانستیم بیمار مبتلا به نارسایی کلیه و قلب پیشرفته که کاندید پیوند همزمان قلب و کلیه بود را بدون انجام پیوند قلب و فقط با پیوند کلیه درمان کرده و به زندگی عادی خود بازگردانیم . بنابراین بهتر است همکاران درمان افرادی که کاندید عمل همزمان قلب و کلیه هستند را مورد بازنگری مجدد قرار دهند  شاید با استفاده از این تکینک بتوانیم در درمان موفق این نوع بیماران نتایج خوبی را کسب کنیم .

لیلا متدین سرپرستار بخش پیوند اعضای مرکز پزشکی شهیدمدرس نیز در گفتگو با ما وضعیت بیمار را پس از پیوند و در هنگام ترخیص رضایتبخش عنوان کرد و گفت: پس از پیوند 24 ساعت در ICUاطفال تحت نظر بود و سپس به بخش پیوند منتقل شد و پس از 10 روز EFبیمار از 10 درصد به 20 درصد رسید و در هنگام ترخیص یعنی یکماه پس از پیوند EFبیمار 35 درصد رسید و کارکرد کلیه بیمار در حد مطلوب بود و با کراتینین 1 مرخص شد .

وی با اشاره به وضعیت وخیم بیمار قبل از پیوند گفت: به دلیل اختلالات انعقادی مرتبا برای این بیمار کاتترهای متعددی گذاشته می شد و به دلیل نارسایی قلبی  پیشرفته و  EFپایین بیمار دچار بی اشتهایی شدید، کاهش وزن، تب های مکرر ، ضعف شدید و... بود که پزشکان تنها راه درمان بیمار را پیوند عنوان کرده بودند .

سرپرستار بخش پیوند اعضای مرکز پزشکی شهیدمدرس با بیان این که خوشبختانه با تلاش تیم درمانی ماهر و زبده بیمارستان و مراقبتهای صورت گرفته این بیمار به زندگی عادی خود بازگشته است  افزود: وزن بیمار قبل از پیوند 19 کیلوگرم بود که در هنگام ترخیص به 27 کیلوگرم رسیده بود وحال عمومی وی رضایت بخش بود و طبق دستور تیم درمان برای انجام آزمایشات دوره ای و پیگیری های لازم  به بیمارستان مراجعه خواهد کرد .

بيماران مبتلا به نارسايي قلب و كليه نيازمند پيوند فوري

دکتر تارا رییس بخش نفرولوژی مرکز پزشکی شهید مدرس نيزدر گفتگو با ما در خصوص این تکنیک درمانی منحصر به فرد اظهار داشت: بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه معمولا به دلیل دیالیز دچار نارسایی قلب نیز می شوند که در مورد برخی از بیماران این نارسایی قلب به مراحل پیشرفته می رسد و زندگی عادی بیمار  را مختل می کند. اما با انجام پیوند کلیه ضمن درمان نارسایی کلیوی بیمار می توان نارسایی قلب  وی را نیز درمان کرد تا بیمار به شرایط طبیعی بازگردد.

دکتر تارا در خصوص این روش درمانی منحصر به فرد که در بیمارستان شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی انجام شده است، اظهار داشت: این بیمار در شرایط بسیار بدی به سر می برد و تحمل عمل پیوند را نداشت تا حدی که دو روز قبل از پیوند، خروجی قلب بیمار بسیار کاهش یافته و به 7 درصد رسیده بود و این نارسایی قلب پیشرفته منجر به نارسایی کبد و طحال بیمار شده بود .

دکتر تارا در ادامه خاطرنشان کرد: بیمارانی که با این درجه از نارسایی قلبی ، عمل پیوند کلیه را انجام می دهند با توجه به خطرات و بار مراقبتی زیادی که این کار دارد ، برخی  از مراکز بمنظور پیشگیری از خطرات شدید احتمالی اقدام به پیوند همزمان قلب و کلیه می کنند. گرچه این نوع درمان در کوتاه مدت آرامش خاطر بیشتری برای تیم پزشکی ایجاد می کند ولی باتوجه به احتمال پس زدن قلب پیوندی و در نتیجه مرگ، ممکن است در آینده عمر طولانی مدتی برای بیمار حاصل نشود .

رییس بخش نفرولوژی مرکز پزشکی شهید مدرس افزود:باتوجه به این که اهدای کلیه از دهنده زنده با سن پایین در نظام پیوند کشور ممنوع می باشد، مجبور بودیم از دهنده زنده بزرگسال استفاده کنیم که این موضوع به دلیل بزرگی کلیه خطر زیادی از لحاظ عدم تحمل قلب بیمار به همراه داشت ولی خوشبختانه به طور معجزه آسایی یک روز قبل از انجام پیوند ، یک مرگ مغزی کاملا مناسب ، هم اندازه و هم سن گیرنده معرفی شد و این موضوع یکی از عوامل موفق پیوند بود .

دکتر تارا در ادامه تاکید کرد: در مورد بیمارانی که در سنین پایین دچار نارسایی کلیه و به تبع آن نارسایی قلبی می شوند، هرچه سریعتر باید پیوند کلیه انجام شود.

وی در سخنان خود پیشنهاد کرد: در حوزه پیوند بهتر است هر بیمارستانی در رشته ای که نقاط قوت خوبی دارد فعالیت کند زیرا  امکان تعامل و همکاری بیشتری وجود دارد و درنهایت موفقیت عمل پیوند افزایش می یابد.

دکتر تارا در پايان ضمن تقدیر از همکاری بی شائبه دکتر رضوان پیشکسوت و متخصص بیهوشی بازنشسته دانشگاه در انجام این عمل جراحی و نظارت دقیق وی،از تلاش تمامی تیم درمانی در انجام این عمل و مراقبتهای پس از آن قدردانی کرد.

گزارش : سعیده عباسی




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: