کد خبر: ۳۳۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 28
اسکیت سواری یک ورزش هوازی پرشدت است که موجب افزایش ضربان قلب و سوزاندن کالری در بدن می‌شود. هنگام اسکیت سواری، عضلات باید برای حرکت دادن بدن و حفظ تعادل به طور مداوم کار کنند. این موضوع باعث افزایش مصرف انرژی و سوختن چربی می‌گردد

شفا آنلاین>سلامت>اسکیت سواری یکی از ورزش‌های پرطرفدار و سرگرم‌کننده است که علاوه بر تفریح، مزایای زیادی برای سلامتی و تناسب اندام دارد. عده ی زیادی از مردم اسکیت سواری را به چشم یک تفریح نگاه میکنند و از فواید آن برای سلامتی اطلاعی ندارند. در این محتوا تلاش شده به اثرات مثبت اسکیت سواری اشاره شود تا با نزدیک شدن به فصل گرما افراد بیشتری به سمت این ورزش بیایند.

چرا اسکیت سواری برای کاهش وزن و سوزاندن کالری مفید است؟

به گزارش شفا آنلاین:اسکیت سواری یک ورزش هوازی پرشدت است که موجب افزایش ضربان قلب و سوزاندن کالری در بدن می‌شود. هنگام اسکیت سواری، عضلات باید برای حرکت دادن بدن و حفظ تعادل به طور مداوم کار کنند. این موضوع باعث افزایش مصرف انرژی و سوختن چربی می‌گردد. بسته به شدت و مدت تمرین، در هر ساعت اسکیت سواری 300 تا 600 کالری می‌تواند سوزانده شود. به عنوان مثال، اسکیت سواری با سرعت متوسط برای یک فرد 70 کیلویی، حدود 450 کیلری در هر ساعت می‌سوزاند.

در مقایسه با پیاده روی و دویدن، اسکیت سواری کالری بیشتری می‌سوزاند. علت این امر تلاش عضلانی بیشتر و حفظ تعادل دائمی بدن روی اسکیت است که موجب تحریک بیشتر عضلات و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. در نتیجه، اسکیت سواری یک فعالیت ورزشی عالی برای سوزاندن کالری و کاهش وزن است و پیشنهاد می‌شود.

چگونه اسکیت سواری باعث تقویت و عضله‌سازی می‌شود؟

اسکیت سواری عمدتاً عضلات پاها از جمله چهارسر ران، دوسر ران، و ساق پا را تقویت می‌کند. برای پیشروی و حرکت رو به جلو روی اسکیت، این عضلات به طور مکرر منقبض و منبسط می‌شوند. تکرار این حرکات، با فشار و مقاومتی که عضلات تحمل می‌کنند، باعث رشد و تقویت آن‌ها می‌گردد.

علاوه بر پاها، عضلات کمر، شکم، و باسن نیز در اسکیت سواری بسیار فعال هستند. حفظ تعادل روی اسکیت نیازمند انقباض مداوم عضلات مرکزی بدن از جمله عضلات شکمی و کمر است. همچنین عضلات باسن و ران نیز برای ایجاد قدرت و پایداری بیشتر، بطور مستمر در حال کار هستند.

برای تمرکز بیشتر روی عضله‌سازی می‌توان از حرکات هدفمند مکمل مثل اسکات، لانژ، و پرس پا استفاده کرد. همچنین حمل وزنه‌ دستی حین اسکیت سواری، بار بیشتری را روی عضلات وارد کرده و باعث تحریک بیشتر آن‌ها برای رشد و تقویت می‌شود.

برای تمرکز بیشتر روی عضله‌سازی در اسکیت سواری، توصیه می‌شود حرکاتی مثل زانو زدن، پرش و ضربه گرفتن در مسیر انجام شود. همچنین از وزنه‌های دستی نیز می‌توان بهره برد.

images_1706120071_65b153879a2dd.png

احتمال مصدومیت در اسکیت سواری چقدر است؟

 اسکیت سواری همانند هر ورزش دیگری دارای ریسک آسیب‌دیدگی و مصدومیت می‌باشد، اما خوشبختانه با رعایت نکات ایمنی و احتیاط، می‌توان از بروز بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

طبق آمار و گزارش‌های منتشر شده، اسکیت سواری جزء 10 ورزش پرخطر دسته‌بندی نمی‌شود. اما باز هم خطر آسیب‌دیدگی در آن وجود دارد.

شایع‌ترین آسیب‌دیدگی‌ها در اسکیت سواری عبارتند از:

- خراشیدگی و زخم

- پیچ خوردگی مچ پا یا مفاصل

- شکستگی استخوان

- آسیب دیدگی زانو

برای کاهش احتمال آسیب‌دیدگی بهتر است قبل از شروع، حرکات گرم کردن و کششی انجام شود. همچنین استفاده از لوازم اسکیت از قبیل زانوبند، مچ بند و کلاه ایمنی توصیه می‌شود.

با احتیاط و آموزش، می‌توان اسکیت سواری را به عنوان یک ورزش نسبتاً ایمن و لذت‌بخش انجام داد.

ورزش اسکیت سواری بیشتر برای کودکان مفید است یا بزرگسالان؟

 اسکیت سواری ورزشی است که هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید می‌باشد، اما شاید بتوان گفت که مزایای آن برای کودکان بیشتر است:

- اسکیت سواری یک فعالیت بدنی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده برای کودکان محسوب می‌شود و باعث می‌شود آن‌ها به طور طبیعی ورزش کنند.

- این ورزش هماهنگی و تعادل بدنی کودکان را افزایش می‌دهد و به رشد مناسب آنان کمک می‌کند. 

- اسکیت سواری مهارت‌های حرکتی کودک را تقویت نموده و اعتماد به نفس آن‌ها را بالا می‌برد.

- این فعالیت، کودکان را از نشستن طولانی مدت دور نگه داشته و از چاقی و اضافه وزن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

نکته مهم در مورد اسکیت سواری کودکان این است که اسکیت باید درست انتخاب شده باشد. برای همین هنگام خرید اسکیت بچه گانه باید دقت داشت تا اسکیت مناسبی تهیه کرد تا کودک از این ورزش استقبال کند.

در نهایت بزرگسالان نیز می‌توانند از مزایای اسکیت سواری از جمله سوزاندن کالری، تقویت عضلات و استخوان‌بندی و همچنین تفریح سالم بهره‌مند شوند.

images_1706120040_65b153685e293.jpg

آیا اسکیت سواری به عنوان ورزش کافی است یا به ورزش های دیگر نیاز هست؟

 اسکیت سواری یک فعالیت ورزشی پُرتحرک و کامل محسوب می‌شود، اما به تنهایی به عنوان تنها ورزش فرد کافی نیست و پیشنهاد می‌شود با سایر فعالیت‌های ورزشی ترکیب شود.

دلایل اصلی برای اهمیت تنوع بخشیدن به ورزش‌ها عبارتند از:

اسکیت سواری به طور عمده روی عضلات پاها، باسن، ران و شکم تمرکز دارد. اگرچه این عضلات تقویت شده و استقامت قلبی-تنفسی افزایش می‌یابد، اما بخش‌هایی از بدن مثل شانه‌ها، بازوها، قفسه سینه و پشت کمتر درگیر می‌شوند. در نتیجه، احتمال عدم توازن عضلانی وجود دارد.

همچنین طی دوره‌های طولانی مدت، تکرار مداوم حرکات مشابه، احتمال بروز آسیب‌دیدگی‌های مزمن مانند التهاب تاندون، درد مفاصل و شکستگی استرسی استخوان را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، سایر ورزش‌ها مزایای اضافی دارند مثلاً شنا و دوچرخه سواری برای تقویت سیستم قلبی-عروقی، ورزش‌های هوازی برای افزایش استقامت، و فعالیت‌های کششی و تقویت عضلانی برای انعطاف‌پذیری و متعادل سازی بدن.

در نهایت پیشنهاد می‌شود فرد حداقل هفته‌ای 2-3 بار اسکیت سواری را با یکی از ورزش‌های هوازی، یک ورزش استقامتی و یک جلسه کشش و تقویت عضلات کامل ترکیب نماید تا برنامه ورزشی او متنوع و متوازن باشد.

مزایای دیگر اسکیت سواری

اسکیت سواری به عنوان ورزش مزایای دیگری نیز دارد که باعث جذابیت بیشتر آن میشود. یک مزیت هزینه این ورزش است. اصلی ترین هزینه مربوط می شود به قیمت اسکیت که در مقایسه با تجهیزات سایر ورزش ها قیمت مناسب تری دارد. اگر چه در صورت استفاده از مربی اسکیت و یا پیست اسکیت هزینه باید پرداخت کرد، اما میتوان اسکیت را برداشت و در هر جایی به این ورزش پرداخت و از مزایای سلامتی آن بهره مند شد.

یک مزیت دیگر آن کمک به جا به جایی در سطح شهر است. بسیاری از افراد برای رفت و آمد از اسکیت ها استفاده میکنند که هم در زمان صرفه جویی می شود و هم در این میان ورزش کرده اند.

در پایان نمیتوان به جذابیت اسکیت به عنوان تفریح اشاره نکرد. این ورزش در چند دهه اخیر در میان کودکان ایران به عنوان یک بازی محبوبیت بالایی داشته و با اطلاع از فواید آن به عنوان ورزش خوب است که کودکان را به این ورزش تشویق کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: