کد خبر: ۳۳۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 26
سطح بالای قند خون می‌تواند مشکلات زیادی مانند ابتلا به دیابت به دنبال داشته باشد و حتی به بخشی‌هایی از بدن از جمله پاها یا چشمان بیمار آسیب جدی وارد کند. اما می‌توان برای پیشگیری یا به تأخیر انداختن بسیاری از عوارض جانبی بیماری دیابت تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.
شفا آنلاین>سلامت> بیماری دیابت اگر به خوبی مدیریت و مهار نشود معمولاً عوارض زیادی به دنبال دارد. بنابراین باید امکانات و آگاهی‌های لازم در خصوص بیماری دیابت برای همه بیماران مبتلا به آن و همچنین خانواده‌های آن‌ها وجود داشته باشد. چون با توجه به اینکه این بیماری می‌تواند جنبه وراثتی هم داشته باشد بهتر است دیگر اعضای خانواده هم با آگاهی از روند پیشرفت بیماری، مانع ازبروز یا پیشرفت آن شوند.

عدالت در دسترسی همه بیماران به دارو و درمان

به گزارش شفا آنلاین:دکتر امیر کامران نیکوسخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران در باره مشکلات بیماران مبتلا به دیابت می‌گوید: استفاده از نسل جدید انسولین می‌تواند باعث افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت شود.

به عقیده او با توجه به اینکه بیماری دیابت، بیماری پیچیده‌ای است؛ برقراری عدالت در دسترسی به دارو و درمان بسیار ضروری است. توجه داشته باشیم وقتی از بیماری به نام دیابت حرف می‌زنیم موضوع فقط یک بیماری نیست، چون ابتلا به چنین بیماری، زمینه ساز بیماری‌های زیاد دیگری نیز خواهد شد. به همین دلیل هم راه‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد.

تنوع در شیوه‌های درمان دیابت

به گفته مدیرعامل انجمن دیابت ایران، با توجه به روش‌های درمانی متنوع برای بیماری دیابت، گاهی روش درمان برای هر بیمار با بیمار دیگری متفاوت خواهد بود. بنابراین نمی‌توان گفت هر بیمار مبتلا به دیابت در مراجعه به پزشک با روش درمان یکسانی مواجه خواهد شد. داروهایی هم که برای درمان این بیماری وجود دارد؛ از داروهای خوراکی گرفته تا داروهای تزریقی با توجه به وضعیت هر بیمار، سن و سال و شرایط فیزیکی او تجویز خواهدشد.

ضرورت دسترسی بیماران به گزینه‌های درمانی

دکتر نیکوسخن می‌گوید: در سال‌های اخیر مطالعات زیادی در خصوص داروهای بیماری دیابت صورت گرفته و اتفاقات مهمی هم در روش درمان بیماران مبتلا به دیابت ایجادشده است. حتی داروهای جدیدی هم به خانواده داروهای دیابتی اضافه شده‌اند؛ یعنی اگر در گذشته فقط یک درمان مشخص برای بهبود این بیماری وجود داشت و تقریباً همه بیماران به یک شیوه مشخص درمان می‌شدند؛ در حال حاضر هر بیمار مبتلا به دیابت درمان منحصر به فرد خود را دارد.

بنابراین همه بیماران مبتلا به دیابت باید امکان دسترسی به گزینه‌های درمانی مختلف را داشته باشند.

مدیریت اصولی درمان دیابت

به گفته مدیرعامل انجمن دیابت ایران برای دسترسی بیماران مبتلا به دیابت به گزینه‌های درمانی متنوع؛ چند هدف باید دنبال شود؛ نخست آنکه بتوانیم این بیماری را به شیوه‌ای صحیح و اصولی مدیریت کنیم تا حتی الامکان از عوارض آن جلوگیری شود چون معمولاً عوارض این بیماری، خطرناک‌تر از خود آن است.

همچنین کنترل چربی، فشارخون و عوارض بلندمدتی که دیابت به دنبال دارد سبب می‌شود که پزشک برای انتخاب دارو برای هر فرد روش درمانی مشخصی را انتخاب کند. به همین دلیل هم باید امکان دسترسی به انواع داروها و درمان‌های متنوع برای همه بیماران فراهم باشد. به علاوه باید انعطاف لازم در این زمینه وجود داشته باشد که با انتخاب داروهای مختلف بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت بهبود یابد.

اهمیت سادگی درمان

نیکوسخن می‌گوید: سادگی درمان موضوع بسیار مهم دیگری است که در درمان بیماری دیابت باید مد نظر قرار گیرد. یعنی هرچه درمان ساده‌تر باشد کیفیت زندگی بیماران هم افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر داروهایی برای درمان دیابت تولید شده‌اند که تا حد زیادی شرایط را برای بیماران آسان‌تر کرده‌اند. مثلاً اگر در گذشته بیماران مبتلا به دیابت ناچار بودند در چند وعده دارو مصرف کنند تا میزان قند خونشان کنترل شود؛ در حال حاضر و با طولانی‌تر شدن اثر داروها، میزان مصرف داروها به یک‌بار در روز کاهش یافته‌است. ضمن آنکه در گذشته بیماران ناچار بودند چند دارو را با هم مصرف کنند؛ در حالی که این امکان برای آن‌ها ایجاد شده که سه دارو در یک دارو خلاصه شود.

اضافه‌وزن و افت قند خون

به گفته مدیرعامل انجمن دیابت ایران موضوع مهم دیگر در مورد داروهای بیماری دیابت موضوع اضافه‌وزن و افت قند خون آن‌هاست که باید آن‌ها را به حداقل برسانیم تا جلوی مشکلات اضافه‌وزن و افت قند خون آن‌ها گرفته شود. در حال حاضر نیز داروهایی به بازار آمده‌اند که هم قند خون را کنترل می‌کند و هم جلوی عوارض قلبی، عروقی و کلیوی فرد را می‌گیرد.

همچنین این داروها باعث افت قند خون کمتری می‌شوند و یک‌بار مصرف آن‌ها در طول روز هم برای بیمار کافی است. البته این عدالت باید برای بیماران وجود داشته باشد که همه آن‌ها به این دارو هاد دسترسی داشته باشند تا بتوانند راحت‌تر زندگی کنند.

تأمین امکان بیمه داروهای بیماری دیابت

دکتر نیکوسخن می‌گوید: شرکت‌های دارویی در تولید داروهای بیماری دیابت نقش مهمی دارند. در حال حاضر تحقیقات گسترده‌ای هم توسط شرکت‌های تولیدکننده داروهای مربوط به بیماری دیابت انجام شده است. شرکت‌هایی داخلی هستند که می‌توانند داروهای مورد نیاز بیماری دیابت را وارد کشور یا آن‌ها در داخل ایران تولید کنند.

دولت هم باید توجه داشته باشد که اگر پزشک، دارویی را برای بیماران تجویز می‌کند حتماً این دارو می‌تواند به زندگی بهتربیمار کمک کند بنابراین برای کمک به بهبود شرایط، این داروها باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

فواید انسولین‌های نسل جدید

به گفته دکتر نیکو سخن، همه بیماران باید امکان استفاده از انسولین نسل جدید را داشته باشند چون این دارو هم افت قند خون کمتری برای بیماران به دنبال دارد و هم شیوه مصرف آن آسان‌تر است. درنتیجه می‌تواند باعث افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت شود. همچنین در صورت مصرف زیاد کربوهیدرات در یک وعده غذایی؛ انسولین‌های نسل جدید هم طولانی اثرتر هستند و هم سریع الاثر تر؛ چیزی که می‌تواند باعث افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: