کد خبر: ۳۳۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 26
طب سوزنی ممکن است یک درمان کمکی ایمن و موثر برای کمک به بیماران سکته مغزی باشد تا صدای خود را دوباره به دست آورند. حتی پس از شش ماه، هنوز هم می توان بهبودهایی را مشاهده کرد.

شفا آنلاین>سلامت>به گفته نیواطلس، طب سوزنی ممکن است یک درمان کمکی ایمن و موثر برای کمک به بیماران سکته مغزی باشد تا صدای خود را دوباره به دست آورند. حتی پس از شش ماه، هنوز هم می توان بهبودهایی را مشاهده کرد.

به گزارش شفا آنلاین:در دوره سخت پس از سکته مغزی، حدود یک سوم بازماندگان دچار آفازی می شوند.

آفازی یک اختلال در بیان یا درک زبان است که در نتیجه آسیب مغزی ایجاد می شود. آفازی یک اختلال زبانی است که در اثر آسیب مغزی ایجاد می شود. یکی از انواع این آفازی ورنیکه است که در آن قسمت معنایی آسیب دیده است.

این بدان معنی است که ارتباط معنایی بین کلمات عبارات به طور جدی مختل شده است و علت آن در نوعی آسیب مغزی است که دانش معنایی بیمار را مختل کرده است، اما دانش واج شناسی دست نخورده باقی می ماند و اگرچه جمله فرد معنایی ندارد. روان است و با مکث و موسیقی مناسب اجرا می شود.

هنگامی که بخش‌هایی از مغز مرتبط با بیان و درک زبان آسیب می‌بینند، این آسیب می‌تواند منجر به آفازی شود. نارساخوانی لزوماً بر هوش فرد تأثیر نمی گذارد.

لازم به ذکر است که از دست دادن کامل توانایی زبان، آفازی است، اما از دست دادن بخشی از این توانایی دیسفازی نامیده می شود.

بیشتر آفازی در اثر سکته مغزی با آسیب به نیمکره چپ مغز ایجاد می شود. مطالعه آفازی همیشه مورد توجه متخصصان علوم اعصاب، زبان شناسی و گفتار درمانی بوده است زیرا منجر به درک بهتر سازمان عصبی زبان در مغز می شود. در بیشتر موارد، بیماران پس از اقدامات پزشکی، به ویژه گفتار درمانی، به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

بدیهی است که اختلالات زبانی و توانایی برقراری ارتباط بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذارد.

اولین خط درمان توانبخشی برای آفازی حرکتی پس از سکته، گفتار درمانی و گفتار درمانی رفتاری است.

در چین، طب سوزنی به طور منظم به عنوان یک درمان مکمل و جایگزین برای آفازی پس از سکته توصیه می شود. اکنون یک مطالعه جدید توسط محققان بیمارستان آموزشی دانشگاه تیانجین در چین، اثرات طب سوزنی بر عملکرد گفتار، کیفیت زندگی و اختلالات عصبی در بیماران مبتلا به آفازی حرکتی پس از سکته را بررسی کرده است.

محققان 252 شرکت کننده (78.6 درصد مرد) را در رده سنی 45 تا 75 سال که پس از اولین سکته مغزی ایسکمیک مبتلا به آفازی تشخیص داده شده بودند، انتخاب و بررسی کردند.

بر اساس تست آفازی تشخیصی بوستون (BDAE)، شرکت کنندگان واجد شرایط کسانی بودند که آفازی آنها 15 تا 90 روز طول کشیده بود و نمره شدت آفازی آنها صفر تا سه (از پنج) بود که نمره بالاتر نشان دهنده اختلال زبانی کمتر بود.

شرکت کنندگان برای دریافت طب سوزنی دستی یا طب سوزنی ساختگی (با استفاده از روش قرار دادن سوزن تخت) به صورت تصادفی انتخاب شدند.

هر دو گروه 30 جلسه در شش هفته متوالی (پنج جلسه 30 دقیقه ای در هفته) و همچنین گفتار و زبان درمانی منظم دریافت کردند.

طب سوزنی دستی از پروتکل استاندارد Xing Nao Kai Qiao پیروی کرد و احساس De Qi القا شد. احساس De Qi که در تئوری طب سنتی چین کلید درمان موفق طب سوزنی تلقی می شود، به احساسات ذهنی بیمار و واکنش های عینی بدن و همچنین درک طب سوزنی از نیاز به نقاط خاص اشاره دارد.

پیامدهای اولیه با ضریب آفازی (AQ) و امتیاز ارتباط عملکردی چینی (CFCP) در هفته 6 اندازه گیری شد. AQ یک معیار حساس، معتبر و قابل اعتماد برای عملکرد آفازی است، با نمره پایین تر از 0 تا 100 که نشان دهنده اختلال شدیدتر زبان است. CFCP همچنین توانایی ارتباط عملکردی را با نمره بالاتر از 0 تا 250 نشان می دهد که توانایی بهتر را نشان می دهد.

پیامدهای ثانویه شامل ارزیابی کیفیت زندگی بیماران سکته مغزی و سطح اختلالات عصبی شرکت کنندگان بود.

در گروه طب سوزنی دستی، میانگین نمره AQ در هفته ششم 69.66 بود که میانگین بهبودی 29.60 نسبت به پایه بود. علاوه بر این، میانگین در گروه طب سوزنی "شما” 61.68 بود که 17.88 امتیاز بهبود داشت.

از نظر بالینی، گروه طب سوزنی دستی در مقایسه با گروه شم، 7.99 امتیاز در نمره AQ افزایش یافت.

میانگین نمرات CFCP در هفته ششم در گروه طب سوزنی دستی 167.60 و در گروه شم 144.08 بود که به ترتیب نشان دهنده بهبود متوسط ​​از پایه 72.68 و 50.52 بود. افراد گروه طب سوزنی دستی نیز در پایان این پیگیری شش ماهه بهبود قابل توجهی در نمرات AQ و CFCP نشان دادند.

در مقایسه با طب سوزنی ساختگی، طب سوزنی دستی منجر به بهبود قابل توجه و پایدار در عملکرد زبان، کیفیت زندگی و اختلالات عصبی در پیگیری شش ماه پس از شروع آفازی شد. سه عارضه جانبی مرتبط با درمان در گروه طب سوزنی دستی و سه عارضه جانبی در گروه شم رخ داد، اما ماهیت آنها گذرا و جدی نبود.

به گفته محققان این مطالعه، مطالعه آنها اولین کارآزمایی کنترل شده تصادفی شده با پیگیری طولانی مدت برای ارزیابی اثربخشی طب سوزنی در بیماران مبتلا به آفازی حرکتی پس از سکته مغزی است.

با توجه به تأثیر طب سوزنی بر بهبود نقایص گفتاری، آنها به این نتیجه رسیدند که یک برنامه درمانی طب سوزنی 30 جلسه ای ممکن است مفید باشد و تأثیر آن را به تبعیت دقیق از یک پروتکل درمانی استاندارد نسبت دادند.

محققان می گویند: نتایج این مطالعه تایید کرد که آفازی حرکتی پس از سکته، وضعیت غالب تحت تاثیر درمان طب سوزنی است و نشان می دهد که طب سوزنی می تواند به عنوان یک درمان کمکی برای بیماران مبتلا به آفازی حرکتی پس از سکته عمل کند.

علاوه بر این، پیامدهای بالینی و نتایج ایمنی این مطالعه به سیاست‌گذاران، پزشکان و بیماران شواهدی برای درمان آفازی پس از سکته با طب سوزنی ارائه می‌دهد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: